Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION |
Autor |
Wiadomość |
Kons18
początkujący
Dołączył: 21 Mar 2015 Posty: 39 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015 Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION
|
|
|
Witam.Niedawno zakupiłem ładowarkę redox beta.Mam kilka ogniw 18650 i chciałem je ładować.W opcji ładowania akumulatorów Li-ION jest do wyboru napięcie 3,6 V na ogniwa i max napięcie ładowania 4,1 V.Niestety nie można tego zmienić.Moje ogniwa mogą ładować się do 4,2 V i taka opcja jest w przypadku wybrania trybu LiPo.Czy można takim trybem ładować moje LIi-IONy? |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015
|
|
|
Jeśli faktycznie jesteś pewny napięcia max Twoich ogniw, to tak, ładuj w trybie lipo |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
Kons18
początkujący
Dołączył: 21 Mar 2015 Posty: 39 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015
|
|
|
A czy sposób ładowania LiPo i LiIon jest taki sam? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015
|
|
|
Tak. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015
|
|
|
Miałem tę ładowarę, trzeba ładować na li-po |
|
|
|
|
Kons18
początkujący
Dołączył: 21 Mar 2015 Posty: 39 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015
|
|
|
Dzięki,dokładnie o to mi chodziło.Czy ładował ktoś może akumulatory Pb tą ładowarką,chciałbym się dowiedzieć jak sprawa wygląda w tym przypadku. |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 04 Lis, 2015
|
|
|
Ja ładowałem grensavery o ile pamiętam równolegle połączone dwa, ładowała super. O ile wiem ładowanie do 4,2 znacznie zmniejsza żywotność li-ion gdzieś widziałem wykresy że do 500 cykli natomiast ładowanie troszkę powyżej 4v to około 2000 cykli a tylko o 18% więcej prądu więc czy się opłaca?
Tutaj ciekawy artykuł i wykresy http://ep.com.pl/artykuly...ory_litowe.html |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 05 Lis, 2015
|
|
|
Super artykul, uwazam ze kazdy z nas ebikerow powinien go przeczytac |
|
|
|
|
Kons18
początkujący
Dołączył: 21 Mar 2015 Posty: 39 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
Zacząłem testować ogniwa i chciałbym wiedzieć czy wykonuję to poprawnie.Podam na przykładzie ogniwa samsunga :
- ogniwo naładowałem prądem 0,2 A do napięcia 4,2 V(czas 325min pojemność 1074mAh)
- po tygodniu napięcie na ogniwie wynosiło ok.4,15 V
- zmierzyłem rezystancję wewnętrzną(opornik 50 ohm, Rw według obliczeń 124 mOhm)
- rozładowałem ogniwo prądem 1 A do 3 V - wskazania ładowarki 300mAh
Pytanie czy z przedstawionych pomiarów wynika że jest to kiepskie ogniwo?Dlaczego po rozładowaniu do 3 V i wyjęciu z koszyka ogniwo pokazuje napięcie 3,9 V skoro zostało rozładowane do 3 V ? |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
Masz bardzo cienkie kable do rozładowania i napięcie na ladowarce jest zaniżone. Zmien kable na grubsze. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
Kons18 napisał/a: | ... że jest to kiepskie ogniwo?Dlaczego po rozładowaniu do 3 V i wyjęciu z koszyka ogniwo pokazuje napięcie 3,9 V skoro zostało rozładowane do 3 V ? |
Bo to jest kiepskie ogniwo które nie nadaje sie do prądu 1A. Zrób ten pomiar prądem rozładowania 0.3A, wzrośnie Ci jego pojemność i będzie dużo mniejszy przyrost napięcia końcowego.
Prawdopodobnie pomiar RW jest również niepoprawny. Tak słabe ogniwo ma RW raczej > 200 a nawet > 300 mOhm. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Kons18
początkujący
Dołączył: 21 Mar 2015 Posty: 39 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | Masz bardzo cienkie kable do rozładowania i napięcie na ladowarce jest zaniżone. Zmien kable na grubsze. |
Czyli wynik pojemności wskazany przy rozładowaniu jest zaniżony w moim przypadku? |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
prawdopodobnie tak, ogniwo rozladowane starego typu li-ion ma około 3.6V a nie 3.9 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
tomek701 napisał/a: | .... O ile wiem ładowanie do 4,2 znacznie zmniejsza żywotność li-ion .... do 500 cykli natomiast ładowanie troszkę powyżej 4v to około 2000 cykli a tylko o 18% więcej prądu więc czy się opłaca?
... |
Nie kwestionując tej zależności, chciałbym jednak zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
Bazując na "łopatologicznym" info ze strony http://www.dobreprogramy....ieci,24365.html zacytuję kilka wierszy z tekstu.
"Li-ion nie lubią mrożenia.tracą od niego pojemność nieodwracalnie"
"Li-ion ma nawyk tracenia pojemności nawet jeśli nie są używane, po prostu z upływem czasu, nawet leżąc na półce będą marniały."
"... zakładając, iż ogniwo wytrzymuje 1000 pełnych cykli, wytrzyma 2000 cykli rozładowujących/ładujących ogniwo do połowy"
"stopień tego jak szybko Li-ion się psują zależy od temperatury w jakiej się znajdują!!!, oraz zgromadzonego w nich ładunku. Standardowo takie ogniwa tracą ~20% pojemności w ciągu roku z powodu samego upływu czasu!!!"
"Poziom samorozładowania Li-ion bardzo zależy od temperatury, waha się od ~8% na miesiąc przy 21 stopniach, do ~40% przy 40 stopniach"
"tracą pojemność gdy są ... ładowanie za dużym prądem, rozładowanie za dużym prądem (...przegrzanie), także przegrzanie od zostawienia na słońcu (tegoroczne lato... )" itd.
Teraz prosty rachunek. Odliczając z 360 dni roku, 3 miesiące mrozów, a przez resztę roku mając co drugi dzień pełne ładowanie/rozładowanie mamy, w przeciętnych warunkach użytkowania akumulatora w rowerze, ~140 pełnych ładowań. "Fabryczna" trwałość akumulatora (nie tylko zresztą Li-Ion) to 3-6lat (zależne głównie od sposobu użytkowania) daje nam to przy umiarkowanej eksploatacji i napięciu z BMS'a 4.17V na ogniwo, ~4 lata. W tym czasie aku zestarzeje się samoistnie.
Obniżenie napięcia ładowania ma tylko sens w wypożyczalni e-rowerów gdzie te 2000 cykli można wykorzystac w praktyce. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 10 Lis, 2015
|
|
|
tkoko napisał/a: | ...W tym czasie aku zestarzeje się samoistnie.
Obniżenie napięcia ładowania ma tylko sens w wypożyczalni e-rowerów gdzie te 2000 cykli można wykorzystac w praktyce. |
Podzielam ten wniosek, tym bardziej ze ogniwa nie doładowanie są w praktyce bardziej obciążane bo eksploatowane do niższego napięcia. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Śro 11 Lis, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|