To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION

Szczygiel - Wto 10 Lis, 2015

Coś tu jest nie tak z tym tokiem rozumowania. Skoro tylko li-yony działają max 4 lata to co na to przemysł motoryzacyjny z Teslą? Na pewno trwałość akumulatorów jest dłuższa. Na pewno też zastosowano praktykę dla przedłużania życia akumulatorów - obniżanie napięcia ładowania.
tkoko - Wto 10 Lis, 2015

Szczygiel napisał/a:
Coś tu jest nie tak z tym tokiem rozumowania. Skoro tylko li-yony działają max 4 lata ...

Ja nie twierdzę że Li-Iony działają tylko 4 lata. Jeżeli z akumulatora (nieważne żelowego, Li-Ion, NiCD itd.) będziesz pobierał zamiast np 1C prąd np. 0.1C, to wówczas ich żywotność będzie odpowiednio większa i to jest cała tajemnica "długowieczności" (brak przegrzewania, optymalny pobór prądu, odpowiednie warunki pracy itd.) Dla porównania, jak długo wytrzymują akumulatory w laptopach, telefonach, kamerach czy innym sprzęcie z akumulatorami?

atomek1000 - Wto 10 Lis, 2015

akumulator w laptopie ciągle jest narażony na wysoką temperaturę plus maksymalne napięcie, zywotnosc sie wtedy mocno skraca...Natomiast czesto tez poprostu pada jedno ogniwo lub uszkadza sie bms w laptopowych a same ogniwa są ok.
WojtekErnest - Wto 10 Lis, 2015

Szczygiel napisał/a:
.. to co na to przemysł motoryzacyjny z Teslą?

Tam jest zaawansowany system chłodzenia ogniw oraz wielopunktowa kontrola temperatury.

tkoko - Wto 10 Lis, 2015

atomek1000 napisał/a:
akumulator w laptopie ciągle jest narażony na wysoką temperaturę ....

A baterie w 20kW bajkach z forum są zapewne "lodowate" :lol:

atomek1000 - Wto 10 Lis, 2015

20kW? nie widziałem jeszcze
Ale tak, zazwyczaj baterie w rowerach są zimne bo prąd do jazdy 40-50km/h zazwyczaj jest typu 0.3C-0.5C, większe prądy są jedynie przy przyspieszeniach. A tesla w swoich samochodach też ogniw zbytno nie oszczędza bo tam chwilowe prądy przekraczają ponad 10A/ogniwo.

maniekrox - Wto 10 Lis, 2015

atomek1000 napisał/a:
20kW? nie widziałem jeszcze
Ale tak, zazwyczaj baterie w rowerach są zimne bo prąd do jazdy 40-50km/h zazwyczaj jest typu 0.3C-0.5C, większe prądy są jedynie przy przyspieszeniach. A tesla w swoich samochodach też ogniw zbytno nie oszczędza bo tam chwilowe prądy przekraczają ponad 10A/ogniwo.


Raczej 0,6-1,2C dla baterii 16s 20Ah, 40-50 km/h;)

tkoko - Śro 11 Lis, 2015

atomek1000 napisał/a:
... do jazdy 40-50km/h zazwyczaj jest typu 0.3C-0.5C....

20kW to żart (przynajmniej na razie) :lol: , a do jazdy z prędkością 40-50km/godz bez wspomagania potrzebujesz minimum 1kW mocy przy parametrach jak poniżej.
http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html
zajrzyj do zakładki zasięg roweru

atomek1000 - Śro 11 Lis, 2015

Może trochę przesadzilem ale ją mam u siebie nominalnie ponad 30Ah więc ten prąd faktycznie będzie poniżej 1c na pewno
Szczygiel - Śro 11 Lis, 2015

Tu: http://samochodyelektrycz..._100_000_km.htm
mamy info, że pakiet może tracić od 4 do 7% pojemności w roku (przy, zakładam, perfekcyjnym jego wykonaniu).
Koszt u Tesli 1KWh jest kalkulowany na 520 dolców. Ja swój 0,6 KWh (Li-pole) zbudowałem za ok. 350 dol. czyli proporcjonalnie do 1KWh Tesli wyszło mi - 580 dol. I nie dodałem do tej kwoty kosztu beemesa i ładowarki.
Konkluzja jest taka, że niełatwo jest coś oszczędnie wykonać samemu. 4% ubytku pojemności w roku to bardzo dobry wynik a 7% - taki sobie.
Optymizm wynika z tego, że mimo wszystko wydatek całkowity na pakiet rowerowy jest stosunkowo niewielki (w porównaniu do elektrycznego samochodu) oraz to, że koszt pokonanego kilometra jest wielokrotnie niższy niż jadąc samochodem spalinowym.

tkoko - Śro 11 Lis, 2015

Szczygiel w tym artykule masz odpowiedź na żywotność akumulatorów ładowanych bądź co bądź pod kątem "długowieczności". Jak widać nawet u Tesli akumulator "pada" mimo ładowania niższym napięciem.
Szczygiel - Śro 11 Lis, 2015

Oczywiście, awaryjność jest dosyć duża ale chyba dotyczy to niewielkiego procenta wszystkich wytworzonych pakietów. Przecież te samochody jakoś jeżdżą. Poza tym niczego nie przesądzam. Być może rzeczywiście gra jest niewarta świeczki. Niech tam się pakiet zużyje i trzeba będzie go wymienić na nowy. Bardziej dociekam zasady, istoty rzeczy.
Oczywiście można byłoby wyciągnąć wniosek ogólny. Np. jeżeli pakiet nie doładowywać np. do 4.1 V na celę (zwiększając ilość jego cykli) to należałoby zwiększyć jego pojemność o te 10-20% co w kosztach już nie byłoby takie istotne. Pisałem już w innych postach, że proponuje takie rozwiązanie Justin Lemire-Elmore z Grin Technologies: http://www.ebikes.ca/
raczej coś sobą i firmą reprezentuje m.in. CYCLE ANALYST i ignorowanie tego jest chyba nie na miejscu. Może oczywiście się mylić.

WojtekErnest - Śro 11 Lis, 2015

Szczygiel napisał/a:
.. Np. jeżeli pakiet nie doładowywać np. do 4.1 V na celę (zwiększając ilość jego cykli) to należałoby zwiększyć jego pojemność o te 10-20% .

To jest bardziej skomplikowane. Bo najczęsciej, dysponując 'standardowym' BMS-em który ma napięcie odcięcia ok 4,20 co daje najczęściej napięcie stabilizacji ogniwa na poziomie 4,17 V, to oznacza że używając zasilacza pakietu, który będzie miał jedynie 4,1V x n segmentów, oznacza jedno, ze taki pakiet nigdy nie będzie zbalansowany i w praktyce to się kończy szybszym uszkodzeniem niz gdyby go ładować do 4,17 V. Trzeba pamietać że nasze zastosowanie nie dotyczy 1 segmentu ale szeregu najczęsciej od 10-20S. Ładowanie takiego szerego przy głębszym rozładowaniu, przebiega inaczej niż proste 1 ogniwowe.
Stąd te teorie, praktyki laboratoryjne to jedno a specyfika naszych pakietów to drugie.

tkoko - Śro 11 Lis, 2015

Szczygiel napisał/a:
...Oczywiście można byłoby wyciągnąć wniosek ogólny. Np. jeżeli pakiet nie doładowywać np. do 4.1 V na celę (zwiększając ilość jego cykli) to należałoby zwiększyć jego pojemność o te 10-20%....

Moim zdaniem nie tędy droga i Tesla raczej ma to samo zdanie. Problem nie jest w napięciu ładowania a w awaryjności baterii złożonej z wielu ogniw które mimo "optymalnego" napięcia ładowania i tak wcześniej ulegną awarii (obniżeniu sprawności) niż osiągną zakładana liczbę ładowań. Wszystko będzie zależało od eksploatacji baterii. Jestem pewien że ten sam elektryk używany w Arabii Saudyjskiej i w Norwegii będzie miał różną żywotność.

Szczygiel - Śro 11 Lis, 2015

Ok. rozumiem, jeżeli beemes jest na 4,2V to oczywiście mamy problem i nie należy tak ładować (do niższego napiecia na celę). Jeżeli ładujemy ładowarką z w miarę inteligentnym balanserem to oczywiście możemy zadać praktycznie każdy parametr i tu można eksperymentować bez ryzyka zniszczenia pakietu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group