To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Ładowarka Redox Beta i ładowanie Li-ION

tkoko - Śro 11 Lis, 2015

W załączniku masz testy jakim poddawane są ogniwa Samsunga (punkt - 9 Safety) gdzie masz np. test odporności na przeładowanie. Bateria (3.6V) jest ładowana napięciem 12V, prądem 2.15A przez 2.5godz bez zapłonu i wybuchu. Jak widzisz napięcie 4.2V i 500 cykli ładowania, jest tylko optymalnym kompromisem między "mocą" a "długowiecznością" sugerowaną przez producenta.
tkoko - Czw 12 Lis, 2015

Saszek wrócę jeszcze do zależności między ładowaniami i "długowiecznością". Bazując na specyfikacjach baterii Sony i Samsunga (załączniki poniżej), oraz na twoich wpisach z forum sądzę że.
Samsung (10A) dla pradu 4.3A (2C) i 80% pojemności ma 300 cykli (dla 70% będzie ~340 cykli), przy 2.15A (1C) 70% to już 500 cykli, a przy twojej eksploatacji 1A z pakietu 3P (dla ~30 km/godz rower zużywa ~400 Watt) będzie to minimum 1000 cykli (0.33A {0.3C} dla pojedynczego ogniwa) przy napieciu 4.2V. Przy stosowaniu BMS'a który utrzymuje niższe napięcie 4.17V będzie to dodatkowo ze 100 cykli. Tą wartość trzeba jeszcze podwyższyć o 20-30% które wynika z większej pojemności względem napięcia 4.1V. Przy napięciu 4.1V maksymalna pojemność to 70-80% pojemności ogniwa (wykres Sony) i zależy od nasycenia. Tak więc mamy na dzień dobry ~1400 ładowań dla prądu 0.3C na ogniwo przy napieciu ~4.17V (przy twoim sposobie eksploatacji roweru) czyli 4 lata codziennego ładowania od 0 do 100% pojemności.

tas - Pią 13 Lis, 2015

Tylko że w rowerze:
1. Nie ma stałego równomiernego rozładowania
2. Nie ma stałej temperatury podczas użytkowania
3. Jest 100 ogniw nieuniemożliwiających osiągniecie równomiernej temperatury pracy każdego ogniwa
4. Stan jednej z sekcji rzutuje na cały akumulator

I wszystkie noty katalogowe oraz testy pojedynczych ogniw w laboratorium tracą sens :)
LiFe mają wytrzymywać po 3000 cykli, a ludzie mi je przywożą do naprawy po 300 cyklach. Tak wygląda teoria na papierze vs praktyka :P

WojtekErnest - Pią 13 Lis, 2015

tas napisał/a:

I wszystkie noty katalogowe oraz testy pojedynczych ogniw
w laboratorium tracą sens :)
LiFe mają wytrzymywać po 3000 cykli, a ludzie mi je przywożą do naprawy po 300 cyklach. Tak wygląda teoria na papierze vs praktyka :P

Z drugiej strony ludzie zakładają że, mają BMS, miernik na ile km wystarczy akumulatora, ile mocy pobrano etc. więc eksploatatują..
A praktyka ekslpoatacji pakietów również wskazuje na to że :
a) każde głebsze rozladowanie powoduje rozjazd napięcia minimalnego segmentów
b) zwiekszoną temperaturę segmentu umieszczonego w środku

Powoduje to przypadku ogniw Lipo i LiFePO4 puchnięcie tak eksploatowanych ogniw a Li-ion lub LIPO
w obudowach metalowych typu 18650 w wyniku niedoszacowania prądów rozładowania, szybciej dochodzi
do osłabienia wybranego segmentu.
Zatem nie jest normalnym aby nowe pakiety LiFePO4 o katalogowej ilosci cylki ładowania 3 tys, padały po 300.
Nawet jeśli BMS jest sprawny, to mam przekonanie że powyższe czynniki to powodują.
Sam jestem zwolennikiem ładowania, podładowywania tak często jak sie da.
Po pierwsze prąd ładowania jest mniejszy, ogniwa są mniej rozjechane, trwa to krócej a poza tym rzadko
dochodzi do jeżdźenia na ostatniej 'kropelce' prądu.
A tak poza tym przydaje się okresowa kontrola w trakcie jazdy lub stacjonarnie, napieć minimalnych
mocno obciążonych, rozładowanych ogniw pakietu. Natychmiast widać który/e będą za chwilę przyczyną
kłopotów.

tas - Pią 13 Lis, 2015

W obiegowej opinii laika należy akumulator rozładować do 0 przed kolejnym ładowaniem.
I potem ludkowie jeżdżą przez 2 tyg co 2 dzień po 3-5km i ładują 4x w miesiącu bo im tak powiedział pan co sprzedawał, że tak trzeba, bo przecież jest jeszcze 1-2 paski na wskaźniku naładowania... :roll:

WojtekErnest - Pią 13 Lis, 2015

To niestety efekt uboczny informacji, że pakiet, akumulator jest sprawny do n ładowań.
No to ładują jak najrzadziej bo starczy na dłużej.
A potem przedwczesny 'zonk'

MixhaL - Pią 13 Lis, 2015

Rozładowywanie do 0 tyczy się NiMh i NiCd, niestety jak pokazuje praktyka sprzedawca jest najbardziej niedoinformowany lub też nie infrumuje kupującego bo większy zasięg na baterii to zadowolony kupujący a jak zadowolony jeden kupujący to znajdzie się więcej chętnych na zakup baterii.
tkoko - Pią 13 Lis, 2015

tas napisał/a:
Tylko że w rowerze:
...I wszystkie noty katalogowe oraz testy pojedynczych ogniw w laboratorium tracą sens :)
LiFe mają wytrzymywać po 3000 cykli, a ludzie mi je przywożą do naprawy po 300 cyklach. Tak wygląda teoria na papierze vs praktyka :P

Zgadzam się w 100% z Tobą a odpowiedź dlaczego tak się dzieje jest moim zdaniem bardzo prosta. Jest podawana liczba cykli ładowania lecz brak najczęściej danych w jakich warunkach uzyskamy ten wynik. Nawet te dwie baterie które pokazałem wyżej, mimo że obie są 10A, ilość cykli mają podaną dla różnych prądów i różnej pojemności więc jak to porównywać. A co do LiFe to moim zdaniem ilość cykli mają po prostu podawane dla "małych" prądów (1-2C) podczas kiedy klienci dają ile "fabryka dała" :lol:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group