To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Tani i prosty odzysk z BLDC

Passat_EQ - Wto 20 Gru, 2016

Wzór na energie kinetyczną brzmi 0,5 x masa x predkośc do kwadratu.
Przyspieszajac pobierasz ja z baterii, zamieniajac w kinetyczną (rozpedzoną mase)
0,5x 122kg x 50km/h ^2= 152500 J, to natomiast mozna zamienic na Wh (bo praca w czasie to moc)
152500 J to 42Wh
Nie uwzględniajac sprawnosci silnika, wyhamowanie takiej masy z 50-0 pozwoli odzyskac także 42Wh.
Czyli przy Twoim zestawie 1km walki z oporami toczenia jest porównywalny z rozpedzeniem do tej predkosci.
W przypadku tesli masa jest 15x wieksza wiec ruszenie do 50 kosztuje około 600Wh a jazda z tą samą predkoscią 200Wh.
W przypadku lekkiego ebika bedzie odwrotnie. Jazda 50km/h nadal 40Wh a rozpedzenie 30Wh.
W związku z tym regen w rowerze nie zrobi takiej roboty jak w masywnym aucie.

madejp - Śro 21 Gru, 2016

Nie zastanowiło Cię, że te 42Wh na ruszanie, to trochę przydużo? ;) Przy przyśpieszaniu do 50 km/h w powiedzmy 20s - czyli niezbyt szybko, to by była potrzebna moc 7,5 kW. :)
Powinieneś wstawić do wzoru m/s, nie km/h, czyli:
0,5x122kgx14m/s^2= 11956 co daje 3,32 Wh.

Co jeszcze dobitniej pokazuje, jak niewiele odzyskujemy.

Ale, jeśli często hamujemy i ruszamy, czyli szczególnie w centrum miasta, to odzysk może już te parę procent zasięgu dodać. A wysokie zużycie Wh/km Szymona645 sugeruje, że możemy mieć do czynienia właśnie z taką sytuacją.

Passat_EQ - Czw 22 Gru, 2016

madejp napisał/a:
Nie zastanowiło Cię, że te 42Wh na ruszanie, to trochę przydużo? ;) Przy przyśpieszaniu do 50 km/h w powiedzmy 20s - czyli niezbyt szybko, to by była potrzebna moc 7,5 kW. :)
Powinieneś wstawić do wzoru m/s, nie km/h, czyli:
0,5x122kgx14m/s^2= 11956 co daje 3,32 Wh.

Co jeszcze dobitniej pokazuje, jak niewiele odzyskujemy.

Ale, jeśli często hamujemy i ruszamy, czyli szczególnie w centrum miasta, to odzysk może już te parę procent zasięgu dodać. A wysokie zużycie Wh/km Szymona645 sugeruje, że możemy mieć do czynienia właśnie z taką sytuacją.


Racja. Szkolny bład. Późno juz było :)
Jeszcze googlujac wzory rozbawiło mnie, ze w układzie SI jeden dżul to jedna watosekunda :)
a podstawiłem godziny :)

wita00 - Śro 04 Sty, 2017

Zmontowalem probny uklad odzysku 3x przekaznik 12v 30A za nimi diody schotky na 20a kazda dalej przetwornica z alledrogo podnoszaca do 80v z pradem regulowanym do 12a dalej do bateri. Przetwornica wlacza sie od 12V a takie napiecie wytwarzam dopiero od predkosci 12Km/h, silnik nc2806, bateria 16c. Wiec niewiem jakim cudem autor watku pisze ze od zera odzysk, jak mam od 12km/h. Ale to juz jest dobra wartosc minimalna, zostaje ponize malo energi kinetycznej do odzyskania, a i opory powietrza tez sa juz pomijalne.wiec zjezdzajac z gorki mozna efektywnie odzyskiwac prad. Sterownik to Gt 1500.
Passat_EQ - Śro 04 Sty, 2017

wita00 napisał/a:
Zmontowalem probny uklad odzysku 3x przekaznik 12v 30A za nimi diody schotky na 20a kazda dalej przetwornica z alledrogo podnoszaca do 80v z pradem regulowanym do 12a dalej do bateri. Przetwornica wlacza sie od 12V a takie napiecie wytwarzam dopiero od predkosci 12Km/h, silnik nc2806, bateria 16c. Wiec niewiem jakim cudem autor watku pisze ze od zera odzysk, jak mam od 12km/h. Ale to juz jest dobra wartosc minimalna, zostaje ponize malo energi kinetycznej do odzyskania, a i opory powietrza tez sa juz pomijalne.wiec zjezdzajac z gorki mozna efektywnie odzyskiwac prad. Sterownik to Gt 1500.


Wyglada na to ze jednak przetwornica ma za mały zakres pracy. Fajnie jakby dało sie hamowac powiedzmy do 5km. Srednia po miescie na ścieżkach to pewnie około 25km/h wiec odstęp od 12km/h nie jest az tak wielki.

WojtekErnest - Czw 05 Sty, 2017

Passat_EQ napisał/a:
..by dało sie hamowac powiedzmy do 5km. Srednia po miescie na ścieżkach to pewnie około 25km/h wiec odstęp od 12km/h nie jest az tak wielki.

prawdziwa średnia po ścieżkach, czyli jest ruch i z konieczności musisz częściej hamować to wg moich pomiarów raczej w przedziale 18-20, mimo częstej jazdy 30-35 km/godz

slimax - Pią 24 Mar, 2017

Właśnie uruchomiłem hamowanie regeneracyjne w swoim wozidle na sterowniku gt1500. Mam w nim zmieniony próg odcięcia dla swojego pakietu 16s. Nie mam żadnego jeszcze watomierza żeby zobaczyć jakiej wartości prądy wracają do baterii ale zastanawiam się czy warto dołożyć taką przetwornice na wyższe napięcie wyjściowe aby uzyskać hamowanie do niższej prędkości i skuteczniej przy okazji odzyskiwać?
Generalnie jestem bardzo zadowolony głównie z oszczędności hamulców, tylko hamowanie przy wolnej jeździe zanika...
W teorii mostek z mosfetow jaki jest w sterowniku powinien z mniejszymi stratami pracować.
Porównywał ktoś może jaka jest różnica w regenie gt1500 a przetwornica w tym samym rowerze, warto?

Anonymous - Sob 01 Kwi, 2017

Cytat:
Mam w nim zmieniony próg odcięcia dla swojego pakietu 16s

Jak zmienić? Mam 14S.

slimax - Pon 03 Kwi, 2017

Fabrycznie ten sterownik jest ustawiony na 14s, szczegóły tutaj


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group