To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Hyde Park - opory toczenia a rozmiar koła
lkuc18 - Czw 12 Lis, 2015 Temat postu: opory toczenia a rozmiar koła Cześć,
czy może ktoś łopatologicznie wyjaśnić jak to jest że niby koło o większej średnicy ma mniejszy opory toczenia od koła o mniejszej średnicy? W obu przypadkach przecież ta sama powierzchnia przetacza się przez podłoże - tzn. nawet jeśli koło 29" obróci się na danym odcinku 1 raz a koło 20" 2 razy (przykładowo - nie liczyłem tego), to przecież i tak na tym odcinku kontakt z powierzchnią będzie taki sam - bo mniejsze koło ma mniejszy obwód od dużego.
Jak to jest? Czy czegoś nie rozumiem? Nie uwzględniam?
maniekrox - Czw 12 Lis, 2015
Jak na moje to wieksze kolo najezdza na przeszkody pod mniejszym katem. No i skoro w jednostce odleglosci obroci sie mniej razy to spada predkosc kątowa, a zatem tez liniowa kulek/igielek w lozysku. Za to z kolei spada sprawnosc hamulcow tarczowych, bo tarcza obraca sie, porusza sie wolniej wzgledem klockow. Aspektem chyba najwazniejszym dla nas jest to, ze wieksze kolo = mniejszy moment i sprawnosc silnika.
Tyle mi przychodzi do glowy:)
Edit: Jak poczytasz o rolkach to tez sie dowiesz, ze te z wiekszymi kolkami sluza do wyzszych predkosci, pewnie przez opory toczenia
JerzyZ - Czw 12 Lis, 2015
Opona deformuje się w małym kole bardziej niż w dużym. Większa deformacja = większe straty. Widać to wyraźnie przy spadku ciśnienie w oponie.
A do tego większe obroty, więc większe straty mnożą się przez większe obroty/
Moim zdaniem czuje się różnicę między kołem średnicy 26' i 28' (a to tylko 8%) - oczywiście na korzyść tej ostatniej.
Większe straty na łożyskach są raczej do pominięcia.
sietaz - Czw 12 Lis, 2015
Rozmiar opony to tylko składowa. Mamy jeszcze mieszankę gumy, wagę, bieżnik i tpi
Niby większa opona podlega mniejszcze deformacji = mniejsze straty, ale z tpi jest w drugą stronę. Wyższe tpi, opona bardziej się ugina, ale lepiej oddaje zmagazynowaną energię i jest dzięki temu szybsza
lkuc18 - Czw 12 Lis, 2015
No wiadomo, guma gumie nie równa ;p.
Chodzi o sam wpływ rozmiaru na opory. Deformacja jest zależna od ciśnienia. Czy to by oznaczało że ciśnieniem można w jakimś stopniu wyeliminować tę wadę mniejszego rozmiaru koła?
Większe obroty to większe straty? Dlaczego?
Rozumiem że:
- łożyska - co raczej jest pomijalne,
- opory powietrza - przy slicku te opory nie powinny mieć dużego znaczenia a nawet może i nastąpi odwrotna sytuacja przez mniejszą powierzchnię czołową.
qaz33 - Pią 13 Lis, 2015
opory powietrza ale nie tego na zewnatrz ale tego wewnatrz opony. To powietrze tam mocno cyrkuluje co tez przeklada sie na straty, przy projektowaniu opon do samochodow to jest bardzo wazny czynnik
maniekrox - Pią 13 Lis, 2015
Hmm, no ale predkosc liniowa opony w roznych rozmiarach kol przy tej samej predkosci pojazdu jest wzglednie taka sama, nie?
Mechano - Pią 13 Lis, 2015
Im mniejsze koło tym większa prędkość kątowa i tym samym liniowa.
Adam Wysokiński - Pią 13 Lis, 2015
Mechano napisał/a: | Im mniejsze koło tym większa prędkość kątowa i tym samym liniowa. |
Koło toczy się po drodze. Jak prędkość pojazdu jest taka sama jak na większym to prędkość liniowa jest taka sama.
maniakev - Pią 13 Lis, 2015
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne
Ogólnie im większe koło i cieńsza opona tym opór mniejszy.
Anonymous - Pią 13 Lis, 2015
IM WIĘCEJ PIWA, TYM SIĘ JEDZIE LEPIEJ
atomek1000 - Pią 13 Lis, 2015
zeeltom napisał/a: | IM WIĘCEJ PIWA, TYM SIĘ JEDZIE LEPIEJ :p |
zeeltom rozumiem miłość do piwa jednak na publicznym forum takie mało merytoryczne treści można sobie podarować od tego jest czat
Anonymous - Sob 14 Lis, 2015
Jak rozumiesz tę miłość, to wiedz, że piwo, to moje paliwo
A pożartować zawsze można, nawet na forum publicznym.
|
|
|