ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
opory toczenia a rozmiar koła
Autor Wiadomość
lkuc18 
kierownik


Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 314
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015   opory toczenia a rozmiar koła

Cześć,

czy może ktoś łopatologicznie wyjaśnić jak to jest że niby koło o większej średnicy ma mniejszy opory toczenia od koła o mniejszej średnicy? W obu przypadkach przecież ta sama powierzchnia przetacza się przez podłoże - tzn. nawet jeśli koło 29" obróci się na danym odcinku 1 raz a koło 20" 2 razy (przykładowo - nie liczyłem tego), to przecież i tak na tym odcinku kontakt z powierzchnią będzie taki sam - bo mniejsze koło ma mniejszy obwód od dużego.

Jak to jest? Czy czegoś nie rozumiem? Nie uwzględniam?
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015   

Jak na moje to wieksze kolo najezdza na przeszkody pod mniejszym katem. No i skoro w jednostce odleglosci obroci sie mniej razy to spada predkosc kątowa, a zatem tez liniowa kulek/igielek w lozysku. Za to z kolei spada sprawnosc hamulcow tarczowych, bo tarcza obraca sie, porusza sie wolniej wzgledem klockow. Aspektem chyba najwazniejszym dla nas jest to, ze wieksze kolo = mniejszy moment i sprawnosc silnika.

Tyle mi przychodzi do glowy:)

Edit: Jak poczytasz o rolkach to tez sie dowiesz, ze te z wiekszymi kolkami sluza do wyzszych predkosci, pewnie przez opory toczenia
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015   

Opona deformuje się w małym kole bardziej niż w dużym. Większa deformacja = większe straty. Widać to wyraźnie przy spadku ciśnienie w oponie.
A do tego większe obroty, więc większe straty mnożą się przez większe obroty/
Moim zdaniem czuje się różnicę między kołem średnicy 26' i 28' (a to tylko 8%) - oczywiście na korzyść tej ostatniej.
Większe straty na łożyskach są raczej do pominięcia.
 
 
sietaz 
prezes


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 20 Maj 2014
Posty: 919
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015   

Rozmiar opony to tylko składowa. Mamy jeszcze mieszankę gumy, wagę, bieżnik i tpi

Niby większa opona podlega mniejszcze deformacji = mniejsze straty, ale z tpi jest w drugą stronę. Wyższe tpi, opona bardziej się ugina, ale lepiej oddaje zmagazynowaną energię i jest dzięki temu szybsza
_________________
Jeżdżę na: Voyager I


Niech moc będzie z wami
 
 
lkuc18 
kierownik


Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 314
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015   

No wiadomo, guma gumie nie równa ;p.

Chodzi o sam wpływ rozmiaru na opory. Deformacja jest zależna od ciśnienia. Czy to by oznaczało że ciśnieniem można w jakimś stopniu wyeliminować tę wadę mniejszego rozmiaru koła?

Większe obroty to większe straty? Dlaczego?
Rozumiem że:
- łożyska - co raczej jest pomijalne,
- opory powietrza - przy slicku te opory nie powinny mieć dużego znaczenia a nawet może i nastąpi odwrotna sytuacja przez mniejszą powierzchnię czołową.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

opory powietrza ale nie tego na zewnatrz ale tego wewnatrz opony. To powietrze tam mocno cyrkuluje co tez przeklada sie na straty, przy projektowaniu opon do samochodow to jest bardzo wazny czynnik
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Hmm, no ale predkosc liniowa opony w roznych rozmiarach kol przy tej samej predkosci pojazdu jest wzglednie taka sama, nie?
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Im mniejsze koło tym większa prędkość kątowa i tym samym liniowa.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

Mechano napisał/a:
Im mniejsze koło tym większa prędkość kątowa i tym samym liniowa.

Koło toczy się po drodze. Jak prędkość pojazdu jest taka sama jak na większym to prędkość liniowa jest taka sama.
 
 
maniakev
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 124
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne

Ogólnie im większe koło i cieńsza opona tym opór mniejszy.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

IM WIĘCEJ PIWA, TYM SIĘ JEDZIE LEPIEJ :P
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Sob 14 Lis, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015   

zeeltom napisał/a:
IM WIĘCEJ PIWA, TYM SIĘ JEDZIE LEPIEJ :p


zeeltom rozumiem miłość do piwa jednak na publicznym forum takie mało merytoryczne treści można sobie podarować :wink: od tego jest czat
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 14 Lis, 2015   

Jak rozumiesz tę miłość, to wiedz, że piwo, to moje paliwo :)
A pożartować zawsze można, nawet na forum publicznym.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group