opory toczenia a rozmiar koła |
Autor |
Wiadomość |
lkuc18
kierownik
Dołączył: 10 Gru 2013 Posty: 314 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015 opory toczenia a rozmiar koła
|
|
|
Cześć,
czy może ktoś łopatologicznie wyjaśnić jak to jest że niby koło o większej średnicy ma mniejszy opory toczenia od koła o mniejszej średnicy? W obu przypadkach przecież ta sama powierzchnia przetacza się przez podłoże - tzn. nawet jeśli koło 29" obróci się na danym odcinku 1 raz a koło 20" 2 razy (przykładowo - nie liczyłem tego), to przecież i tak na tym odcinku kontakt z powierzchnią będzie taki sam - bo mniejsze koło ma mniejszy obwód od dużego.
Jak to jest? Czy czegoś nie rozumiem? Nie uwzględniam? |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015
|
|
|
Jak na moje to wieksze kolo najezdza na przeszkody pod mniejszym katem. No i skoro w jednostce odleglosci obroci sie mniej razy to spada predkosc kątowa, a zatem tez liniowa kulek/igielek w lozysku. Za to z kolei spada sprawnosc hamulcow tarczowych, bo tarcza obraca sie, porusza sie wolniej wzgledem klockow. Aspektem chyba najwazniejszym dla nas jest to, ze wieksze kolo = mniejszy moment i sprawnosc silnika.
Tyle mi przychodzi do glowy:)
Edit: Jak poczytasz o rolkach to tez sie dowiesz, ze te z wiekszymi kolkami sluza do wyzszych predkosci, pewnie przez opory toczenia |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015
|
|
|
Opona deformuje się w małym kole bardziej niż w dużym. Większa deformacja = większe straty. Widać to wyraźnie przy spadku ciśnienie w oponie.
A do tego większe obroty, więc większe straty mnożą się przez większe obroty/
Moim zdaniem czuje się różnicę między kołem średnicy 26' i 28' (a to tylko 8%) - oczywiście na korzyść tej ostatniej.
Większe straty na łożyskach są raczej do pominięcia. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015
|
|
|
Rozmiar opony to tylko składowa. Mamy jeszcze mieszankę gumy, wagę, bieżnik i tpi
Niby większa opona podlega mniejszcze deformacji = mniejsze straty, ale z tpi jest w drugą stronę. Wyższe tpi, opona bardziej się ugina, ale lepiej oddaje zmagazynowaną energię i jest dzięki temu szybsza |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
lkuc18
kierownik
Dołączył: 10 Gru 2013 Posty: 314 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 12 Lis, 2015
|
|
|
No wiadomo, guma gumie nie równa ;p.
Chodzi o sam wpływ rozmiaru na opory. Deformacja jest zależna od ciśnienia. Czy to by oznaczało że ciśnieniem można w jakimś stopniu wyeliminować tę wadę mniejszego rozmiaru koła?
Większe obroty to większe straty? Dlaczego?
Rozumiem że:
- łożyska - co raczej jest pomijalne,
- opory powietrza - przy slicku te opory nie powinny mieć dużego znaczenia a nawet może i nastąpi odwrotna sytuacja przez mniejszą powierzchnię czołową. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
opory powietrza ale nie tego na zewnatrz ale tego wewnatrz opony. To powietrze tam mocno cyrkuluje co tez przeklada sie na straty, przy projektowaniu opon do samochodow to jest bardzo wazny czynnik |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Hmm, no ale predkosc liniowa opony w roznych rozmiarach kol przy tej samej predkosci pojazdu jest wzglednie taka sama, nie? |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Im mniejsze koło tym większa prędkość kątowa i tym samym liniowa. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
Mechano napisał/a: | Im mniejsze koło tym większa prędkość kątowa i tym samym liniowa. |
Koło toczy się po drodze. Jak prędkość pojazdu jest taka sama jak na większym to prędkość liniowa jest taka sama. |
|
|
|
|
maniakev
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 124
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
IM WIĘCEJ PIWA, TYM SIĘ JEDZIE LEPIEJ |
Ostatnio zmieniony przez zeeltom Sob 14 Lis, 2015, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 13 Lis, 2015
|
|
|
zeeltom napisał/a: | IM WIĘCEJ PIWA, TYM SIĘ JEDZIE LEPIEJ :p |
zeeltom rozumiem miłość do piwa jednak na publicznym forum takie mało merytoryczne treści można sobie podarować od tego jest czat |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 14 Lis, 2015
|
|
|
Jak rozumiesz tę miłość, to wiedz, że piwo, to moje paliwo
A pożartować zawsze można, nawet na forum publicznym. |
|
|
|
|
|