To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Pakiet Lipo, padnięty?

Witek209 - Czw 26 Lis, 2015
Temat postu: Pakiet Lipo, padnięty?
Panie (jeśli są) i Panowie, jest problem.

Problem wygląda następująco:

Zlutowałem baterie z 10 pakietów Turnigy 4s, zrobione na 20s. Wszystko zrobiłem zgodnie z instrukcjami jakie znalazłem i wszystko było dobrze, napięcie, kolejność kabli itd...
Zadowolony swoją pracą, podłączyłem BMS (najpierw minus główny, potem te od balanserów) i na rower. Jeździłem, do momentu aż sterownik odłączył prąd (nie bms ponieważ zapomniałem podłączyć do ładowarki i go aktywować) i napięcie spadło do 58v.) Wróciłem do domu to zmierzyłem napięcie i co? Pierwsze 2 cele (te podpięte pod B1-B2 miały po 0V). Wylutowałem więc uszkodzone pakiety, dałem nowe takie same i wszystko podłączyłem tak samo, podłączyłem pod ładowarkę, przez noc BMS balansował pakiet, rano patrzę 84V. Myślę sobie jest dobrze...

Pakiet do roweru, wsiadam, przekręcam kluczyk, manetka do przodu i .... zajechałem może ze 2m i koniec...

Odlączyłem pakiet, miernik do łapy i nie mogę uwierzyć!!
K****, nie... 78V... 6v w dół w 30sek?


Podlączyłem pakiet do ładowarki i nie ładuje, pokazuje zieloną diodę czyli pakiet naładowany. mierzyłem napięcie na każdej z cel i znów dwie pierwsze (te z B1-B2) mają 0V...

Dodam że za pierwszym razem, zanim sterownik odłączył napięcie zrobiłem z 20 kilometrów.


Zaraz znowu rozlutuje pakiet i nie wiem co dalej, POMOCY. :) )

Co mam sprawdzić?

Witek209 - Czw 26 Lis, 2015

Znalazł się główny podejrzany. Mianowicie, podłączyłem BMS do aku w prawidłowej kolejności, i jest ok bo 83.8V.

Podłączam do sterownika, jest 83.8V
Przekręcam kluczyk i nagle napięcie spada jakies 15-20V na sekundę, czyli po 3sek, miernik na aku pokazał 30v i szybko odłączyłem kabel.

Zastanawia mnie tylko czy BMS nie powinien odciąć prądu tak niskiego.? Bo taka sytuacja jest na wejściu i wyjściu z bms. Nie zmienia to faktu ze cuda są po przekręceniu kluczyka.

tas - Czw 26 Lis, 2015

Masz błąd w instalacji, koniecznie rozłącz i sprawdź wszystko. Nie można wykluczyć, że BMS został uszkodzony w skutek złego podłaczenia i teraz rozładowuje cele.
Witek209 - Czw 26 Lis, 2015

Podłączyłem na próbę bez BMS i jest to samo, więc zakładam ze sterownik. Na szczęście wszystkie cele się znowu naładowały. (pakiet rozładowałem trochę żarówkami samochodowymi i podłączyłem do ładowania)
atomek1000 - Czw 26 Lis, 2015

Podlacz sterownik przez amperomierz i sprawdz jaki prad idzie do sterownika na biegu jałowym "włączony stacyjką i koniec". Powinien płynąć znikomy prąd <1A
maniekrox - Czw 26 Lis, 2015

A jak sa jakies zwarcia i mu spali miernik?
tas - Czw 26 Lis, 2015

Wynaleziono bezpieczniki i o dziwo, są w miernikach na obwodzie pomiaru pradu :)
maniekrox - Czw 26 Lis, 2015

Lub spali mu bezpiecznik? :D
gienek333 - Czw 26 Lis, 2015

Przy tych aku taki spadek napięcia to ogień i siwy dym.
Witek209 - Czw 26 Lis, 2015

A jak lutować te płytki co wychodzą z cel ze sobą? Lutownicą coś nie chce to działać jak bym sobie życzył.

Wymieniałem w sumie 3 cele i być może po prostu dobrze ich nie połączyłem. Wydaje mi się że te blaszki są aluminiowe i jak je trwale połączyć i nie rozwalić lipo

WojtekErnest - Czw 26 Lis, 2015

Chyba nie padniete cele tylko "lutowacz" niedoświadczony.
Zlutuj porządnie, bez BMS i obciaz zarowkami. Jak będzie ok, to pojezdzij i dopiero kolejne ruchy.

Witek209 - Czw 26 Lis, 2015

a jak dobrze złączyć te blaszki? Główne + i - z każdej celi
wibi - Czw 26 Lis, 2015

Nie chcę być "prorokiem" (nie widząc zdjęcia ani szkicu połączeń) ale połączenie 10 pakietów Turnigy 4s daje 10x4s czyli 40s i napięcie 40x3.6V=144V???. Jeśli zrobiono na 20s to coś nie tak z połączeniami i chyba z wiedzą na temat budowy baterii. Radził bym szybko rozebrać ten "wybuchowy" ładunek pod nazwą "bateria",zrobić szkic połączeń i zastanowić się nad nim (ew.zdjęcie), zamieścić ten szkic tu na forum bo wyraźnie "czuć", że coś nie tak i po prostu szkoda drogiej baterii nie mówiąc o innych "elementach" i ogólnie pojętym bezpieczeństwie.
Mobil - Czw 26 Lis, 2015

wibi, Z 10 pakietów zrobisz też 20s 10Ah (20s2p). Poza tym w pierwszym poście pisze, że było 84V czyli 20s naładowane do pełna :razz:
Witek209 - Czw 26 Lis, 2015

Dokładnie to jest 20s2p.

Teraz wieczorem, wszystko sprawdziłem i bateria jest w pełni sprawna i dobrze złożona, jedyne zastrzeżenia mam właśnie do łączeń tych "blaszek" a lutownicą to idzie raczej do dupy.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group