To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Dział dla początkujących - Pierwszy e-bike
Sebastianmx2 - Czw 10 Gru, 2015 Temat postu: Pierwszy e-bike Witajcie
Na wstępie chciałem przywitać szanowne grono
No i mnie wzięło na e-bike... Jak zapewne wszyscy na początku, wiele nie wiem (bardziej nic niż coś), choć staram się to nadrobić, m.in. czytając forum.
Ponieważ nie jestem pewny czy koncepcja roweru z silnikiem będzie tym o co mi chodzi, nie chcę zbyt ambitnie podchodzić do tematu na początek. Tak więc,chcę przerobić swój stary rower. Superbike może później.
Do dyspozycji mam dość leciwy, lecz całkiem porządny model Scott-a Expert Racing, rama 21'. Rok temu zrobiłem w nim generalny remont, więc nada się w sam raz.
Wiem że powinienem zacząć od określenia potrzeb. Trudno pisać o potrzebach nie znając palety możliwości
Więc tak, od 20 lat latam w terenie, ale na motocyklach enduro/cross. Domyślam się że rowerem tego nie zastąpię. Nie mniej, rower w 70% do jazdy off road. Nie tylko niziny, więcej niż często bywam w Beskidach i pewnie tam przypadnie większość motogodzin/rowerogodzin.
Szybkość, no cóż, rowery hardtail i duże prędkości jakoś mi nie pasują. 50km/h całkowicie mi wystarczy. Zasięg, zobaczymy co się da wycisnąć. Gdy jeszcze chciało mi się pedałować, robiłem 80-100km na wyjazd, głównie po lasach. Teraz jestem stary i leniwy
Pomysł mam taki, proszę mi go wybić z głowy jeśli coś bredzę
Sinik: 9C RH2806 wolnobieg
sterownik: GT 1500W, 60V, 45A
Baterie: 60V 20Ah z wyliczeń powinno się zmieścić (Turnigy)
BMS - ???
Koła mam 26"- zastanawiam się nad obręczą 24" na tył.
Z tym terenem w 70% pisze z dużym optymizmem, od dawna nie mam czasu na jazdę moto w terenie, więc... Zobaczymy jak będzie
Pozdrawiam
Sebastian
tas - Czw 10 Gru, 2015
Bazując na doświadczeniu forumowych ludków naprawdę ciężko jest zbudować ebajka źle. To by już naprawdę trzeba było wymyślać sztukę na upartego.
Elementy dobrane masz wedle sprawdzonych rozwiązań, dużo ludków pomyka na takich i wrażenia są bardzo pozytywne.
W pierwszej konstrukcji takie szczególiki jak średnica koła mają małą wagę. Podstawa to jednak zabezpieczyć termicznie silnik i sterownik bo w początkowej fazie jeżdżenia można się zapowietrzyć z wrażenia i zapomnieć, że to "tylko" ebajk. 2 czujniczki i więcej do szczęścia nie trzeba.
BMS należy dobrać taki, jaka instalacja akumulatorów będzie. W tym przypadku 60V = 16s, więc trzeba BMS i ładowarkę pod 16s.
LiPo dobre i sprawdzone, setki ludzi na tym jeździ (ale właśnie konkretnie te Turnigy, żadne inne), największe hardkory dobijają do 800-900 cykli i to przy potężnych prądach, więc to jeden z lepszych wyborów do własnej konstrukcji.
Sebastianmx2 - Pią 11 Gru, 2015
Dzięki Tas za odpowiedź a raczej potwierdzenie że niczego nie pomyliłem.
Poza forum już zapadły decyzję, tak więc od soboty powinienem się stać właścicielem rzeczonego zestawu w stanie "z odzysku". Budowa pójdzie raczej szybko, gdyż starałem się nie wydziwiać i bazować na Waszym doświadczeniu. Jak się spodoba, a czuje że tak będzie, nie będzie to moje ostatnie słowo
Zupełnie nie wiem czego spodziewać się po e-bieke, na szczęście zacny forumowy user pozwolił mi uzupełnić tą wiedzę
A tak BTW pewnie będzie okazja polatać kiedyś razem, gdyż niebawem zawitam na stałe w Twoje strony.
S.
Sebastianmx2 - Pią 19 Lut, 2016
W ramach raportu.
Osłabła mi motywacja, pewnie spowodowane pogodą i nawałem pracy. Jednak wczoraj, w przypływie dobrych chęci odpaliłem ustrojstwo. Pojeździłem, zmarzłem, stwierdzam że fajne.
Troszkę przysłaby ten pojazd :/ Szybki, jak na rower, ale spodziewałem się ciut więcej narowistości. A wyszło takie pierdzidło do toczenia się
Tak więc, zabawka na sezon prawie gotowa. Prawe, bo pozostało wytłoczyć dekle skrzynki.
Myślę że dwa razy więcej mocy załatwiło by sprawę niedosytu wrażeń.
Sebastian
umbur - Pią 19 Lut, 2016
Watowica...
Tomas - Pią 19 Lut, 2016
Może bardziej przyzwyczajenie do motocykla i jego mocy. Ee to dla kolegi minimum 8kw w wolnym silniku i koła 24 czyli cos jak bysiu22
tas - Pią 19 Lut, 2016
Może warto zapytać, czy konstrukcja jest optymalnie wykonana i ustawiona?
Na te setki ludków enajkerów to jeszcze nie spotkałem, aby ktokolwiek przy pierwej (i kolejnych) jeździe powiedział na 3kw rower "pierdzidło do toczenia się".
To sugeruje po prostu jakiś błąd w budowie.
Sebastianmx2 - Pią 19 Lut, 2016
Nie umiem tego zweryfikować. Uczę się dopiero tematu, więc błędy są bardzo możliwe. Konfiguracja jest taka jak w pierwszym poście, z tą różnicą że koło tylne jest 24".
To nie do końca tak Napisałem że podoba mi się, naprawdę fajnie się jeździ. Ale moje oczekiwania najwyraźniej przewyższyły rezultat. Myślę że powodem jest to, o czym pisze Tomas. Podświadomie, potraktowałem to jako konstrukcje bardziej motocyklową niż rowerową. Niektórzy, piszą że taki bike rwie jak szalony, że trzeba się pilnować by na plecach nie wylądować. To zdecydowanie znane mi i lubiane zjawisko, mój ostatni pojazd to exc300. Nie zarejestrowałem nic, co by mogło podnieść mi choć trochę ciśnienie krwi. To tylko subiektywne odczucia, nie wyrok. Mam cały sezon na jazdę i realną ocenę sytuacji. Nie mniej, mam ogromną ochotę na pojazd (wiem że przeczę pierwszemu postowi, który napisałem), który zastąpi mi enduro. A to już chyba watowica
Tomas - Pią 19 Lut, 2016
To musisz iść w hi-end e-bikowego świata ale to juz sa koszta niestety 10-20tys.
maniekrox - Sob 20 Lut, 2016
Coś w tym jest, że ktoś kto pojeździł trochę moto nie odczuwa aż tak tych 3 kW. Ja mam trochę podobnie. Dopiero jak się przejechałem na bajku 9,5 kW to odczucia były bardziej sensowne;) Swojego ustawię na 12,5 kW, ale silnik przejdzie modyfikację, by wytrzymał termicznie.
Sebastianmx2 - Sob 20 Lut, 2016
Tas uświadomił mi że nie do końca dobrze zrobiłem furę. Wprowadzę poprawki i zobaczymy. Jednak nie zrozumcie mnie źle, to jest mega fajna zabawka, bardzo mi się podoba. Jak by tylko miała 2 do 3 razy więcej mocy
maniekrox - Sob 20 Lut, 2016
Tzn co poszło nie tak?
Szaczek - Sob 20 Lut, 2016
maniekrox napisał/a: | Tzn co poszło nie tak? |
Pewnie podłączone ograniczenie mocy
maniekrox - Sob 20 Lut, 2016
A już się cieszyłem, że nie tylko ja jestem taki zboczony na punkcie wattów...
Sebastianmx2 - Sob 20 Lut, 2016
Prorok jakiś? Tak, selektor mocy był rozwarty, tj. 80% śmocy było. Zmieniłem, jeszcze nie jeździłem, muszę najpierw torque arm zainstalować. Po ostatnich jazdach, ciut naruszyło mi widełki ramy.
maniekrox > Jeszcze nic nie jest przesądzone, te 20% chyba aż takiej różnicy nie zrobi
Mam sezon zabawy na tej wydumce, i czas na gromadzenie środków na budowę mocniejszej fury.
Sebastian
|
|
|