To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery DC - sterownik silnika szeregowego a silnik z magnesami trwałymi

adam4x - Wto 05 Sty, 2016
Temat postu: sterownik silnika szeregowego a silnik z magnesami trwałymi
Planuję budowę motocykla elektrycznego. Mam silnik szczotkowy prądu stałego z magnesami trwałymi PMG 132 Perm Motor oraz odpowiednią baterię. Szukam obecnie stosownego sterownika. Moje pytanie jest takie - czy sterownik silnika szeregowego (konkretnie Curtis 1209B) będzie poprawnie współpracował z w/w silnikiem z magnesami trwałymi.
Adam Wysokiński - Wto 05 Sty, 2016

Oczywiście. Jeździłem na podobnym z silnikiem z magnesami.
Nie podłączasz po prostu styku A2 do wzbudzenia.
Tylko B+, B- i M
Tu masz manuala :
http://curtisinstruments....9B%20(11E)1.pdf

adam4x - Wto 05 Sty, 2016

Tak myślałem (ze swobodnym stykiem A2), ale nie miałem stuprocentowej pewności. Bardzo dziękuję za odpowiedź.
gienek333 - Wto 05 Sty, 2016

Ja zwierałem A2 z M-. Trzeba sprawdzić, bo sterownik sprawdza napięcia na wyprowadzeniach i wywala błędy.
Adam Wysokiński - Wto 05 Sty, 2016

Ale to jest zwykły analogowy sterownik ( nie mam pewności ale tak wygląda)
Bardziej zaawansowany pewnie wykryje niepodłączone wzbudzenie

gienek333 - Wto 05 Sty, 2016

Curtisy nie są "zwykłe", tak jak wiele sterowników od wózków. To nie rower, może zabić :cry: .
Adam Wysokiński - Wto 05 Sty, 2016

Zwykłe w sensie, że bez procesorów. Nie wywali błędu bo nie ma jak. Tam same wzmacniacze operacyjne w środku
adam4x - Wto 19 Sty, 2016

Przytoczone w pierwszym poście silnik i sterownik są już zamontowane, podłączone i czekają na pierwsze testy (na razie w starym motorowerze ogar). Bateria jeszcze nie jest podłączona. Podczas przestawianie ogara w garażu (w trakcie cofania) czuć było opór toczenia spowodowany hamowaniem silnikiem. Czy pojawiające się odwrotnie spolaryzowane napięcie na zaciskach B+ oraz M- spowodowane pracą prądnicową silnika w czasie ruchu do tyłu jest szkodliwe dla sterownika i czy może go uszkodzić. Czy należy zrobić jakieś zabezpieczenie (dioda), żeby do takiej sytuacji nie doprowadzać.
Adam Wysokiński - Wto 19 Sty, 2016

Podczas cofania płynie prąd zwarciowy. Żeby uszkodzić sterownik to byś musiał go ciągnąć samochodem. Kilkaset amper było by potrzebne. Przy takim przetaczaniu nie ma mowy o uszkodzeniu. Prąd płynie przez diody usprawniające włączone równolegle do tranzystorów. Nie martw się tym.
gienek333 - Śro 20 Sty, 2016

Potwierdzam :wink:
adam4x - Śro 20 Sty, 2016

Bardzo dziękuję za szybkie (i pomyślne) odpowiedzi.
adam4x - Śro 20 Sty, 2016

Pozostał mi jeszcze problem z manetką. Mój sterownik curtis 1209B standardowo jest sterowany potencjometrem (od 5 kiloomów do 0). Na razie zrobiłem mechaniczne sprzężenie potencjometru z manetką motocyklową (na dwie linki - ruch powrotny potencjometru, obok sprężyny, wymuszany jest także drugą linką z manetki). Jednak obawiam się o trwałość mechaniczną i elektryczną potencjometru za kilka złotych. Może komuś z Kolegów udało się zaadoptować typową manetkę hallotronową (stosowaną w rowerach elektrycznych) do współpracy w/w sterownikiem ?
Mechano - Śro 20 Sty, 2016

A sprawdzałeś, że nie działa? Sterownik używa trzech przewodów? Chyba, że chodzi tu o awaryjny pomiar rezystancji manetki, wtedy niema raczej innego wyjścia niż taka rezystancyjna manetka.
Anonymous - Śro 20 Sty, 2016

Albo działa opornościowo, albo napięciowo. W tym drugim przypadku zwykła manetka hallotronowa powinna działać. Tylko ma mieć 5V zasilania, bo można ją uszkodzić przy większym napięciu.
Adam Wysokiński - Śro 20 Sty, 2016

Ja nie próbowałem do curtisa podłączać manetki hall. Dałem potencjometr taki jak trzeba. Poszedłem za radą doświadczonego kolegi i nie próbowałem jeździć na takim zwykłym ze sklepu. Podobno błyskawicznie szlag je trafia. Nie wiem czy dobrze pamiętam ale chyba można użyć taki od melexa.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group