To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Kontrolery DC - sterownik silnika szeregowego a silnik z magnesami trwałymi
adam4x - Wto 05 Sty, 2016 Temat postu: sterownik silnika szeregowego a silnik z magnesami trwałymi Planuję budowę motocykla elektrycznego. Mam silnik szczotkowy prądu stałego z magnesami trwałymi PMG 132 Perm Motor oraz odpowiednią baterię. Szukam obecnie stosownego sterownika. Moje pytanie jest takie - czy sterownik silnika szeregowego (konkretnie Curtis 1209B) będzie poprawnie współpracował z w/w silnikiem z magnesami trwałymi.
Adam Wysokiński - Wto 05 Sty, 2016
Oczywiście. Jeździłem na podobnym z silnikiem z magnesami.
Nie podłączasz po prostu styku A2 do wzbudzenia.
Tylko B+, B- i M
Tu masz manuala :
http://curtisinstruments....9B%20(11E)1.pdf
adam4x - Wto 05 Sty, 2016
Tak myślałem (ze swobodnym stykiem A2), ale nie miałem stuprocentowej pewności. Bardzo dziękuję za odpowiedź.
gienek333 - Wto 05 Sty, 2016
Ja zwierałem A2 z M-. Trzeba sprawdzić, bo sterownik sprawdza napięcia na wyprowadzeniach i wywala błędy.
Adam Wysokiński - Wto 05 Sty, 2016
Ale to jest zwykły analogowy sterownik ( nie mam pewności ale tak wygląda)
Bardziej zaawansowany pewnie wykryje niepodłączone wzbudzenie
gienek333 - Wto 05 Sty, 2016
Curtisy nie są "zwykłe", tak jak wiele sterowników od wózków. To nie rower, może zabić .
Adam Wysokiński - Wto 05 Sty, 2016
Zwykłe w sensie, że bez procesorów. Nie wywali błędu bo nie ma jak. Tam same wzmacniacze operacyjne w środku
adam4x - Wto 19 Sty, 2016
Przytoczone w pierwszym poście silnik i sterownik są już zamontowane, podłączone i czekają na pierwsze testy (na razie w starym motorowerze ogar). Bateria jeszcze nie jest podłączona. Podczas przestawianie ogara w garażu (w trakcie cofania) czuć było opór toczenia spowodowany hamowaniem silnikiem. Czy pojawiające się odwrotnie spolaryzowane napięcie na zaciskach B+ oraz M- spowodowane pracą prądnicową silnika w czasie ruchu do tyłu jest szkodliwe dla sterownika i czy może go uszkodzić. Czy należy zrobić jakieś zabezpieczenie (dioda), żeby do takiej sytuacji nie doprowadzać.
Adam Wysokiński - Wto 19 Sty, 2016
Podczas cofania płynie prąd zwarciowy. Żeby uszkodzić sterownik to byś musiał go ciągnąć samochodem. Kilkaset amper było by potrzebne. Przy takim przetaczaniu nie ma mowy o uszkodzeniu. Prąd płynie przez diody usprawniające włączone równolegle do tranzystorów. Nie martw się tym.
gienek333 - Śro 20 Sty, 2016
Potwierdzam
adam4x - Śro 20 Sty, 2016
Bardzo dziękuję za szybkie (i pomyślne) odpowiedzi.
adam4x - Śro 20 Sty, 2016
Pozostał mi jeszcze problem z manetką. Mój sterownik curtis 1209B standardowo jest sterowany potencjometrem (od 5 kiloomów do 0). Na razie zrobiłem mechaniczne sprzężenie potencjometru z manetką motocyklową (na dwie linki - ruch powrotny potencjometru, obok sprężyny, wymuszany jest także drugą linką z manetki). Jednak obawiam się o trwałość mechaniczną i elektryczną potencjometru za kilka złotych. Może komuś z Kolegów udało się zaadoptować typową manetkę hallotronową (stosowaną w rowerach elektrycznych) do współpracy w/w sterownikiem ?
Mechano - Śro 20 Sty, 2016
A sprawdzałeś, że nie działa? Sterownik używa trzech przewodów? Chyba, że chodzi tu o awaryjny pomiar rezystancji manetki, wtedy niema raczej innego wyjścia niż taka rezystancyjna manetka.
Anonymous - Śro 20 Sty, 2016
Albo działa opornościowo, albo napięciowo. W tym drugim przypadku zwykła manetka hallotronowa powinna działać. Tylko ma mieć 5V zasilania, bo można ją uszkodzić przy większym napięciu.
Adam Wysokiński - Śro 20 Sty, 2016
Ja nie próbowałem do curtisa podłączać manetki hall. Dałem potencjometr taki jak trzeba. Poszedłem za radą doświadczonego kolegi i nie próbowałem jeździć na takim zwykłym ze sklepu. Podobno błyskawicznie szlag je trafia. Nie wiem czy dobrze pamiętam ale chyba można użyć taki od melexa.
|
|
|