sterownik silnika szeregowego a silnik z magnesami trwałymi |
Autor |
Wiadomość |
adam4x
młodzik
Dołączył: 15 Sie 2012 Posty: 88 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016 sterownik silnika szeregowego a silnik z magnesami trwałymi
|
|
|
Planuję budowę motocykla elektrycznego. Mam silnik szczotkowy prądu stałego z magnesami trwałymi PMG 132 Perm Motor oraz odpowiednią baterię. Szukam obecnie stosownego sterownika. Moje pytanie jest takie - czy sterownik silnika szeregowego (konkretnie Curtis 1209B) będzie poprawnie współpracował z w/w silnikiem z magnesami trwałymi. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
|
|
|
|
adam4x
młodzik
Dołączył: 15 Sie 2012 Posty: 88 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Tak myślałem (ze swobodnym stykiem A2), ale nie miałem stuprocentowej pewności. Bardzo dziękuję za odpowiedź. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Ja zwierałem A2 z M-. Trzeba sprawdzić, bo sterownik sprawdza napięcia na wyprowadzeniach i wywala błędy. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Ale to jest zwykły analogowy sterownik ( nie mam pewności ale tak wygląda)
Bardziej zaawansowany pewnie wykryje niepodłączone wzbudzenie |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Curtisy nie są "zwykłe", tak jak wiele sterowników od wózków. To nie rower, może zabić . |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Zwykłe w sensie, że bez procesorów. Nie wywali błędu bo nie ma jak. Tam same wzmacniacze operacyjne w środku |
|
|
|
|
adam4x
młodzik
Dołączył: 15 Sie 2012 Posty: 88 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 19 Sty, 2016
|
|
|
Przytoczone w pierwszym poście silnik i sterownik są już zamontowane, podłączone i czekają na pierwsze testy (na razie w starym motorowerze ogar). Bateria jeszcze nie jest podłączona. Podczas przestawianie ogara w garażu (w trakcie cofania) czuć było opór toczenia spowodowany hamowaniem silnikiem. Czy pojawiające się odwrotnie spolaryzowane napięcie na zaciskach B+ oraz M- spowodowane pracą prądnicową silnika w czasie ruchu do tyłu jest szkodliwe dla sterownika i czy może go uszkodzić. Czy należy zrobić jakieś zabezpieczenie (dioda), żeby do takiej sytuacji nie doprowadzać. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 19 Sty, 2016
|
|
|
Podczas cofania płynie prąd zwarciowy. Żeby uszkodzić sterownik to byś musiał go ciągnąć samochodem. Kilkaset amper było by potrzebne. Przy takim przetaczaniu nie ma mowy o uszkodzeniu. Prąd płynie przez diody usprawniające włączone równolegle do tranzystorów. Nie martw się tym. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016
|
|
|
Potwierdzam |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
adam4x
młodzik
Dołączył: 15 Sie 2012 Posty: 88 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016
|
|
|
Bardzo dziękuję za szybkie (i pomyślne) odpowiedzi. |
|
|
|
|
adam4x
młodzik
Dołączył: 15 Sie 2012 Posty: 88 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016
|
|
|
Pozostał mi jeszcze problem z manetką. Mój sterownik curtis 1209B standardowo jest sterowany potencjometrem (od 5 kiloomów do 0). Na razie zrobiłem mechaniczne sprzężenie potencjometru z manetką motocyklową (na dwie linki - ruch powrotny potencjometru, obok sprężyny, wymuszany jest także drugą linką z manetki). Jednak obawiam się o trwałość mechaniczną i elektryczną potencjometru za kilka złotych. Może komuś z Kolegów udało się zaadoptować typową manetkę hallotronową (stosowaną w rowerach elektrycznych) do współpracy w/w sterownikiem ? |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016
|
|
|
A sprawdzałeś, że nie działa? Sterownik używa trzech przewodów? Chyba, że chodzi tu o awaryjny pomiar rezystancji manetki, wtedy niema raczej innego wyjścia niż taka rezystancyjna manetka. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016
|
|
|
Albo działa opornościowo, albo napięciowo. W tym drugim przypadku zwykła manetka hallotronowa powinna działać. Tylko ma mieć 5V zasilania, bo można ją uszkodzić przy większym napięciu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016
|
|
|
Ja nie próbowałem do curtisa podłączać manetki hall. Dałem potencjometr taki jak trzeba. Poszedłem za radą doświadczonego kolegi i nie próbowałem jeździć na takim zwykłym ze sklepu. Podobno błyskawicznie szlag je trafia. Nie wiem czy dobrze pamiętam ale chyba można użyć taki od melexa. |
|
|
|
|
|