To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Silnik MID Bosch - brakujący element

sirgregs - Czw 25 Maj, 2017

Zamówię jedno duże koło i dwa małe różniące się o jeden ząbek żeby była możliwość złożenia obu zestawów.
Mam nadzieję że któreś rozwiązanie wypali.

wibi - Pią 26 Maj, 2017

Jeśli już zamówione to tylko oczekiwanie na wyrób,zapewne będzie wszystko OK ale jak by co to mogę zeskanować rozdział dot.przekładni zębatych, wprawdzie z Poradnika dot.mechanizmów precyzyjnych (tylko taki jeszcze mi się ostał z dawnych czasów) ale cała technika obliczania itp. w tym przekładni z zębami ewolwentowymi (jak na zdjęciu)jest taka sama jak również tolerancje i wymiary.Jak by co to daj znać,zamieszczę tu. Dotyczy to zarówno norm GOST (DIN) jak i brytyjskich.
qaz33 - Pią 26 Maj, 2017

Musi byc jakis luz. Nie bierz tego zestawu 60mm bo szkoda kasy. 59.25mm powinno byc super tak jak pisal kolega wczesniej ew. jak chcesz 2 zestawy na proby to mozna dac jeszcze wiekszy luz o oczko nizej
sirgregs - Pią 26 Maj, 2017

Dzięki Panowie za pomoc.
Zdaję sobie sprawę że zastosowanie kół o prostych zębach będzie w porównaniu z oryginałem nieco siermiężne ale jakoś trzeba spróbować podejść do tematu.
Pewnie będą wyły jak potępieniec no i niestety nie uda się osiągnąć przełożenia jakie było.
Na skośnych zębach i dużym kółku na styk z obudową uzyskali przełożenie 1:4,2.
Na prostych wyjdzie mi 1:2,7 ze względu na średnice otworów na osie w dostępnych kołach zębatych.
Możnaby robić na zamówienie ale jest ryzyko że coś spartolą przy obróbce i będzie kicha i czekania na towar nie wiadomo ile.
Może standardowy produkt będzie ok od razu. Koła będę wprasowywał na osie na klej tak jak jest w oryginale zrobione z kółkiem które zostało na silniku.

Pavyan - Pią 26 Maj, 2017

Nie musisz robić na zamówienie koła, to jednak dość drogi gips*.
Można zamówić w EBMiA gotowe kółka i rozwiercić lub zatulejować otwór.
Od razu powiem, że spawanie przy tych kołach nie jest wskazane, ponieważ to gatunek "C45", ma 0,45% węgla i hartuje, także "rzuca", może też pękać spoina (ale nie musi).
Hmm... jednak jeżeli ktoś nie wie, że tego się nie spawa - to pospawa i może być dobrze :mrgreen: Czasem spawałem "45-kę" (ale TIG-iem) i dawało radę - piszę o tym, ponieważ np. większą tuleję niżej opisaną można zablokować w rozwierconym kole spawaniem.
Ponieważ wtedy stal koła miejscowo się utwardzi i to wysoko, trzeba zagrzać całość do ok. 600st i powoli ostudzić - po tym da się już obrobić "zwykłymi" narzędziami.
Tuleja powinna być wykonana z niskowęglowej stali, St3, 18G2A itp - aby ona się nie utwardziła.

Faktem jest, że zatulejować otwór może łatwiej - wystarczy wytoczyć tulejkę ze stali (lub z czegoś innego) i wprasować w otwór, musi to być wytoczone z tzw. "jednego założenia", co jest raczej oczywiste.
Ale zależy, jak kółko jest blokowane na osi (piszesz, że tylko klejone?!) - pewien problem powstanie, gdy blokada na osi będzie np. poprzez klin (ściśle: nie klin, ale wiadomo o co chodzi :wink: ) i trzeba będzie wydłutować kanałek. Przy cienkiej tulejce kanałek najpewniej przetnie wtłoczony pierścień - niedobrze; jednak cała praca i rozwiązanie problemu zależy od konkretnych wymiarów i warunków w danym przypadku. Ratuje sprawę tuleja o większej średnicy, ale wtedy trzeba rozwiercać duży otwór do jej obsadzenia.
Blokowanie wkrętem (mało prawdopodobne w tym wypadku, za duże są tam obciążenia) upraszcza sprawę.
Natomiast rozwiercenie/roztoczenie zbyt małego otworu w kole zębatym trzeba zrobić centrycznie i osiowo - inaczej luz międzyzębowy będzie zmienny z powodu bicia koła; chyba, że obsadza się nieusuwalnie w byle jak wytoczonym otworze "ślepy" koł i dopiero w nim wykonuje dokładny, osiowy i centryczny otwór, z dokładnym ustawianiem - na tokarce.
Dobra tokarka i dobre ustawienie jest w zasadzie niezbędne - szczególnie to drugie (bo jak się uprzeć, i na złomiastej maszynie można ustawić dobrze detal :smile: )
Ale i na wiertarce stołowej (nie chińskiej!) czy frezarce (dużo lepiej) coś takiego można zrobić, korzystając z prowadzenia "starego" istniejącego otworu i czujnika zegarowego oraz - na koniec - rozwiertaka, jeżeli średnica jest typowa, w jakimś pełnym wymiarze.
Inaczej tylko frezarka i wytaczadło... ale nawet chińskie się nada :grin:

Ten napęd jest, że tak powiem, "fajny" - warto go dobrze naprawić/uzdatnić, warto więc trochę pieniędzy w to włożyć.

*Nie wiem, gdzie mieszkasz, ale spróbuj zadzwonić tutaj: http://www.ergest.pl/
To pod Warszawą, już kiedyś podawałem na Forum ten link, jest tam gość, który się zna na rzeczy i dorabia koła, skośne również.

Kajman - Sob 27 Maj, 2017

Ile watt/nm potrafi toto wygenerować? To jest rozumiem bezszczotka? Łatwo podłączyć zewnętrzny sterownik?
Pavyan - Sob 27 Maj, 2017

Sirgregs, zajrzyj na stronę EBMiA:
https://www.ebmia.pl/list...-196_53_78.html
Jest tam na górze strony napisane, że mają możliwość dodatkowej obróbki na życzenie klienta - teraz zauważyłem. Warto zadzwonić i zapytać o obróbkę otworu pod Twoje wymagania.
Możesz zapytać też o koła z zębami skośnymi, choć wątpię czy jest możliwość zamówienia takiego cymesu.

sirgregs - Sob 27 Maj, 2017

250 watów / 25km/h tyle mówi teoria
Silnik jest bezszczotkowy a podłączenie zewnętrznego sterownika proste.
Pakowanie większych mocy może zakończyć się zmieleniem lub pęknięciem jednego z dwóch kół zębatych wykonanych z tworzywa. W środku są dwa stopnie przekładni i każdy posiada duże koło zębate z tworzywa.
Jak uruchomię silniczek to będę testował ile wytrzyma. Planuję max 10A przy 10s lipo ale u mnie zostanie tylko jedno koło zębate z tworzywa. Pierwszy stopień przekładni będzie z kół stalowych o mniejszej redukcji więc i moment na pozostałych zębatkach będzie mniejszy.
Sam jestem bardzo ciekawy jak to będzie pracowało bo rowerek a szczególnie jego zawieszenie jest rewelacyjne a bezstopniowa przekładnia bardzo ciekawa.
Mid z manetką plus płynna zmiana przełożenia to może być coś.

Kółka zębate już zamówiłem. Czekam na dostawę.
Mało tego. Znalazłem nawet łożysko kierunkowe nieco większe ale na podstawie symbolu udało się namierzyć odpowiednie do tego zastosowania czyli bezpośrednio współpracujace z osią.
Jak będzie działało z kołem założonym na stałe to dokupię łożysko, dam do obróbki koło zębate i połącze z łożyskiem. I teoretycznie będzie funkcjonalnie jak w oryginale.

Kajman - Sob 27 Maj, 2017

Co do ładowania, skoro ja ładuję w 20 letniego mida yamahy 17A, to ten musi więcej znieść ;) Czyli kabelki są łatwe do znalezienia? Ma halle?
sirgregs - Sob 27 Maj, 2017

Ten silnik do 20-letniej yamahy ma się nijak.
Nawet nie wiesz co jest u Ciebie w środku bo nikt nigdy nie miał potrzeby tego rozkręcać ;-)
Więc skoro dajesz 17A to ja zmniejsze jednak planowany max prądu do 8A żeby było bezpieczniej.

Kajman - Sob 27 Maj, 2017

Też jest plastikowy tryb jeden, wszędzie to wsadzają jako zabezpieczenie chyba. Ale spoko, ja podszedłem do tego na dużym luzie raczej, bo już miałem raporty że to działa z takimi danymi, w szczycie ponad 25A tam może iść nawet (po przewoltowaniu z 24 na 36v) ;) A te nowe bosche się reklamowały dużym relatywnie momentem (40-80Nm), stąd mój wniosek że może więcej zniosą. Ale Twoje podejście jest jak najbardziej słuszne.
sirgregs - Sob 27 Maj, 2017

Halli nie ma. Przewodów się nie da przegapić bo na nich się elektronika trzyma i żeby ją wyjąć trzeba przewody odlutować.
Kajman - Sob 27 Maj, 2017

Pięknie dziękuję :)
sirgregs - Nie 28 Maj, 2017

Dodatkowy problem z silnikami boscha i częściami do nich to mnogość wersji dla różnych producentów rowerów.
Na drugiej fotce w tym temacie widać kompletny silnik a dokładnie jego lewą stronę bez obudowy.
Widać na niej elektronikę i potrzebne mi koło zębate.
Ale niestety po policzeniu zębów wychodzi ich 80.
U mnie zdawcza zębatka ma 15 zębów a przełożenie to 4,2 czyli na dużej powinno być 63 zęby ...
Dobrze że nie kupiłem drugiego silnika na części ;-)

wibi - Nie 28 Maj, 2017

Na zdjęciach z pierwszego postu widać dwa "duże" koła zębate,jedno o zębach prostych wydaje się być na osi supportu( i tego na Twoim zdjęciu nie widać) a drugie o zębach skośnych jest tym którego u Ciebie nie ma . I to na tym drugim, o zębach prostych jest jak policzyłem 80 lub 81 zębów,ile jest na brakującym, o zębach skośnych trzeba wyliczyć z modułu i rozstawie osi i być może jest ich 63?Pierwsze zdjęcie Twojego silnika w ogóle tego drugiego koła nie pokazuje więc może też go nie ma?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group