ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
Tematy elektryczne - Czy jest potrzeba zabezpieczenia bezpiecznikiem topikowym ?
Może niektóre lepsze esy na AC jako-tako rozłączają DC ale trzeba by na większym obciążeniu po testować .Eryk1000 - Pią 01 Lip, 2016 Bo coś jest stworzone do prądu zmiennego a coś do stałego. Nie na darmo na bezpiecznikach podaje się typ i wartość napięcia przy których ma to pracować. Im wyższe napięcie tym większy łuk który przepali wszystko Tak że stosowanie bezpieczników zmiennoprądowych w instalacjach stało prądowych wiąże się z pewnym ryzykiem. Im wyższe napięcie instalacji DC tym większe ryzyko łuku i możliwość zapalenia bezpiecznika.sirgregs - Pią 01 Lip, 2016 Dla bezpiecznika topikowego nie ma znaczenia jaki prąd rozłącza (ac czy dc) i przy jakim napięciu.
Ważna jest tylko wartość skuteczna prądu przez niego przepływającego.
Bezpiecznik topikowy to w uproszczeniu kawałeczek przewodnika który pełni rolę najsłabszego elementu w układzie i ma się po prostu przepalić w odpowiednim momencie. Czyli wartość skuteczna prądu wydziela w nim tyle ciepła że przewodnik się stopi przerywając obwód. Wbrew pozornej prostocie to najlepsze zabezpieczenia stosowane w zaawansowanych urządzeniach w przemyśle między innymi dzięki selektywności jaką mogą zapewnić w układach.
Jeżeli topik na 10A przepuszcza 40A to to jest g a nie bezpiecznik albo mamy tu do czynienia z błędnym pomiarem.
Wyłączniki instalacyjne popularnie nazywane eskami jak sama nazwa wskazuje do pojazdów raczej projektowane nie były a i z prądem stałym mocno średnio sobie radzą bo nie są w tym celu budowane.Anonymous - Pią 01 Lip, 2016 Na ostatniej imprezie miałem topiki 63A a pracowały spokojnie przy 90A.
Jak otworzyłem skrzynkę, to buchało z niej niezłe ciepełko
Dla mnie, to powinny się przepalić przy 70A, a nie pracować nadal przy 90A.tas - Pią 01 Lip, 2016 Dla nas to nie jest dobre, wydaje mi się, że taki typ bezpiecznika rozłącza zwarcie, a nie służy jako czuły nadprądowy, bardziej dla nas potrzebny.bloodyopel - Pią 01 Lip, 2016
tas napisał/a:
Lepiej jest wyłącznik nadpradowy S1, taki już zadziała na prądzie znamionowym.
Nie mogę się z Tobą zgodzić. Taki wyłącznik ma zakres działania członu przeciążeniowego 1,13-1,45 * In, więc nie zadziała przy prądzie znamionowym. I przy najmniejszych prądach z tego zakresu poczekamy sobie na to wyłączenie nawet kilkanaście minut
Człon zwarciowy w przypadku wyłączników typu B to 3-5 * In - i jeśli chodzi o zabezpieczenia przed zwarciem to na zadziałanie tego członu najbardziej bym liczył; niestety np. przy wyłączniku B40A pewność zadziałania tego członu mamy dopiero przy 200A zwarcia, od 120A możemy dopiero liczyć że może zadziała, może nie...tas - Pią 01 Lip, 2016 Ale to jest przy AC, przy DC ma mniejszy prąd zadziałania, dla przykładu B63 na sterowniku 45A potrafi czasem wybić przy ruszaniu pod górę (pełny gaz przy 0RPM). Jak odwrotnie podłaczyłem sterownik to wybiło eske, a BMS nie zablokował, wyraźnie graniczne prądy dla AC i DC są inne.
No ale kolejna sprawa, że nie praktykuje się tego w instalacji z BMSem.bloodyopel - Pią 01 Lip, 2016 Może masz rację, ja nie testowałem, wiem że Ty tak
Mimo wszystko nadal uważam że stosowanie dla napięcia DC wyłącznika przeznaczonego do działania przy napięciu AC to ruletka zadziałania i raczej nie powinno się bezgranicznie polegać na takim sposobie zabezpieczenia przed zwarciem Anonymous - Pią 01 Lip, 2016 Ale lepsze to, niż nic.wojciech - Wto 05 Lip, 2016 Mając BMS-a mogę spać spokojnie... Adam Wysokiński - Sob 06 Sie, 2016 Przy prądzie dc ważna jest odległość rozłączonych styków. Przy topikowym jest np 20 czy 30mm. Przy automatycznym poniżej 5mm. Nie ma szans na przerwanie łuku przy takiej odległości. Prąd przemienny przechodzi sinusoidą przez zero i łuk się sam wygasza. W samochodzie miałem stycznik do załączania 90V 300A. Styki były podwójne ( szeregowo ), rozwierane na ładnych kilka milimetrów i z magnesami stałymi, które wydmuchują powstały łuk gasząc go. Jak ktoś preferuje instalację o dużym napięciu to powinien na to zwrócić uwagę.Anonymous - Nie 07 Sie, 2016 Sinus też tak szybko się nie wygasza
sirgregs - Nie 07 Sie, 2016 W Ameryce mają inny sinus Taki bardziej agresywny.
No i chyba nikt w rowerku nie ma instalacji wysokiego napięcia ...
Przyjmijmy w naszych rozważaniach granicę wysokiego napięcia jako wartość powyżej 500 woltów (zależy od definicji 1000 V prąd przemienny, 1500 V prąd stały)przenikanie - Nie 07 Sie, 2016 Dyskusja dyskusją, ale... Pozwolę sobie zauważyć, że na www.nexun.pl można kupić bezpiecznik do rowerów elektrycznych nadprądowy 63A
http://nexun.pl/sklep/ele...-softstart.htmltkoko - Nie 07 Sie, 2016 Mi w tym tygodniu jeden Trendline (na Li-Ion z BMS) postanowił "pojeździć sobie po szopie". Zaklinował się w drzwiach i "wywalił" bezpiecznik (szklany topikowy). Warto więc mieć bezpiecznik mimo BMS'a. BMS też może się zewrzeć puszczając maksymalny prąd z baterii.