To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Jazda bez silnika

wibi - Czw 07 Lip, 2016
Temat postu: Jazda bez silnika
Rowerek,składak na kołach 20-calowych,silnik w kole tylnym,wolnobieg a mimo to jazda na samych "pedałach" bez włączenia "elektryki" jest prawie nie możliwa. Do tej pory nie sprawdzałem takiej możliwości ale teraz chcąc jechać bez wspomagania zauważyłem, że jechać się nie da gdyż opór jaki stawia silnik uniemożliwia taką jazdę.Nie wiem czy to taka "uroda" tego silnika czy może jakaś awaria? Hamowanie silnikiem zauważyłem nawet jadąc "z górki" gdy nie pedałuję i nie używam manetki a tego (chyba?) przed tym nie było.Czy to normalne czy jakaś awaria? a może są jakieś silniki faktycznie bezoporowe gdy jadąc bez włączenia można korzystać jak z normalnego roweru.Co o tym sądzić i jak można temu zaradzić, może ktoś coś podpowie,będę wdzięczny.
bloodyopel - Czw 07 Lip, 2016

Silniki przekładniowe mają wolnobieg w sobie, więc bez elektryki jadą bezoporowo ;)
unix - Czw 07 Lip, 2016

Moze byc opcja zabezpieczenia ktora powoduje zwarcie przewodow silnika ktore jest rozwierane po wlaczeniu. To powoduje duze opory i "hamowanie" silnika.
tomeczekokok - Czw 07 Lip, 2016

Jest też możliwość, że masz nie wyregulowane hamulce które pohamowują.
wibi - Czw 07 Lip, 2016

bloodyopel napisał/a:
Silniki przekładniowe mają wolnobieg w sobie, więc bez elektryki jadą bezoporowo ;)

Też tak uważałem do tej pory i nie sprawdzałem tego wcześniej (nie było potrzeby :-) ), dopiero teraz gdy przychodzi mi przejechać ok.200 m bez akumulatora stwierdzam,że to praktycznie niemożliwe bo ledwo jadę na najmniejszym przełożeniu. Hamulce są wyregulowane a rower da się w miarę lekko prowadzić.Muszę sprawdzić to co pisze kol.unixa powyżej, bo po "przewoltowaniu" z 25V na 36Vw sterowniku mogło coś "paść"? sam już nie wiem.

Anonymous - Czw 07 Lip, 2016

Bardzo ciężka praca może świadczyć o zwarciu cewek fazowych silnika po wyłączeniu stacyjki.
gienek333 - Czw 07 Lip, 2016

Ja bym stawiał na zużycie przekładni (to pewnie szybko się wyjaśni :cry: ), ale można odpiąć przewody od silnika i sprawdzić.
wibi - Pią 08 Lip, 2016

Dzięki za Wasze porady i sugestie,sprawdzę je w przyszłym tygodniu i o efektach poinformuję
pastek5 - Wto 12 Lip, 2016

Hmmm dziwne rzeczy się dzieją. Ja mam silnik 9 KW i wgl nie sprawia problemu pedałowanie . Jeżeli jazda z góry hamuje rower sugeruje zwarcie między przynajmniej dwoma przewodami fazowymi.
Faktycznie możliwe, że ktoś zastosował do roweru zabezpieczenie przed kradzieżą w postaci takiej że po wyłączeniu stacyjki następuje automatyczne zwarcie przewodów fazowych silnika co skutkuje jego unieruchomieniem. Im szybciej się jedzie tym mocniej hamuje nie ma opcji jechać szybciej niż 10 km/h .

Jak coś to proszę zacząć od sprawdzenia silnika. Tutaj mała pomoc http://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/

wibi - Śro 13 Lip, 2016

No cóż,zdjąłem koło z silnikiem sprawdzając wcześniej, że żadnych oporów przy obracaniu nim nie ma,pomierzyłem oporność między kablami fazowymi wychodzącymi ze sterownika.Oporność ta wynosiła 20 kohm czyli chyba prawidłowa?Przy okazji okazało się, że na jednej złączce,fazowej (żółtej) musiało dość silnie się nagrzewać bo plastykowa-silikonowa osłonka była cała czarna co świadczyło by o grzaniu złącza.To poprawiłem (jak sądzę?) lutując kabel do wtyczek.Sprawdziłem również czy na kablach fazowych nie pojawia się jakieś napięcie w trakcie obracania kołem-napięcia nie było.Tak,że nadal nie wiem co może być przyczyną, będę pewnie musiał zmienić sterownik aby wykluczyć jakieś przypadkowe zwieranie o którym piszą koledzy powyżej.
Szwagier - Śro 13 Lip, 2016

20k na przewodach fazowych? U mnie w NC 10x6 było coś raczej rzędu 5 Ohmów (czy 0,005 Ohma - ledwie na skalę się łapało, a nie pamiętam na jakim zakresie mierzyłem :roll: ).

Zresztą, z prawa Ohma U=I*R - to jaki byłby spadek napięcia i wydzielana moc na takich uzwojeniach? Chyba jakaś pomyłka z tą wartością?

bloodyopel - Śro 13 Lip, 2016

No więc po pomierzeniu przejedź się jeszcze z odpiętym sterownikiem (kabel od silnika gdzieś po prostu przyczep do ramy tak żeby wszystkie kabelki były rozwarte) - jeśli nadal będzie ciężko - silnik, jeśli będzie ok - sterownik
Mechano - Śro 13 Lip, 2016

Wibi pisze, że 20kR ma między przewodami sterownika. Tas na blogu coś pisał o diagnostyce sterownika.
wibi - Śro 13 Lip, 2016

Oczywiście te 20 kOhm to na przewodach fazowych sterownika.Na przewodach fazowych silnika oporność jest pomijalnie mała.
Szwagier - Śro 13 Lip, 2016

Aaa, ok, coś mi czytanie ze zrozumieniem szwankuje :oops:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group