To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Zwarcie baterii co sądzicie ?

VVoVV - Nie 21 Sie, 2016
Temat postu: Zwarcie baterii co sądzicie ?
Witam wszystkich !

Budując eBike'a przytrafił się wypadek... Mianowicie doszło do sytuacji gdy bateria 13s12p połączona z BMS, ładowarką i sterownikiem (w trybie łądowania), leżąca na kartonie została zalana i przez kilka godzin leżała na zamoczonym kartonie. Doszło do zwarcia i przepalenia mokrego kartonu a także taśmy łączącej poszczególe ogniwa w jednym miejscu, co przedstawia zdjęcie poniżej.





Dodam, że przepalone łączenie nadal przewodzi prąd i bateria działa daje napięcie 54V
Co sądzicie w jakim stopniu doszło do uszkodzenia baterii ?
Czy BMS, ładowarka lub sterownik mógł zostać uszkodzony ?
Wszystko było podłączone razem a aku był w trakcie ładowania.

wibi - Nie 21 Sie, 2016

No cóż,jeśli po tym zdarzeniu biegiem nie poleciałeś do totolotka żeby wysłać jakiś kupon to (bez obrazy) straciłeś szansę na miliony. A teraz poważnie, w miejscach gdzie taśma wykazuje "osmolenia" mogło dojść do zwarć (stopienia "koszulek" ogniw) i pewnie te ogniwa są do wymiany? nawet gdy napięcie baterii jest takie jak powinno. Poprawił bym też (np.przez przylutowanie na "osmolone" miejsca) przewodność taśmy łączącej w tych miejscach plecionką a w ostateczności grubym drutem miedzianym.
pastek5 - Nie 21 Sie, 2016

Moim zdaniem zwarcie tego typu ominęło bmsa. Dla pewności można sprawdzić czy gniazdo bmsa -P oraz - B podaje napięcie w stosunku do +aku. Co do aku to myślę że nic takiego strasznego się nie stało. Ja bym spróbował oczyścić opalone blaszki i dolutować nową taśmę od góry , pamiętając aby nadmiernie nie zagrzać akumulatorków. Po tej operacji naładuj aku pod nadzorem, poczekaj aż bms wyrówna cele i przemierz wszystkie sektory czy są równe.
tas - Nie 21 Sie, 2016

Zamoczenie ogniw rozpoczęło pod blaszkami powolny i trudny do zatrzymania proces elektrolizy, która ten akumulator uszkodzi. Powinieneś w pierwszej kolejności, zanim przystąpisz do naprawy zwarcia, ratować aku. Po pierwsze musisz przedmuchać sprężonym powietrzem wszelakie taśmy i miejsca pod nimi (od strony plus szczególnie). Następnie powinieneś wygrzać cały akumulator powiedzmy w 40-50st.
Ja kiedyś zalałem akumulator (specjalnie, bo się zapalił i go gasiłem) i wygrzanie okazało się konieczne aby wywalić wodę z zakamarków.

WojtekErnest - Nie 21 Sie, 2016

Zrob tak jak pisze Tas. Ale co do aku i jakosci blaszek to miałbym wątpliwości, bo jednak są b.widoczne wypalenia, więc płynął tam jednak duży prąd zwarciowy i kilkugodzinna elektroliza jest zastanawiająca. Może jednak zgrzewanie spowodowalo micro otwory które rozszczelnily akumulatory oraz zassaly trochę wody. A to nie wróży temu aku długiej pracy.
tas - Nie 21 Sie, 2016

Dziwne jest to zwarcie. Nie dość, że od minusa cel, to jeszcze naokoło zwarcia jest jedno pole, ten sam minus. Wygląda jakbyś tego miejsca dotknął przewodem głównym zasilającym, a nie powstało od wody. Nawet jakby przywarło do ogniwa pod spodem to ono ma tam ten sam potencjał. Dziwy :)

U mnie po zalaniu akumulatora cały syczał i szumiał, z 2m dało się usłyszeć jak mi wyżerało blachy i ogniwa. Jeśli zalałeś to masz góra 12h. Z mojego aku po zalaniu w 12h uciekło 40Ah i wyżarło kilkanaście ogniw.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group