To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Inne pojazdy, mechanika pojazdów - Samochodzik na dojazdy do pracy
Anonymous - Czw 20 Sie, 2009 Temat postu: Samochodzik na dojazdy do pracy samochod - dojazdowka do pracy
Zalozenia
Dojazd do pracy ok. 50km w obie strony - dla bezpieczenstwa trzeba zalozyc 70km (jakis korek, objazd, itd), ruch miejski, 50% po obwodnicy, 50% po drogach miejskich
Predkosc 50-70km/h, max chwilowa (60s) 90km/h
Jedna osoba w pojezdzie.
Jak dobrac wystarczajace parametry napedu elektrycznego, zeby osiagnac cele jak wyzej.
Zakladam, ze powinien to byc lekki samochodzik. (Micra, Smart czy cos takiego)
np silnik LEMCO LEM-170 model 127 (48volt, 5,54KW peak 16KW) + aku LiPol lub LiFePO4 48volt 100Ah
Sterownik przydalby sie z odzyskiem energii - jazda w miescie, skrzyzowania, itp.
Idea jaka mi przyswieca to maly lekki samochodzik, w ktorym naped jest dobrze dobrany do zamierzonego celu, a przez to nie przeskalowany i ciezki.
Pozdrawiam i prosze o komentarze
Anonymous - Czw 20 Sie, 2009
To, co podałeś, powinno wystarczyć, choć obawiam się, że pojemność akumulatorów będzie za mała. Chyba, że doładujesz w pracy, to powinno wystarczyć
rarek - Czw 20 Sie, 2009
skromnie liczac 100Wh/km dla 70 km daje 7000Wh
natomiast 48*100 to wychodzi skromnie a gdzie tu zapas ??
Chyba w lodówce
trzeba bedzie dolozyc aku lub obciac zalozenia
pracuje nad bardzo podobnymi parametrami pracy
zasugeruje Ci rezygnacje z odzysku lepiej myslec kiedy przyspieszyc
Anonymous - Pią 21 Sie, 2009
rarek napisał/a: | trzeba bedzie dolozyc aku lub obciac zalozeniac |
Obciąć się nie da chyba że może ładować w pracy. Nie ma wyboru, trzeba wysupłać kasiorkę
Anonymous - Pią 21 Sie, 2009
energochłonność ok 2krotnie zawyżona. Teoretycznie siła oporu przy 50 km/h może być na poziomie 150 N
Anonymous - Pią 21 Sie, 2009
RysiekK napisał/a: | energochłonność ok 2krotnie zawyżona. Teoretycznie siła oporu przy 50 km/h może być na poziomie 150 N |
Przy 50km/h typowy mały samochodzik zakładając, że nie ma ciężkich aku tylko litowce ma 120-130N samego oporu toczenia + jakieś 60-70N aerodynamicznego (przy czym ten opór bardzo wzrasta z prędkością i przy 70 jest już 130), co przelicza się na jakieś 65Wh/km ale zakładając stałą prędkość. Przyspieszanie i hamowanie nawet z odzyskiem podniesie to, może nawet i do 100Wh/km.
Anonymous - Pią 21 Sie, 2009
To są dane Zbyszka z jego strony dla samochodu CHARADE
a. dla 60km/h - 40A (87V * 40A = ok. 3,5kW)
b. dla 70km/h - 60A (86V * 60A = ok. 5,2kW)
c. dla 90km/h - 100A (85V * 100A = ok. 8,5kW)
Dla 70km/h potrzeba ok. 5,2kW. U Ciebie w aku będzie 4.8kWh ale jasnym jest, że nawet tego aku nie oddadzą, a Ty chcesz jeszcze jechać chwilowo 90km/h a do tego trzeba 60% energii więcej.
Myślę tak jak koledzy, że może być za mało prądu...
Trza pamiętać także o tym że inaczej niż w spalinowym, w elektrycznym jadąc na "rezerwie" osiągi mogą być dalece odmienne nić przy pełnych aku.
rarek - Pią 21 Sie, 2009
optymistyczne te dane !
zalozylem dla silnika 4 kw predkosc 40 do 50 km/h a tu wynika, że da sie ponad 60 to mnie mocno cieszy.
zobaczymy czy to sie potwierdzi. Literatura na ten temat podaje 120 Wh/km jako niską uśrednioną energochłonność a jeśli 100 okaże się 2x zawyżoną
to chyba zdecyduje się na 4 silniczki od elektrowentylatora z chłodnicy
Anonymous - Pią 21 Sie, 2009
Kluczem do sukcesu jest opona 135 a w niej 4 atm.
Anonymous - Sob 22 Sie, 2009
Dzieki za odpowiedzi!
Nie mam niestety mozliwosci doladowania pojazdu w pracy ... gdyby to byl e-rower to co innego
Popatrze sobie jeszcze raz na ceny aku i pomysle o ich wiekszej ilosci. Glupio byloby zbudowac pojazd, ktoremu brakuje paru kilometrow zeby dotrzec do celu ...
Musze sie jeszcze rozejrzec za jak najlzejszym pojazdem. Czy ktos robil juz takie rozeznanie?
Zaraz pewno okaze sie ze trabant rzadzi
Zbyszek Kopeć - Sob 22 Sie, 2009
Jeśli po drodze nie ma gór i żadko się trzeba zatrzymwać, a pojazd będzie ważył bez pasażera do 500 kg, to piersze założenia 100Ah/48V (na litowych) są dobre.
Zbyszek Kopeć - Czw 13 Maj, 2010
Arabi chcą wnet dojeżdżać takimi samochodami do pracy:
http://webcache.googleuse...1&hl=pl&ct=clnk
Ciekawie piszą o tym ładowaniu w 10 minut z sieci 110VAC - mają chyba cudowną sieć, chyba że do pracy mają 3 minuty jazdy.
r2d2 - Pią 14 Maj, 2010
Zbyszek Kopeć napisał/a: | Ciekawie piszą o tym ładowaniu w 10 minut z sieci 110VAC - mają chyba cudowną sieć, chyba że do pracy mają 3 minuty jazdy. | Oj Zbyszek przecież to proste - podjeżdżasz pod budkę TRAFO, odłączasz od prądu 2 osiedla i 10 min. ładujesz sobie baterie, potem podpinasz z powrotem i nawet nikt nie zauważy że zgasło jakieś swiatło
BTW. Te segmenty od Lex'a to są 10V/6,5Ah? Bo nie mogę nic wygrzebać w tym temacie
Pozdro.
Zbyszek Kopeć - Pią 14 Maj, 2010
Ale oni piszą, że z ogólnodostępnej sieci 110VAC, może dochodzi jakaś lewitacja i Free Energy.
Te Ogniwka NiMH są po 1,2V nominalne w zestawach (musisz policzyć sztuki), a pojemność typowa dla LEXUSA (chyba po 6,5Ah) - sprwę już puściłem w niepamięć.
wjazm - Pią 14 Maj, 2010
Poszukaj sobie jakiegoś mini,el albo city,el i masz czym jeździć do pracy.
|
|
|