To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Łączenie 2 typów akumulatorów w jednym pakiecie?

Passat_EQ - Śro 01 Lut, 2017

Mechano napisał/a:
Passat_EQ,
Daj sobie spokój, słaby pomysł. Narysowałem to, mam nadzieję, że nie pomyliłem kolejności akumulatorów.
Obrazek


To nie jest układ który proponowałem w opisie.
Nigdzie nie napisałem ze ładowanie ma wyglądac w taki sposob.

edit:

Jesli gdzies sa obiekcje co do spadku na diodach to mozna dac diody w obu oczkach i bedą obciązane równomiernie.
Poniżej schemat.



Spadki na diodach to marginalny problem. Niewielki koszt za uniknięcie nieobliczalnych prądów miedzy bateriami.
Baterie musą byc ładowane osobno jak dwie niezalezne baterie. Poza tym jedna ma byc dokładana "od świeta" wiec muszą byc odłączane.

Ja wiem, ze ciezko sie niektórym zgodzic z tym prostym układem, bo nikt tego wczesniej tu nie robił.
Na pewno jest to rzeźba w gów..ie, bo jak inaczej nazwac próbe łaczenia dwóch róznych baterii, gdy nie ma sie kasy na jedną porzadną.
Nie zmienia to faktu, że na pewno da sie je połączy do wspolnej pracy i to na wiecej sposobów.
Co wiecej mozna tak połaczyc baterie 12s i 13s i tez w ktoryms momencie obie bedą uzytkowane.
Co do diod i tego "jak to sie w praktyce spisze" informuje, ze sa na rynku źródła zasilania prądem stałym o prądach powyzej 20A :) , i maja w sobie diody prostownicze bo innej drogi nie ma. Pod reką mam zasilacz laboratoryjny 50A 1.5kW i przytula to jeden komponent wart kilka złotych. Nie rozumiem problemu jaki tu wciąz widzisz/widzicie.

Edit 2. Oczywiscie w układzie muszą byc BMSy miedzy diodą a ogniwami. Tj. dioda jest na wyjsciu (na kablach prądowych) z BMS.

WojtekErnest - Śro 01 Lut, 2017

Passat_EQ napisał/a:
Mechano napisał/a:
Passat_EQ,
Daj sobie spokój, słaby pomysł. Narysowałem to, mam nadzieję, że nie pomyliłem kolejności akumulatorów.
Obrazek

Edit 2. Oczywiscie w układzie muszą byc BMSy miedzy diodą a ogniwami. Tj. dioda jest na wyjsciu (na kablach prądowych) z BMS.

Dwa gniazda ładowania...
Wiesz że BMS ma w gałęzi ujemnej bocznik oraz kaskadę tranzystorów. Najczęściej osobne wejscie minusa jest na ładowaniu i znów kaskada tranzystorów?
Więc to zrównoleglanie to generalnie raczej niebezpieczna metoda.
Naprawdę radzę najpierw narysować szczegółowy schemat...
Tak przy okazji, fabryczne rowery które mają dwa pakiety, są przełączane lewy-prawy - w części wykonawczej przekaźnikami aby uniknąć fizycznego połączenia oraz łączenia równoległego.

Passat_EQ - Śro 01 Lut, 2017

WojtekErnest napisał/a:
Dwa gniazda ładowania...


Dwie niezaleźne baterie wiec są dwa gniazda :)

WojtekErnest napisał/a:
Wiesz że BMS ma w gałęzi ujemnej bocznik oraz kaskadę tranzystorów. Najczęściej osobne wejscie minusa jest na ładowaniu i znów kaskada tranzystorów?


To na nic nie wpływa, bo to są dwie niezależne baterie.

WojtekErnest napisał/a:
Więc to zrównoleglanie to generalnie raczej niebezpieczna metoda.


Łaczenie dwóch równoległych źródeł energii czy to zasilaczy czy baterii z diodą w szeregu, niczym sie nie różni.
Jesli załozyc, ze (w najgorszym wypadku) obciązony bedzie wyłącznie jeden akumulator i podoła, to nie ma zagrożenia.
W przypadku załozyciela tematu tak jest, poniewaz jezdzi na tej baterii i chce dołozyc drugą nie gorszą.

WojtekErnest napisał/a:
Naprawdę radzę najpierw narysować szczegółowy schemat...


Nie ma potrzeby, bo to nie jest inwazja w obwody baterii tylko obciązenie na jej wyjsciu.

WojtekErnest napisał/a:
Tak przy okazji, fabryczne rowery które mają dwa pakiety, są przełączane lewy-prawy - w części wykonawczej przekaźnikami aby uniknąć fizycznego połączenia oraz łączenia równoległego.


Tak jest bez watpienia poprawniej.

Edit:

Tutaj propozycja diody, ktora przy 60A i max 150V przepuszczonych z jednej baterii odłozy na sobie 1V. Chyba ze sie zagrzeje to wtedy mniej, bo około 0,8V :)
Zdaje sie, ze w omawianej sytuacji sterownik całosciowo nie zaciagnie wiecej jak 25A z obu baterii wiec komponent podoła. Cena 12 netto. (mozna kupic inną 40A za 5zł)
http://www.tme.eu/pl/deta...tky-tht/vishay/

Inna=> http://www.tme.eu/pl/deta...tht/littelfuse/

Jerrry - Nie 05 Mar, 2017

Witam
Wlasnie przekopuje temat laczenia akumulatorow na przykladzie roweru z silnikiem Panasonic,
z tego co juz wyczytalem zdecydowanie laczenie przez diode schottkiego lub ideale diode, podlacznie bezposrednie dwoch takich podobnych akumulatorw powoduje wzrost zasiegu o 30procent. Szukam informacji na temat Ideal Diode ID80V2 ale wszystko co znajduje jest bardzo stare i nigdzie nie widze zrodla gdzie cos takiego kupic. Strata 1volta przy diodzie Schottkiego w moim przypadku to dosc duzo chyba ze wzgledu na odciecie i brak wspomagania, ale jak nie bedzie innej to bedzie dioda schottkiego.

tu zrodlo;
http://www.re-voltage.eu/...datasheetR1.pdf
http://www.pedelecforum.d...93/#post-238824

Pozdrawiam Jarek

tkoko - Pon 06 Mar, 2017

Jerrry napisał/a:
Witam
.... Strata 1volta przy diodzie Schottkiego w moim przypadku to dosc duzo chyba ze wzgledu na odciecie i brak wspomagania, ale jak nie bedzie innej to bedzie dioda schottkiego....Pozdrawiam Jarek


Strata napięcia na diodzie Schotzkiego to ~0.3 - 0.4V.

Passat_EQ - Wto 07 Mar, 2017

tkoko napisał/a:
Jerrry napisał/a:
Witam
.... Strata 1volta przy diodzie Schottkiego w moim przypadku to dosc duzo chyba ze wzgledu na odciecie i brak wspomagania, ale jak nie bedzie innej to bedzie dioda schottkiego....Pozdrawiam Jarek


Strata napięcia na diodzie Schotzkiego to ~0.3 - 0.4V.


Przy pomiarze multimetrem. Pod obciązeniem, funkcji pradu producenci podaja nieco wiecej.

tkoko - Wto 07 Mar, 2017

Tu masz praktyczne porównanie spadku napięcia na diodzie Schotzkego 3A.



Górny rząd bez obciążenia; z lewej - z diodą 1, środek bez diody, z prawej z diodą 2.
mam dwie wtyczki do równoczesnego ładowania dwóch akumulatorów, więcej jest tu;

http://forum.arbiter.pl/v...ighlight=#55387

Dolny rząd z lewej obciążenie bez diody, z prawej obciążenie z diodą 2.
Na przełączniku widać w jakim trybie jest ładowarka.

Darki - Pon 03 Kwi, 2017

Hm a ja znalazłem przypadkiem takie coś do łączenia ale nie widać co w tam w środku siedzi. https://www.aliexpress.co...0615.0.0.kcFFIX
WojtekErnest - Pon 03 Kwi, 2017

Ale nic się nie mówi o ŁADOWANIU oraz o tym czy oba pakiety mają BMS - uwaga na masy, zwarte - minusy .
Zapewne zawiera 2 szeregowe diody mocy schotzkego w gałęzi + , które są zwarte do wejścia sterownika.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group