To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Sterownik DC, a prąd z silnika

mmoto - Pią 05 Maj, 2017

Jakieś proste pomysły???
Może dioda na kablu silnika, czy podobne proste zabezpieczenie?

mmoto - Pią 05 Maj, 2017

Pozostaje jeszcze rozwiązanie mechaniczne, czyli łożysko jednokierunkowe.
madejp - Sob 06 Maj, 2017

mmoto napisał/a:
Jakieś proste pomysły???


Zignorować problem.

Przedmówcy pisali Ci co się może zepsuć w ekstremalnych przypadkach, nie pisząc o tym, jaki ekstremalny przypadek mają na myśli. I chyba nikt się nie odniósł do sytuacji w Twoim pytaniu, czyli czy groźne jest odpuszczenie gazu. Jak odpuszczasz gaz napięcie wygenerowane na silniku masz niższe niż na baterii (zakładam, że rozpędzałeś się na płaskim terenie na silniku). W silniku szczotkowym problemem mogą być szpilki, ale w sterowniku masz duże kondensatory, które sobie z tym bez problemu poradzą.
Ekstremalnymi przypadkami o których pisali pozostali to występują gdy się rozpędzisz szybciej, niż silnik jest w stanie zakręcić kołem w powietrzu, np. jadąc z górki. Wtedy możesz wygenerować prąd o napięciu wyższym niż masz w układzie. Ale wtedy nadmiar energii przejmie bateria, i nie pozwoli wzrosnąć napięciu w układzie (przy okazji nie pozwalając rozpędzić się za bardzo). Problem pojawi się dopiero wtedy, gdy BMS uzna, że trzeba odciąć baterie od reszty. Więc jako zabezpieczenie wystarczy utrzymywać rozsądną prędkość.

radasss - Sob 06 Maj, 2017

I chyba kolega ma rację. Żeby wygenerować znaczne wartości prądu i napięcia to trzeba by długo zjeżdżać z bardzo stromej góry. Dioda w szereg z silnikiem to straty wynoszące w przybliżeniu tyle watów ile amper popłynie do silnika; spadek napięcia na diodzie ~ 1V, na diodzie Schottky trochę mniej.
mmoto - Nie 07 Maj, 2017

Niektóre posty są optymistyczne, jak pisałem rozpędzę silnik w jakimś wolnym dniu i podam napięcie z woltomierza. Mam możliwość rozpędzić go do nominalnych.
Później z pomocą Was kolegów, spróbujemy policzyć dla 1,5 nominalnych.

mmoto - Czw 11 Maj, 2017

No i wyniki dziwne mniejszy silnik generuje spore napięcie 42V. Podstawowy MY1016 zaledwie 17V.

https://www.youtube.com/watch?v=Ck9pOF1xe98

gienek333 - Czw 11 Maj, 2017

Trzeba dać elektrolit i jakiś opornik (200-300om), albo żarówkę 230V 40-100W jako obciążenie. Czy silniki mają znamionowo takie same rpm-y?
mmoto - Czw 11 Maj, 2017

RPM - y muszę sprawdzić. Niemniej ten większy będzie używany w moim projekcie (taki sam dokładnie) i wydolił z siebie 17V, dlatego jestem zadowolony nie sądzę żeby mógł nawet przy 1,5 nominalnych wykrzesać więcej jak 24V.


Edit.
RPM-y te same 2750 pod obciążeniem.


wibi - Pią 12 Maj, 2017

Nie będę komentował tej żałosnej dyskusji ale podam kilka danych.Żeby popłynął jakiś wsteczny prąd musi być różnica napięć,jeśli taka występuje to jest ona zazwyczaj (nawet w extremalnych warunkach) niewielka i wynosi nie więcej jak 10V.Ponieważ wyjście w sterowniku to (zazwyczaj? o innych nic nie wiem) tranzystor-(y) mocy MOSFET zabezpieczone przed wstecznym prądem (obciążenie indukcyjne) diodą pomiędzy Źródłem i Drenem.Taka dioda w popularnym i niezbyt wysilonym tranzystorze np.IRF5306 przenosi bez problemu 15A prądu wstecznego.W powyższych próbach obciążenie tego silnika działającego jak prądnica oporem w granicach 1ohm spowoduje prąd na tyle mały, że nic się nie stanie tak jak nie dzieje się w innych silnikach,znacznie mocniejszych, trójfazowych (BLCD).
zbychci - Nie 07 Sty, 2018

mmoto napisał/a:
Do tej pory nie miałem problemów, ale projektujemy pojazd o prędk. max mniej niż 20 km/h, a z górki może osiągnąć myślę z 30-35 km/h. I tu mam obawy, że silnik wyprodukuje spore napięcie.

Proszę dalej o wasze opinie.

Silnik szczotkowy, jak już ktoś wspomniał, generuje napięcie wprost proporcjonalne do obrotów.
W twoim przypadku, prędkość dwa razy większa, wygeneruje prawie dwa razy większe napięcie.
Patrząc na typowy schemat sterowania: od lewej będzie napięcie (powiedzmy) 24V z aku, po prawej będzie około 40V z silnika. Jako,że plusy są połączone na "sztywno" dodatkowe 16v będzie na "dole", na tranzystorze. Więc prąd popłynie od minusa aku przez diodę tranzystora, powodując hamowanie silnika. I nie będzie nadzoru nad prądem - tylko stromośc górki i wytrzymałość tranzystora (dioda w tranzystorze ma podobne parametry jak sam tranzystor). Więc przekroczone odrobinę napięcie będzie powodować przepływ prądu ograniczonego jedynie rezystancją wewnętrzną aku, rezystancją kabli i uzwojeń silnika, a to nie są duże rezystancje. Dodatkowo: czy dioda górna będzie miała wystarczające napięcie wsteczne? Bo stosuje się diody Schottky o parametrach tylko nieco większych, niż trzeba.
Jakoś tak to działa
PS: nie spojżałem na daty...



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group