To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Napęd elektryczny w samochodach

Anonymous - Śro 26 Maj, 2010
Temat postu: Napęd elektryczny w samochodach
Witam wszystkich serdecznie,

Obecnie jestem zainteresowany budową samochodu elektrycznego, lub przeróbką forda Ka na EV. Czy mają Państwo może jakieś artykuły w których znalazł bym schematy elektryczne połączeń silnika (silników) oraz sposoby sterowania. Chciałbym zebrać wszystkie informacje o sposobach połączeń silnika (silników) i sterowaniu aby wybrać najlepsze rozwiązanie dla mojego forda.

tomasz_kombi - Śro 26 Maj, 2010

Proponowałbym zacząć od głębszej lektury niniejszego forum.
Znajduje się tutaj naprawdę dużo użytecznych informacji.

Jedna (z wielu !!!) stron gdzie można również co nieco się dowiedzieć: http://www.autoelektryczne.com/opis.htm

Anonymous - Czw 27 Maj, 2010

czytałem :-)

Interesują mnie jednak napędy gdzie nie są używane silniki prądu stałego i silniki indukcyjne

tomasz_kombi - Czw 27 Maj, 2010

sanczo napisał/a:
Interesują mnie jednak napędy gdzie nie są używane silniki prądu stałego i silniki indukcyjne


To jakie Cię interesują ?

Anonymous - Czw 27 Maj, 2010

Może jonowe? ;)
Anonymous - Pią 28 Maj, 2010

Heh, widzę swój błąd:-) nie interesują mnie silniki komutatorowe prądu stałego oraz silniki indukcyjne.

Interesują mnie silniki bezszczotkowe o trapezoidalnej i sinusoidalnej sile elektromotorycznej (BLDC, PMSM) oraz silniki reluktancyjne :mrgreen:

heh, może przesadzam:-) no ale tymi silnikami jestem zainteresowany oraz sposobami ich zasilania i sterowania:-)

tomasz_kombi - Pią 28 Maj, 2010

Cóż.
Wydaje mi się, że jest tego trochę mniej niż przy rozwiązaniach ze szczotkami.
Sporo kontrolerów jest np tutaj
Tutaj mały silniczek
Niestety jest za mały (za słaby) do samochodu. Nadaje się raczej do jednośladu (BTW za jakiś czas będę miał coś podobnego za mniejsze pieniądze ;) ).

Generalnie uważam, że dla lokalizacji i sposobu montażu w pojeździe nie ma większego znaczenia jaki silnik wybierzesz.
W każdym przypadku będzie do rozwiązania problem przeniesienia napędu na koła (adaptacja). Do danego silnika musisz zastosować odpowiedni sterownik i tyle.
Źródło zasilania (akumulatory), sposób ładowania (prostownik), system wspomagania hamulców* i układu kierowniczego będą każdorazowo takie same.

Chyba, że chodzi Ci o szczegóły sterowania bo chcesz zbudować własny kontroler ???

*) chyba, że przymierzasz się do budowy pojazdu z czterema silnikami (w kołach) to wówczas system hamowania może być bardziej zaawansowany :)

Anonymous - Pią 28 Maj, 2010

Mój pomysł to użycie dwóch silników bezszczotkowych z elektronicznym dyferencjałem. Dwa kontrolery dwa silniki (dwie skrzynie biegów? sterowane jednocześnie?) nad tym sie zastanawiam... Do tego sama instalacja elektryczna, jakby miala wygladac gdzie jakie bezpieczkniki potrzebne... jaki procesor do sterowania takich dwóch kontrolerów... tak się zastanawiałem czy ktoś coś takiego robił... podobne układ który opisałem stosuje się obecnie w najnowszych konstrukcjach EV.
Oczywiście to pewnie są chronione informacje przez korporacje które pracują nad najlepszymi rozwiązaniami- ale może ktoś się już kiedyś natknął na coś podobnego do tego rozwiązania?

Anonymous - Pią 28 Maj, 2010

Nikt nie zasdtanawiał się na silnikami w kole?
Najprostsze zastosowanie
Do małego samochodu powinno wystarczyć
http://www.kellycontrolle...products_id=464

tomasz_kombi - Pią 28 Maj, 2010

mir11 napisał/a:
Nikt nie zasdtanawiał się na silnikami w kole?


Na tej stronie są nawet gotowe zestawy (dwa silniki + kontrolery + osprzęt ... ).

Ja jednak zawsze się zastanawiałem jak będzie z wymianą opon z letnich na zimowe i ich wyważeniem w polskich warsztatach wulkanizacyjnych ????

Ponadto uważam, że najlepsze są rozwiązania maksymalnie proste.
Mam tutaj na myśli podmianę jednego (spalinowego) silnika na drugi (elektryczny) bez ingerencji w układ przeniesienia napędu i/lub zawieszenia.

Oczywiście wstawienie silników w koła daje m.in. większe możliwości upchnięcia akumulatorów tylko jakim kosztem ????

Zbyszek Kopeć - Pią 28 Maj, 2010

Już któryś raz się powtórzę.
Silniki w kole nie mają sprawności i albo są bardzo, bardzo drogie, albo nadają się tylko do stosunkowo wolnej trakcji; inna sprawa, to zarejestrować takie autko z wheelmotor (bezpieczeństwo), chociaż z tymi najdroższymi się to da zrobić.
Inne BLDC w normalniejszej cenie nie mają sprawności.
Do napędu auta są najlepsze silniki DC z magnesami trwałymi, które dają możliwość przejechania autem za średnio 2,50zł/100km (tankowanie w taryfie nocnej).

Roadster TESLA ma daleko do takich efektów.

Anonymous - Pią 28 Maj, 2010

SIlniki BLDC nie mają sprawności????

a silniki DC komutatorowe mają większą sprawność???

to chyba jakaś pomyłka? prawda

Zbyszek Kopeć - Pią 28 Maj, 2010

Poczytaj to FORUM, tu jest już wiele o tym.
Ja analizuję dokładnie wszystkie parametry zanim montuję do auta EV.

rarek - Pią 28 Maj, 2010

tomasz_kombi napisał/a:
system wspomagania hamulców*
chyba ze masz hamulce ze wzmocnieniem mechanicznym w samych zaciskach eg: maluch

co do motorkow w kole nie jestem zwolennikiem aczkolwiek widzialem takie rozwiazanie (etap prototypu) miesci sie w kolo 13 cali, w korpusie zawarty jest kontroler
+ cala przestrzen auta do dyspozycji (rowniez jako rownolegly naped do istniejacego)
- potrzebne 2 komplety

tomasz_kombi - Sob 29 Maj, 2010

rarek napisał/a:
chyba ze masz hamulce ze wzmocnieniem mechanicznym w samych zaciskach eg: maluch


100% racja.
Z tym, że kolega w pierwszym poście wspominał coś o Fordzie Ka.
Niestety większość samochodów ma wspomaganie hydrauliczne co trochę komplikuje i podraża konwersję.
Pozostaje mieć nadzieję na umasowienie produkcji tego typu podzespołów (napędzanych elektrycznie) i spadek ceny (oraz wzrost dostępności).



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group