To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Buggy elektryczny - proszę o wskazówki

gienek333 - Czw 05 Paź, 2017

Dużo zależy od rodzaju ogniw użytych do budowy baterii. Jeżeli ogniwa są tzw. wysokoprądowe, to jak BMS odetnie znaczy w aku nie ma prądu. Reszta zależy od rodzaju BMS-a (można se zrobić jaki się chce).
tkoko - Czw 05 Paź, 2017

Eurogenio napisał/a:
...1. Czy BMS aktywnie ogranicza pobierany prąd (czy tylko kontroler)
2. Czy BMS po stwierdzeniu przekroczenia prądu i jego odcięciu (jeśli wtedy to robi) jest w stanie powrócić z zasilaniem po ustaniu obciążenia?
3. Czy po spadku jednej sekcji poniżej pewnego napięcia np. w skutek zbytniego obciążenia, co wykryje BMS, czy BMS "wstanie" jeśli napięcia wrócą do "normalnych"?
...Eurogenio

1. BMS nie ma wpływu na pobierany prąd. Ma tylko zabezpieczenie dla maksymalnego prądu.
2. To zależy od BMS'a. Jedne wracają od razu, inne trzeba "aktywować" np. podłączając ładowarkę lub "oszukując" BMS przez odpowiednie "zwieranie" baterii (opisywane na forum).
Dodatkowo BMS'y mają najczęściej dwa progi wyłączania przy minimalnym napięciu.
3. tak jak wyżej.
Do zabezpieczenia minimalnego napięcia i maksymalnego prądu służy właściwie dobrany sterownik, który pierwszy powinien zadziałać. Odcinanie przez BMS, to w zasadzie ostateczność, świadcząca o problemie z baterią.

Eurogenio - Czw 05 Paź, 2017

Witam
Czyli jeśli dobrze rozumiem to BMS podczas normalnej pracy (nawet dużego obciążenia) nie powinien się "odzywać"?
Chciałbym rozpatrywać sytuację awaryjną, kiedy na początku prób mogę przeciążyć pakiet.

Czyli BMS jest dobierany ściśle wobec możliwości pakietu.

A sterownik i silnik dobieramy pod ten zestaw w taki sposób, że BMS nie powinien odcinać zasilania.
Czy dobrze myślę?

Pozdrawiam
Eurogenio

gienek333 - Czw 05 Paź, 2017

Baterię (moim zdaniem) dobrze zrobić z dużym zapasem prądowym (przynajmniej x2), czyli jeżeli z ogniwa możemy pociągnąć 20A, to suma prądów sterowników nie powinna przekraczać 10A/logniwo (ogniwa się dużo mniej grzeją i żywotność rośnie :grin: ). BMS może wówczas być na 20A/ogniwo.
Eurogenio - Pią 06 Paź, 2017

Witam
Zasilać będę 4 silniki po ok. 250W (no może 350W).
Nie zamierzam ich przesilać, a jeśli tona okres 2-5 s.
Myślę o pakiecie 48V Lipo (chyba że będzie problem z doborem silników na 48 V to wtedy 36 V).
Chciałbym mieć zainstalowany pakiet ok. 1kWh.

I jeszcze pytanko czy 48V to 12s czy 13s ?
Czy silniki na 48 V (i sterowniki) przyjmą 13s?

Przy pakiecie 48V myślę o pojemności trochę więcej niż 20Ah.

Co o tym myślicie?

Pozdrawiam
Eurogenio

leszcz - Pią 06 Paź, 2017

Eurogenio napisał/a:
I jeszcze pytanko czy 48V to 12s czy 13s?


12s to tak na prawdę (skrajnie) od 12*2,5V=30V do 12*4,2V=50,4V.
Chodzi o średnie napięcie celi. Li-ion przyjmuje się 3,7 (każde ogniwo ma w nocie katalogowej dla danego prądu rozładowania podane średnie napięcie).
Stąd 12s*3,7V=44,4V
a 13s=48,1V
Stawiam na 13s.

Eurogenio napisał/a:
Czy silniki na 48 V (i sterowniki) przyjmą 13s?

Silnik przyjmie wszystko. Ew napięcie będzie miało wpływ na prędkość obrotów. W nocie są podane prędkości dla V*A.
Dla silnika będzie mieć też znaczenie moc, czyli co sterownik wyśle. Możesz dać mniej V a sterownik da więcej A i dostaniesz więcej W niż chcesz.

Dla sterownika napięcie ma większe znaczenie i tu musisz wiedzieć przede wszystkim przy jakim napięciu odcina prąd. Typowo sterowniki nominalnie na 36V odcinają ok 31V, 48V bodajrze ok 40-41V. Wszystko powinno być na tabliczce znamionowej lub w nocie katalogowej.

Eurogenio - Pią 06 Paź, 2017

leszcz napisał/a:
Stąd 12s*3,7V=44,4V

a 13s=48,1V


Tak, orientuje się oczywiście jak to policzyć, ale chodzi mi o praktykę.
Czy przy 48 V stosujecie 12 czy 13 celi?

Z drugiej strony jak piszesz że kontroler odcina przy 40 V to przy 13 celach wychodzi napięcie odcięcia aż ~3,077 V a przy 12 jeszcze wyżej.
I jak to ma się praktycznie wobec rozładowywania powiedzmy do 2,7V na celę?

Pozdrawiam
Eurogenio

pepelito - Pią 06 Paź, 2017

Mój sterownik obsługuje 2 napięcia 36V i 48V, jeżdżę na 13S. :wink: Ogólnie 48V to 13S. Podaje się napiecie znamionowe, nie maksymalne.
leszcz - Pią 06 Paź, 2017

Eurogenio napisał/a:
I jak to ma się praktycznie wobec rozładowywania powiedzmy do 2,7V na celę?


1. Robisz 15s i masz odcięcie przy ~2,7
2. Usuwasz odcięcie ze sterownika i odcięcie przejmuje BMS lub człowiek (wyświetlacz z napięciem).

Eurogenio - Pią 06 Paź, 2017

No jeśli można zablokować odcięcie przez sterownik, to faktycznie niech BMS czuwa nad bezpieczeństwem.
A ja sobie sam zrobię dokładny pomiar z alarmami poziomów (nawet z pomiarem napięcia na grupach ogniw).

Myślę sobie na podziałem całej baterii na 3 zestawy łączone docelowo w szereg.
Np. 3 x 4p7s (ogniwa 18650 ~3500mAh i prądzie max. 6A, nom. 3A)
Każdy zestaw oczywiście ze swoim BMS-em.

Pozdrawiam
Eurogenio

tkoko - Pią 06 Paź, 2017

Eurogenio napisał/a:
...
Myślę sobie na podziałem całej baterii na 3 zestawy łączone docelowo w szereg.
Np. 3 x 4p7s (ogniwa 18650 ~3500mAh i prądzie max. 6A, nom. 3A)
Każdy zestaw oczywiście ze swoim BMS-em.

Pozdrawiam
Eurogenio


Dla mnie to trochę bez sensu. Przy 4 silnikach o nominalnej mocy 250W, masz 1kW nominalnie, a maksymalnie pod pełnym obciążeniem 2kW, czyli przy 48V, sterownik musi dać 40A, a bateria z BMS'em musi mieć 2-3 krotny zapas tego prądu.

Eurogenio - Sob 07 Paź, 2017

tkoko napisał/a:
Przy 4 silnikach o nominalnej mocy 250W, masz 1kW nominalnie, a maksymalnie pod pełnym obciążeniem 2kW

Czy to znaczy, że stosując 4 silniki 250 W i odpowiednie dla nich sterowniki (a nie mając zamiaru ich "przewoltowywać") mogę niechcący wycisnąć z nich po 500 W lub coś w okolicy?
Zakładam, że silnik nie dostanie więcej prądu niż pozwoli mu sterownik...
A tego prądu oczywiście silnik może chcieć więcej jeśli będzie chciał się obracać, a opory toczenia będą go hamować (np. podjazd pod górkę).
Myślę też, że dobrze zakładam, że dany silnik będzie dostawał prąd (nie zostanie odcięty) ale zostanie mu ograniczony prąd przez sterownik do maksymalnego.

Czy dobrze myślę?

Pozdrawiam
Eurogenio

WojtekErnest - Sob 07 Paź, 2017

Na pewno jeśli ma być pobierana moc > 1 KW, czyli co najmniej 20A, to pakiet 4P z aku które mają max chwilowy prąd 6A, to się nie uda.
musi być przynajmniej 6P i to srednio/wysokopradowe tzn takie które maja Imax 》= 10 A.

Eurogenio - Sob 07 Paź, 2017

Witam

Już widzę że napisałem bzdury...

Miało być 3x 4s7p, czyli w sumie 12s7p.
Czy taki zestaw będzie odpowiedni?

Pozdrawiam
Eurogenio

tkoko - Sob 07 Paź, 2017

Eurogenio napisał/a:
....Czy to znaczy, że stosując 4 silniki 250 W i odpowiednie dla nich sterowniki (a nie mając zamiaru ich "przewoltowywać") mogę niechcący wycisnąć z nich po 500 W lub coś w okolicy?
.....Myślę też, że dobrze zakładam, że dany silnik będzie dostawał prąd (nie zostanie odcięty) ale zostanie mu ograniczony prąd przez sterownik do maksymalnego.

Czy dobrze myślę?

Pozdrawiam
Eurogenio


Jest dokładnie tak jak myślisz silnik pod obciążeniem (podjazdem pod górę) pobierze maksymalny prąd jaki poda mu sterownik, a dedykowany sterownik dla 250Wat i 48V będzie miał zapewne 10A. :lol:
Co do baterii, to bateria powinna dać w tym wypadku min 40A, a praktycznie 80-100A. Owszem i w przypadku 40A baterii pojedziesz bez problemu, lecz w przypadku częstego obciążenia maksymalnego, żywotność baterii będzie bardzo krótka.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group