To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Odkłócenie instalacji elektrycznej w rowerze.

pepelito - Sob 14 Paź, 2017

Prawie wszystkie nadajniki video jakie miałem były obudowane blachą stalową. :smile: Odbiorniki wszystkie.
tkoko - Sob 14 Paź, 2017

zeeltom napisał/a:
Nie mam takiej blachy. ....


Nie znajdziesz żadnej puszki po farbie :mrgreen: Sprawdzenie nic nie kosztuje, a czy pomoże to inna sprawa.

Anonymous - Sob 14 Paź, 2017

To dlaczego nikt nie spróbuje poza mną? Nie macie CB? Ja nie mam teraz sterownika luzem, co by go podłączać i sprawdzać. Puszki po farbie też nie mam. Mam plastikowe wiaderka. Proszę się zaznajomić z rodzajami ekranowania pół magnetycznych i w.cz. Samo zaekranowanie sterownika nie pomoże, jeśli przewodami sterownika lecą zakłócenia. Te przewody działają jak anteny i promieniują syf. W normalnej jeździe nikomu to nie przeszkadza, ale czy tylko ja próbowałem dać na pokład roweru radio CB?
Dobrymi radami piekło jest wybrukowane.

WojtekErnest - Sob 14 Paź, 2017

zeeltom napisał/a:
..Samo zaekranowanie sterownika nie pomoże, jeśli przewodami sterownika lecą zakłócenia. Te przewody działają jak anteny i promieniują syf. .

Tez tak twierdzę.
Zakłócenia są na tyle duże, że na obszarach gdzie jest słaby odbiór radiowy FM, jeden zasilacz/przetwornica sieje na kilka metrów na tyle że odbiornik radiowy z wysuniętą anteną b. traci na czułości, bo silny sygnał zakłócenia działą na automatykę tunera w.cz., a inne egz/modele tego nie powodują.

gienek333 - Sob 14 Paź, 2017

Co do blachy, to są piwa sprzedawane w stalowych puszkach (mają napis Fe, albo można magnesem sprawdzić), są cienkie, ale jakiś eksperyment można zrobić. Co do przewodów to można dawać dławiki, korale, albo pierścienie ferrytowe. Każdy przebieg "odkształcony" od sinusa "sieje" https://pl.wikipedia.org/wiki/Szereg_Fouriera
djmarcin56 - Nie 15 Paź, 2017

Tak na marginesie po co ci cb na rowerze? raczej nikt go w ten sposób nie używa więc ciężko o opinie innych.
Anonymous - Nie 15 Paź, 2017

Już parę lat temu miałem radio CB w rowerze i lubiłem słuchać, co się dzieje na okolicznych drogach. Robiłem próby łączności ze środka lasu, ale działało to tylko prawidłowo po wyłączeniu zasilania kontrolera. Obecnie mam radio CB wielkości paczki papierosów i chętnie bym dołożył do rowerka, którym często poruszam się po lesie. Niestety zakłócenia eliminują ten pomysł.
W rowerze mam jeszcze GPS i radio samochodowe. Z anteną samochodową. Działa dość dobrze. Ktoś zakazał używania CB w rowerze? ;)
Dlatego pytam o redukcję zakłóceń :)
Na koniec miesiąca będę miał kontrolery, to podłączę i pokażę o co chodzi z tymi zakłóceniami.
Poziom szumów jest na 9S, to skutecznie uniemożliwia normalną łączność.
Chyba, że wystarczy nam zasięg rzędu kilkuset metrów, to jeszcze jako tako.
W lesie jestem około 2-3 km od dróg i nic nie słyszę. Tylko szum.

wibi - Pon 16 Paź, 2017

Zaciekawiła mnie sprawa tych zakłóceń radia CB (chociaż nigdy CB nie miałem i nie korzystałem) i zacząłem szukać jak temu zaradzić.Znalazłem jeden wątek http://electrotransport.r...p?topic=19246.0 dotyczący zakłóceń generowanych dziecinnym samochodzikiem zasilanym baterią 6V i sterownikiem silnika szczotkowego na NE 555 (bardzo prymitywna zabawka) ale skutecznie zakłócająca pasmo 27Mhz. W niewielkiej,dwustronicowej dyskusji generalnie stwierdzono, że zakłócenia powstają przy przełączaniu cewek silnika i praktycznie odkłócić się tego nie da albo, że wymagało by to sporej ingerencji w całość tej prymitywnej konstrukcji przez zakładanie dławików,kondensatorów itp. elementów czego w warunkach ebików praktycznie się nie da.
Anonymous - Pon 16 Paź, 2017

Możliwe, że te szumy wyeliminował by kontroler sinus. Niestety, nie mam takiego do testów.
Z drugiej strony, szum jest nawet wtedy, gdy silnik się nie kręci, więc to nie jest chyba wina kluczowania dużej mocy idącej na silnik.

mrgiver - Wto 17 Paź, 2017

Skoro silnik stoi, a CB szumi, to winny może być procesor lub impulsowy układ zasilania elektroniki. Obstawiałbym bardziej to pierwsze. Wcześniej pisałeś, że CB masz na kanale 11 - to gdzieś w okolicach 27Mhz wychodzi. A takie taktowanie (lub podobne) może mieć procesor i z tym się nic nie zrobi. Można, jak ktoś wyżej napisał, pododawać kondensatorów, dławików, koralików ... Ja bym spróbował dać kondensatory / filtr dolnoprzepustowy RC na zasilaniu elektroniki = na przewodzie stacyjki (uwaga na ewentualną zmianię LVC).

Pytanie dodatkowe - żadne inne gadżety nie wpływają na to szumienie, jak np. jakieś wskaźniki napięcia baterii?

Nie, ja też ne mam CB w rowerze. Ani w hulajnodze. :)

A w silnikach problemy z zakłóceniami zmniejszało dodanie kondensatorów pomiędzy zaciski silnika. W przypadku BLDC nie widziałem jeszcze i nie sądze, żeby pomogło.

Anonymous - Śro 18 Paź, 2017

W pierwszym rowerze z CB nie miałem cyfrowych wskaźników napięcia, tylko analogowe, więc nie tędy droga. Podstawowy kanał na CB, to kanał 19, tam gdzie jest informacja o sytuacji na drodze.
Kiedyś myślałem, że pomoże ekranowanie przewodów, ale to nic nie dało. W tej chwili czekam na koniec miesiąca i będę miał nowe sterowniki, to powalczę z tym tematem, bo nie chcę grzebać w sterownikach zamontowanych już w rowerach.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group