To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Co to za ogniwo?

wibi - Śro 29 Lis, 2017
Temat postu: Co to za ogniwo?
Wpadła mi w ręce bateria zbudowana z ogniw chyba? A123 bo o średnicy 26mm i długości 65mm w niebieskich koszulkach z bardzo nieczytelnymi napisami coś "CL 26650" i pod spodem "2L 09C517" przy czym napisy odczytane z dużym marginesem domysłu. Bateria składa się z 30 takich ogniw połączonych 10s3p i próbują ja "reanimować" jeśli się uda. Dlatego gdyby ktoś wiedział jaki to typ, to byłbym wdzięczny za pomoc gdyż nie wiem czy to LiJon czy może LiFePO4 ? a z tym wiąże się napięcie ogniwa i baterii.
WojtekErnest - Śro 29 Lis, 2017

To wygląda na ogniwo typu 26650.
Ma takie wymiary jak podałeś.

wibi - Śro 29 Lis, 2017

Ale jaka jest "chemia" tego ogniwa? Na razie ładuję bez BMSa prymitywną ładowarką i ogniwa dość równo się ładują,boję się tylko by nie przeładować jak są to LiFePO4,czyli nie przekroczyć 3.6V na celi. Dlatego pytam o ta chemię. BMS jest maleńki, z dwóch płytek równoległych z procesorem i szyną danych SCL i SDA,ciekawym z jakiego to roweru,obudowa baterii jak w BORA.
Saku - Śro 29 Lis, 2017

No to jak jest 26650 to nolmalnie LI iony
maciex93 - Śro 29 Lis, 2017

Foto zapodaj.
Perszing1800 - Śro 29 Lis, 2017

26650 były też LiFe mam takie sony.
wibi - Czw 30 Lis, 2017

Foto nic nie da bo napisy jak wspomniałem,nieczytelne.Ładowałem całą baterię zwykłą ładowarką na 36V (do skutera? chyba do żeli) i obecnie podłączona do BMSa pokazuje na wyjściu dokładnie 36V a gdy chcę ładować ładowarką do LiJon taką z wyjściem 42V to BMS blokuje a to by wskazywało albo na uszkodzenie BMSa albo to ogniwa LiFePO4 i BMS blokuje przed przeładowaniem. Jutro zamieszczę zdjęcia.
WojtekErnest - Czw 30 Lis, 2017

Jeżeli jest 10S to na 99 % lion. Są na rynku pakiety z Life4 ale one maja 12S.
Oczywiście ładuj bez BMS. Ja bym ladowal/testowal zasilaczem laboratoryjnym lub modelarska 1S.
Jesli Life4, to będzie brak przyrostu napięcia przy 3,5-3,6 V i po nawet nieduzym obciążeniu szybki spadek do 3,3 V.
Bardzo prawdopodobne jest (poza BMS-em) uszkodzenie którejś sekcji ale to łatwo wykryć podczas ładowania szeregowego kilku sekcji naraz, kontrolując (nie)rownomiernosc przyrostu napięcia podczas ładowania i przy przerwaniu zasilania.
A zresztą jak to 'wymyślny' malutki BMS z szyna danych to b.prawdopodone jest ich uszkodzenie lub tylko blokada bo napięcie calosci kiedyś zeszlo b.nisko.

wibi - Czw 30 Lis, 2017

Może masz rację Wojtku ,sam jeszcze nie wiem gdyż z takimi żelazofosfatowymi nie miałem praktycznie do czynienia i nie bardzo wiem jak się one zachowują przy ładowaniu.
Zamieszczam zdjęcia jak zapowiedziałem.

zygmakos - Czw 30 Lis, 2017

firma 123 system są tylko life , kiedyś Makita owijała na biało 26650 kiedyś 2.3 Ah , teraz 2.5 Ah są niesamowite ale drogie . Sprawdziłbym jedno ogniwo , łdowarką , ustawiene na life nie przekroczy 3,65v lu 4s zwykłą samochodową ...
wibi - Czw 30 Lis, 2017

No więc tak,to są ogniwa LiJon (może LiPo?) a doszedłem do tego po wbudowanym w obudowę wskaźniku, który po naładowaniu baterii do wartości 37.4V wskazywał-zaświecał tylko jedną diodę a to wskazywało by, że prawie rozładowana bateria.Pewnie wcześniej bym do tego doszedł ale przy okazji próbowałem ładować ładowarką (fabryczną do ebików) którą kupiłem za 20zł uszkodzoną i po naprawie tym co miałem pod ręką sprawdziłem na używanej przeze mnie i dobrej baterii i działała.Podłączona do tych ogniw tylko startowała,pewnie coś znowu padło jak sądzę po stronie wtórnej (bo dioda na ładowarce świeci)i muszę ją znowu przeglądnąć. Druga,sprawna ładowarka podjęła pracę i aktualnie bateria się ładuje.Jak będzie naładowana to sprawdzę jej pojemność, bo wizualnie wygląda to raczej dobrze i budzi nadzieję.Mam trochę szczęścia bo za tą baterię dałem 30zł,jak mówią "głupiemu szczęście sprzyja" a ogniwa w takich obudowach (A123) i LiJon mają sporą pojemność tak ok.4000 mAh i są faktycznie drogie,zobaczymy co dalej będzie.
Zauważyłem w tej baterii taki dziwny "myk" służący zapewne do sterowania wielkością prądu, mianowicie na wyjściu "minusa" są dwa równoległe tranzystory (chyba mosfety?) sterowane z BMSa zapewne przez szynę SDA i SCL, ot taka ciekawostka.

zygmakos - Czw 30 Lis, 2017

teraz pojemność , ważna...
WojtekErnest - Pią 01 Gru, 2017

zygmakos napisał/a:
teraz pojemność , ważna...

Pojemność KAZDEGO segmentu. To pakiet z nieznaną przeszłością, więc trzeba sprawdzić dokladnie. Zdarzają się wyrażnie słąbsze segmenty będące w środku pakietu, bo one z powodu temperatury szybciej padają.

wibi napisał/a:

Zauważyłem w tej baterii taki dziwny "myk" służący zapewne do sterowania wielkością prądu, mianowicie na wyjściu "minusa" są dwa równoległe tranzystory (chyba mosfety?) sterowane z BMSa zapewne przez szynę SDA i SCL, ot taka ciekawostka.

To moze być de facto element wykonawczy wyłacznika elektronicznego (wł/wył ) sterowanego z konsoli/displaya.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group