|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Co to za ogniwo? |
Autor |
Wiadomość |
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Śro 29 Lis, 2017 Co to za ogniwo?
|
|
|
Wpadła mi w ręce bateria zbudowana z ogniw chyba? A123 bo o średnicy 26mm i długości 65mm w niebieskich koszulkach z bardzo nieczytelnymi napisami coś "CL 26650" i pod spodem "2L 09C517" przy czym napisy odczytane z dużym marginesem domysłu. Bateria składa się z 30 takich ogniw połączonych 10s3p i próbują ja "reanimować" jeśli się uda. Dlatego gdyby ktoś wiedział jaki to typ, to byłbym wdzięczny za pomoc gdyż nie wiem czy to LiJon czy może LiFePO4 ? a z tym wiąże się napięcie ogniwa i baterii. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 29 Lis, 2017
|
|
|
To wygląda na ogniwo typu 26650.
Ma takie wymiary jak podałeś. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Śro 29 Lis, 2017
|
|
|
Ale jaka jest "chemia" tego ogniwa? Na razie ładuję bez BMSa prymitywną ładowarką i ogniwa dość równo się ładują,boję się tylko by nie przeładować jak są to LiFePO4,czyli nie przekroczyć 3.6V na celi. Dlatego pytam o ta chemię. BMS jest maleńki, z dwóch płytek równoległych z procesorem i szyną danych SCL i SDA,ciekawym z jakiego to roweru,obudowa baterii jak w BORA. |
|
|
|
|
Saku
dyrektor
Wiek: 35 Dołączył: 29 Paź 2013 Posty: 400 Skąd: SWDN
|
Wysłany: Śro 29 Lis, 2017
|
|
|
No to jak jest 26650 to nolmalnie LI iony |
|
|
|
|
maciex93
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 19 Mar 2015 Posty: 112 Skąd: Polska
|
Wysłany: Śro 29 Lis, 2017
|
|
|
Foto zapodaj. |
|
|
|
|
Perszing1800
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 162 Skąd: Jastrzębie-Zdrój
|
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 30 Lis, 2017
|
|
|
Foto nic nie da bo napisy jak wspomniałem,nieczytelne.Ładowałem całą baterię zwykłą ładowarką na 36V (do skutera? chyba do żeli) i obecnie podłączona do BMSa pokazuje na wyjściu dokładnie 36V a gdy chcę ładować ładowarką do LiJon taką z wyjściem 42V to BMS blokuje a to by wskazywało albo na uszkodzenie BMSa albo to ogniwa LiFePO4 i BMS blokuje przed przeładowaniem. Jutro zamieszczę zdjęcia. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 30 Lis, 2017
|
|
|
Jeżeli jest 10S to na 99 % lion. Są na rynku pakiety z Life4 ale one maja 12S.
Oczywiście ładuj bez BMS. Ja bym ladowal/testowal zasilaczem laboratoryjnym lub modelarska 1S.
Jesli Life4, to będzie brak przyrostu napięcia przy 3,5-3,6 V i po nawet nieduzym obciążeniu szybki spadek do 3,3 V.
Bardzo prawdopodobne jest (poza BMS-em) uszkodzenie którejś sekcji ale to łatwo wykryć podczas ładowania szeregowego kilku sekcji naraz, kontrolując (nie)rownomiernosc przyrostu napięcia podczas ładowania i przy przerwaniu zasilania.
A zresztą jak to 'wymyślny' malutki BMS z szyna danych to b.prawdopodone jest ich uszkodzenie lub tylko blokada bo napięcie calosci kiedyś zeszlo b.nisko. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 30 Lis, 2017
|
|
|
Może masz rację Wojtku ,sam jeszcze nie wiem gdyż z takimi żelazofosfatowymi nie miałem praktycznie do czynienia i nie bardzo wiem jak się one zachowują przy ładowaniu.
Zamieszczam zdjęcia jak zapowiedziałem.
DSCI0174.JPG Bateria |
Pobierz Plik ściągnięto 247 raz(y) 7,24 MB |
DSCI0177.JPG Bateria z BMS |
Pobierz Plik ściągnięto 226 raz(y) 7,4 MB |
DSCI0178.JPG BMS |
Pobierz Plik ściągnięto 254 raz(y) 7,64 MB |
DSCI0179.JPG Oznaczenie ogniwa |
Pobierz Plik ściągnięto 231 raz(y) 7,4 MB |
|
|
|
|
|
zygmakos
początkujący zygmakos
Dołączył: 24 Kwi 2012 Posty: 30 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Czw 30 Lis, 2017
|
|
|
firma 123 system są tylko life , kiedyś Makita owijała na biało 26650 kiedyś 2.3 Ah , teraz 2.5 Ah są niesamowite ale drogie . Sprawdziłbym jedno ogniwo , łdowarką , ustawiene na life nie przekroczy 3,65v lu 4s zwykłą samochodową ... |
_________________ zygmakos |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Czw 30 Lis, 2017
|
|
|
No więc tak,to są ogniwa LiJon (może LiPo?) a doszedłem do tego po wbudowanym w obudowę wskaźniku, który po naładowaniu baterii do wartości 37.4V wskazywał-zaświecał tylko jedną diodę a to wskazywało by, że prawie rozładowana bateria.Pewnie wcześniej bym do tego doszedł ale przy okazji próbowałem ładować ładowarką (fabryczną do ebików) którą kupiłem za 20zł uszkodzoną i po naprawie tym co miałem pod ręką sprawdziłem na używanej przeze mnie i dobrej baterii i działała.Podłączona do tych ogniw tylko startowała,pewnie coś znowu padło jak sądzę po stronie wtórnej (bo dioda na ładowarce świeci)i muszę ją znowu przeglądnąć. Druga,sprawna ładowarka podjęła pracę i aktualnie bateria się ładuje.Jak będzie naładowana to sprawdzę jej pojemność, bo wizualnie wygląda to raczej dobrze i budzi nadzieję.Mam trochę szczęścia bo za tą baterię dałem 30zł,jak mówią "głupiemu szczęście sprzyja" a ogniwa w takich obudowach (A123) i LiJon mają sporą pojemność tak ok.4000 mAh i są faktycznie drogie,zobaczymy co dalej będzie.
Zauważyłem w tej baterii taki dziwny "myk" służący zapewne do sterowania wielkością prądu, mianowicie na wyjściu "minusa" są dwa równoległe tranzystory (chyba mosfety?) sterowane z BMSa zapewne przez szynę SDA i SCL, ot taka ciekawostka. |
|
|
|
|
zygmakos
początkujący zygmakos
Dołączył: 24 Kwi 2012 Posty: 30 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Czw 30 Lis, 2017
|
|
|
teraz pojemność , ważna... |
_________________ zygmakos |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 01 Gru, 2017
|
|
|
zygmakos napisał/a: | teraz pojemność , ważna... |
Pojemność KAZDEGO segmentu. To pakiet z nieznaną przeszłością, więc trzeba sprawdzić dokladnie. Zdarzają się wyrażnie słąbsze segmenty będące w środku pakietu, bo one z powodu temperatury szybciej padają.
wibi napisał/a: |
Zauważyłem w tej baterii taki dziwny "myk" służący zapewne do sterowania wielkością prądu, mianowicie na wyjściu "minusa" są dwa równoległe tranzystory (chyba mosfety?) sterowane z BMSa zapewne przez szynę SDA i SCL, ot taka ciekawostka. |
To moze być de facto element wykonawczy wyłacznika elektronicznego (wł/wył ) sterowanego z konsoli/displaya. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|