To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - LI PO jako akumulator rozruchowy.

Scuda - Pią 22 Gru, 2017
Temat postu: LI PO jako akumulator rozruchowy.
Mam pytanie odnosnie ogniw li-po. Chce zrobic powerbanka z krokodylkami aby odpalal mi samochody na warsztacie. Maksymalny pobor w okolicach 300-500 Amper. Z jakich ogniw to najlepiej zrobic i jaka pojemnosc aby kilka sekund powiedzmy choc z 5 wytrzymywal obciazenia rzedu 500 A ?
Anonymous - Pią 22 Gru, 2017

A nie wyjdzie ci taniej zwykły kwasiak? Kupisz za 150 -200 zł i po bólu.
Scuda - Pią 22 Gru, 2017

Oczywiscie ze tak :) Mam na warsztacie takich kilka. Tylko chodzi o to, ze powerbank bedzie wazyl 1-1,5kg i bedzie zajebiście mobilny :)
A tak za kazdym razem trzeba taszczyc akumulator (ciezki) do tego ciagnac kable rozruchowe.
A tak to mysle ze 3s 5000mAH x 3 sztuki da mi własnie (własnie chodzi o to ile) ale jesli te najpopularniejsze turnigy, to one mają 30C w piku (10sek) ale gdzies slyszalem ze ktoreś mają do 90C w piku i to te by mnie bardziej interesowały.
A pozatym tak tragicznie chyba nie jest bo dobry kwasiak ze 300 trza dac.
Jesli bym brał turnigy 3s 5aH to okolo 100 sztuka, czyli 300 razem.
I mam 15 Ah 450 A rozładowania
I to wszystko zaledwie 1kg mieszczące sie w kieszeni.

Mitar - Pią 22 Gru, 2017

Odezwij się na forach droniarzy np http://rc-fpv.pl i kup używki wyjdzie ci dużo taniej.
Oni tam często używają wysokoprądowych aku.

Gregs - Pią 22 Gru, 2017

3s to nie zbyt mało? Przy dużym obciążeniu napięcie spadnie poniżej 12 a może i 11V? Wydaje się lepszym wyjściem byłoby 4S. Ale może się mylę?
Chociaż akumulatory ołowiowe dają radę przy napięciu nominalnym nieco ponad 12V.

Scuda - Pią 22 Gru, 2017

No własnie to juz zalezy pewnie od Rw pakietu, bo dobry ołowiowy ma 4-6 mOhm a Li-po nie wiem w sumie, ale takie powerbanki funkcjonują na rynku i widziałem nawet filmik jak gość wyciąga aku ołowiowy i na samym powerbanku odpala passata 2.0 TDI który ciągnie w pierwszej fazie pewnie z 800A.
A 4s to raczej odpada bo 16.8 V to zaraz cos poupala.
3s w pełni naładowane ma 12,6 więc wystarczy.

sirgregs - Pią 22 Gru, 2017

Jak ma udawać kwasówkę to 4s LiFePo4 i jest idealnie.
Rok jeździłem Transalpem z 4 ogniwami A123 (poniżej 400 gramów o ile dobrze pamiętam całość) zamiast aku kwasowego. Prąd rozruchu był na poziomie 100A. Nie przeżyły tego, w dwóch z nich zaworki się otworzyły.
Ale gdyby ich było chociaż 2p to pewnie bez problemu by działało.
Napięciowo LiFe pasują idealnie zamiast kwasowego 12V.

Gregs - Pią 22 Gru, 2017

Scuda napisał/a:

A 4s to raczej odpada bo 16.8 V to zaraz cos poupala.
3s w pełni naładowane ma 12,6 więc wystarczy.


Pewnie tak. O ile podłączy się bez akumulatora w samochodzie. Po podłączeniu do wyładowanego akumulatora napięcie spadnie do ok. 3,7V na celę, czyli 14,8V co już zaczyna być dopuszczalne. Te 12,6V to tylko w teorii bo przy obciążeniu napięcie spadnie do 3,7 na celę czyli 11,1V (takie napięcie niby wystarcza do zakręcenia).
Takie odpalanie bez akumulatora jest możliwe, ale tylko kilka sekund. Przy poborze 600A i napięciu 12V daje 7200W. Pakiet 15Ah ma ok. 160Wh co daje wynik nieco ponad minutę pracy do całkowitego rozładowania (w praktyce pewnie ok. 30 sek.).
Pakiet 4s przy takiej samej pojemności daje ok. 210Wh. Niewiele więcej, ale to 50% więcej jak pakiet 3s.
Najlepiej jakby wypowiedzieli się praktycy.
Te 4s LiFePo4 byłyby niezłe, ale trzeba co najmniej 4 sztuki 4200mAh równolegle dać, bo mają prąd rozładowania 30-40C. Wtedy można by obciążyć prądem 640A. Ale to podnosi koszty.
W Transalpie zaszkodziło im raczej doładowanie. LiFePo4 wytrzymują ładowanie 2C.

Saku - Pią 22 Gru, 2017

Tez kiedys myslalem nad zrobieniem takiego czegos, ale by dawalo do 900A bo podejdziesz do touarega V10 TDI i nic z tego....
Gregs - Sob 23 Gru, 2017

To można złożyć równolegle 3 sztuki czegoś takiego.
LiPo
Prąd ciągły da ponad 1000A, a chwilowo ponad 2000A. Takie coś i Touaregowi da radę.
Tu jest minimalnie słabszy, ale cena dużo mniejsza jak tego powyżej i da prawie 2000A.

LiPo

Passat_EQ - Sob 23 Gru, 2017
Temat postu: Re: LI PO jako akumulator rozruchowy.
Scuda napisał/a:
Mam pytanie odnosnie ogniw li-po. Chce zrobic powerbanka z krokodylkami aby odpalal mi samochody na warsztacie. Maksymalny pobor w okolicach 300-500 Amper. Z jakich ogniw to najlepiej zrobic i jaka pojemnosc aby kilka sekund powiedzmy choc z 5 wytrzymywal obciazenia rzedu 500 A ?

Pomysl spoko tylko wez pod uwage jeden aspekt. Lipo 65c maja bardzo duzy prad rozladowania wiec zasadniczo nie ma problemu to zrobic. Jednak jednoczesnie maja bardzo duzy prad ladowania jesli go sie nie ograniczy. Jesli zbudujesz pakiet bezpieczne 1000A rozruchu mozesz sie spodziewac podobnego pradu niekontrolowanego ladowania. Uszkodzisz alternator w najmniej oczekiwanym momencie.
Aku kwasowe maja prad ladowania duzo mniejszy.

tas - Sob 23 Gru, 2017

Dlaczego musisz odpalić 5sek po podłączeniu tego zapasowego aku?
A nie możesz poczekać 3-5 min i dopiero odpalić? A do tego nie potrzeba Ci żadnego "900A" aku tylko 4x 18650 i to najlepiej jakiegoś zajechanego z dużym Rw (najlepsze do tego celu)

gienek333 - Sob 23 Gru, 2017

Tutaj się z kolegą TAS zgodzę, używam bardzo często aku od kosiarki (4S12p), z ogniw 2,2Ah tzw "laptopowych". Wystarczy podłączyć na jakąś minutę pod aku ołowiowe i da radę (staram się rzadko jeździć samochodem, więc aku się rozładowywuje).
Anonymous - Sob 23 Gru, 2017

Ale odpalacie z podpiętymi oboma akumulatorami? Czy ładujecie padakę , odpinacie lity i odpalacie z kwasu?
zygmakos - Sob 23 Gru, 2017

Z doświadczenia ; od siedmiu lat wyjęty aku kwas na life Astra 1.6 101koni a123 4s3p 7.5Ah waga-0,9kg w Espace 2.2 diesel 150koni 10Ah -1,2kg, w HONDA CBR 500 2.5Ah -1p-0,3kg , lepszy rozruch , /przy standartowym użytkowaniu pojemność wystarczy ,w kwasowych rozruchowych pojemność użytkowa najczęściej 20%/. Raczej tylko lutowanie/sam robiłem/.Od wielu lat motocykliści stosują [Niemcy,Holandia to prawie standart] , także w drogich autach BMW,LAMBORGHINI ,PORSCHE.......itp są stosowane[youtube,google},ale tylko ogniwa A123systems znoszą tak wysokie prądy 10sek { 200amper-sprawdzane!!!}. przy wadze 70gram[2.5Ah 3.3V]. Przy ogniwach Headway 8Ah red to już waga. Lifepo4 4s daje równe napięciu kwasowych,przy li jon niestety nie.Pomiary moje po 7-miu latach A123 pojemność , napięcie trzyma [Ładowarka BANTAM e-STATION BC8DX ( podwójna )].Oczywiści mam i w e-bke'u.Ale jeden minus A123systems - cena [ x2 większa do li-jon].Tyle od praktyka...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group