To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Bateria do regeneracji - pytanie czy się opłaca?

karol_zamosc - Czw 11 Paź, 2018
Temat postu: Bateria do regeneracji - pytanie czy się opłaca?
Witam

Na wstępie chciałbym się przywitać, swoją przygodę dopiero rozpoczynam (mam nadzieję) z rowerem elektrycznym. Pozwoliłem sobie napisać na Waszym forum bo widzę, że jest tutaj dużo specjalistów i być może ktoś będzie w stanie pomóc. Zacznę od tego, że nie miałem styczności z tego typu urządzeniami, teoretycznie nie ma w starszych modelach nic skomplikowanego ale jednak...

Znalazłem do kupienia rower, cena w moim zasięgu ale nie jest zbyt prosto. Sprzedający poinformował, że akumulator jest do wymiany. Zdjęcia załączyłem, konstrukcja nie jest nowa więc może będzie szansa na samodzielną naprawę (zdolności jako takie mam), chciałbym prosić tylko opinię czy może nie jest to jakaś niszowa konstrukcja, która jest nieopłacalna w naprawie...

Do zestawu sprzedający dołącza sprawną, oryginalną ładowarkę. Rower to easybike tornado.

Z góry dziękuję za pomoc
Pozdrawiam
Karol

WojtekErnest - Pią 12 Paź, 2018

Na tym aku rower chociaz trochę wspomaga ?
Czy aku jest li-ion czy NiCd/NiMh ? Jaki typ ?

karol_zamosc - Pią 19 Paź, 2018

Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję (przez przypadek wyłączyłem powiadomienia). Bateria to 24V NiMH 8000mAh (spisane po rozebraniu obudowy), ogniwa przypominają wielkością baterie R20 i o ile dobrze policzyłem jest ich tam 4x10szt. Mam dwa rowery i w obu akumulatory po zakupie miały 20V, po naładowaniu 24V ale wspomagania brak, nieważne czy baterie ładowałem czy nie, na manetce świeci się jedna z czterech diód. Nawet oświetlenie przednie i tylne słabo świeci zaraz po naładowaniu baterii.
wibi - Pią 19 Paź, 2018

Stawiam na zaśniedziałe wszelkie styki-złącza bateria-sterownik (też stacyjka),sterownik-silnik itp.To "zaśniedzienie" obejmuje nie tylko samo złącze ale również każdy kabelek-złącze-wtyczka.Poza tym wydaje mi się, że wskaźnik diodowy na kierownicy jest równocześnie manetką obrotową,sprawdź. Zajrzyj również do wnętrza sterownika żeby sprawdzić w jakim jest stanie,czy czasem korozja nie "pożarła" jakichś ścieżek na płytce sterownika.
karol_zamosc - Pią 19 Paź, 2018

Dziękuję za odpowiedź, chyba faktycznie sprawdzę wszystko, od sprzedającego mam informację, że rowery stały nieużywane przez dwa lata.


EDIT: Jeden rower na szybko przepatrzyłem, styki są ok, sterownika nie rozebrałem tylko zajrzałem do środka przez dekielki - wygląda ok, nie jest skorodowany. Sprawdziłem mikrostyczniki w klamkach hamulców - działają, sygnał dochodzi do sterownika. Nie rozbierałem jeszcze silnika, żeby sprawdzić stan szczotek (o ile jest szczotkowy), dołączam zdjęcie wiązki do niego prowadzącej.

Zrobiłem na szybko test w pełni naładowanej baterii, proszę się nie śmiać, użyłem tego co miałem pod ręką bo nie dysponuję niestety specjalistycznym sprzętem. Do testu użyłem żarówki 24V o mocy 35W i mierzyłem czas i spadek napięcia.

Na "luzie" po odłączeniu baterii od ładowarki jak tylko zasygnalizowała koniec ładowania napięcie wynosiło 26,7V, po podłączeniu żarówki od razu spadło do 24,7V i spadało tak jak poniżej (godzina pomiaru - wartość):

11:55 - 24,7V
11:57 - 24,0V
12:04 - 23,0V
12:10 - 22,0V
12:23 - 21,0V
12:52 - 20,0V

Dalej nie sprawdzałem bo chyba nie ma to sensu, nie znam się na tym ale wydaje mi się że te wskazania potwierdzają kiepską kondycję baterii...?

wibi - Nie 21 Paź, 2018

Stan baterii wygląda na dość kiepski gdyż prąd jaki pobierałeś z baterii to ok.1.5A czyli pojemność baterii to ok.1.5Ah.Trzeba by ją regenerować a najlepiej od razu przejść na LiJon-ki chociaż to wiąże się z inną ładowarką i BMSem nie licząc ogniw,czyli koszt ok.500zł.Oczywiście do tego potrzeba też trochę "wiedzy" ale tą możesz nabyć czytając forum.
Przegląd wszystkich złączy należy dokonać przyrządem, gdyż na "oko" tego się nie wykryje. Czasem złącze wygląda OK a zaśniedziałe jest połączenie kabla ze złączką na dodatek we wtyczce i tego nie widać.Powodzenia

karol_zamosc - Pon 22 Paź, 2018

Wielkie dzięki za sugestie. Zabieram się w takim razie za czytanie postów o akumulatorach, dobrze że jest tu baza wiedzy - może uda się zrobić to samemu.
WojtekErnest - Pon 22 Paź, 2018

Wyklucz styki, tzn zakladam ze obciazyles bezposrednie styki aku a nie poprzez kontakty pośrednie.
Jeśli te wyniki pomiarów dotyczą samego aku, no to jest on do utylizacji.

karol_zamosc - Wto 23 Paź, 2018

Tak, sprawdzane bezpośrednio na wyjętych ogniwach z obudowy.
tomek701 - Nie 28 Paź, 2018

Witaj Jestem z Chełma silnik raczej bezszczotkowy. Proponuje podłączyć jakiś sprawny akmulator o podobnym napieciu lub mocny zsailacz z przetwornicą i stacjonarnie sprawdzić czy działa. Jeśli nie to pozostaje rozebrać silnik wywalić sterownik jak jest wewnetrzny wyprowadzić przewody. Potem zewnetrzny sterownik podłączyć dysplay pas ew manetkę tak że niewiele roboty :) No i baterię zrobić lub kupić, polecał bym zrobić samemu. Oczywiście li ion żebyś nie pchał się w jakieś żele. Jak by coś to możesz na priva napisać to coś poradzę w wolnej chwili :)
karol_zamosc - Pią 02 Lis, 2018

Wszystko sprawdzone, w jednej baterii na 20 ogniw uszkodzone były cztery, więc z drugiej, która była w znacznie gorszym stanie wziąłem co się da i złożyłem jedną - "sprawną". Druga złożona na używanych ale jeszcze sprawnych ogniwach z wiertarko wkrętarek które dostałem za darmo, żeby sprawdzić czy w ogóle reszta akcesoriów jest w rowerkach sprawna.

Oczywiście to tylko zabieg tymczasowy bo zamierzam przez zimę zrobić lub ewentualnie zlecić budowę nowych baterii.

oper11 - Czw 14 Lut, 2019

WojtekErnest napisał/a:
Wyklucz styki, tzn zakladam ze obciazyles bezposrednie styki aku a nie poprzez kontakty pośrednie.
Jeśli te wyniki pomiarów dotyczą samego aku, no to jest on do utylizacji.

Mam kolegę który przymierza się do regeneracji baterii w rowerze "Monty" Bateria Li-Ion 36V/9Ah.Na wtyczce na którą wsuwa się baterię są 4 styki, dwa grubsze to oczywiście plus i minus a przy dwóch pozostałych, cieńszych są oznaczenia: "SCL" i "SDA" Ktoś wie co te symbole oznaczają

zbychci - Pią 15 Lut, 2019

SCL i SCA to linie transmisji danych w standardzie I2C


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group