|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
[Poradnik] Podłączenie i podstawowa konfiguracja CA3 |
Autor |
Wiadomość |
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017 [Poradnik] Podłączenie i podstawowa konfiguracja CA3
|
|
|
Cycle Analyst 3
Chłopaki pokupowali CA3 i teraz pytają jak je połączyc z Sabvotonem.
Na początku kilka słów o samym CA3, jakie ma zalety, jakie wady?
- Największą dla mnie zaletą jest monitorowanie temperatury połączone z ogranicznikiem mocy. Działa to tak, że CA3 czyta temperaturę z silnika i po przekroczeniu np. 140 stopni i do 150 stopni liniowo zmniejsza moc do zera. Oczywiście ww. Wartości ustawia się samemu. Dlaczego to takie fajne? Nie trzeba zaglądać do silnika, pogrubiać przewodów (o ile fabryczne dadzą sobie radę) itp.
- Ustawienia mocy. Z poziomu CA3 można sobie ustawić ograniczenie mocy, prądu, prędkości, szybkości narastania prądu, i tysiąca innych opcji. Można je również sprzęgnąć z potencjometrem lub przyciskiem 3-pozycyjnym, co umożliwia ustawienia profilów mocy i prędkości
- Masa ciekawych danych jak, % regena, zużyte wh, wh/km, czas jazdy, cały licznik i wiele wiele innych.
Z wad na pewno możemy wymienić:
- brak wskazania czegoś w stylu range, czyli ile kilometrów można zrobić na tym co pozostało w aku. Przynajmniej ja się nie dokopałem do takiej opcji, jak ktoś znajdzie to będę happy
- cena
- parę innych drobnostek
Mimo wszystko uważam, że przy mocniejszym bajku warto doinwestować te kilka stówek więcej i mieć możliwość ustawień wszystkiego w jednym miejscu. W obecnej konstrukcji posiadam CA3 i w kolejnej również ono się pojawi Jak dla mnie nie ma lepszej alternatywy na chwilę obecną.
No dobra, mamy CA3 i co dalej?
Na pewno może się przydać obszerny official user guide, w którym są zawarte wszystkie potrzebne informacje. Poniżej link do pliku z endlessa:
https://endless-sphere.com/forums/download/file.php?id=191118
Otóż podłączanie tego ustrojstwa jest dosyć proste.
Uwaga: podane wyżej kolory to kolory złączki CA3, a nie przewodów od sterownika i innych
1. Główny plus baterii – bez filozofii
2. Główny minus baterii – Do dużej śruby sabvotona, w miejsce gdzie podłączamy minus aku
3. Minus bocznika (zdj)
4. Plus bocznika (zdj)
5. Czujnik prędkości – w starszym sabku można pociągnąć jednego z halli, w nowszym jest wyprowadzony specjalny przewód
6. Output manetki – ten przewód podłączamy bezpośrednio do sabvotona (przewód sygnału manetki sabvotona). Tutaj może się pojawić pytanie: co z przewodem +5 V i GND od sabvotona (manetka)? Zostawiamy je niepodłączone.
Dalej mamy czujnik temperatury:
1. Masa – GND (tam gdzie punkt 2. złączki 6 pinowej)
2. Czujnik – podłączamy prosto z silnika
Manetka:
Tu podłączamy przewody od naszej manetki z kierownicy.
1. +5 V - czerwony
2. GND (masa) – czarny
3. Sygnał manetki
Tyle nam w zasadzie wystarczy, żeby mieć podstawowe funkcje
Po CA3 poruszamy się za pomocą dwóch przycisków. Przytrzymując prawy będąc na jednym z głównych ekranów resetujemy trip, czyli wszystkie dane zbierane od ostatniego resetu (Ah, max prędkości, prądy itd.)
Przytrzymując lewy wchodzimy do menu. Przytrzymując prawy wchodzimy głębiej, przytrzymując lewy cofamy się wyżej.
Jak już uporamy się z kabelkologią przyjdzie pora na podstawową konfigurację:
Na początku trzeba ustawić obwód koła. Tutaj przyda się sznurek i ręczne zmierzenie obwodu koła, bo u każdego może się trochę różnić ze względu na rozmiar i typ opony itp. Do tego trzeba ustawić liczbę par magnesów - Poles (dla 9c i mxusa: 23)
Kolejną kwestią jest ustawienie chemii baterii. Ustawiamy ją na LiMn i wybieramy ilość „s” naszej baterii. Wpisujemy też pojemność naszej baterii w Ah.
W celu ustawienia dyniamiki reakcji na manetkę wchodzimy w ustawienia ThrOut i ustawiamy up rate oraz down rate na odpowiednie wartości. Ja osobiście lubię niemal natychmiastową reakcję na gaz, stąd wartościu ustawiłem wysoko (~20 V/s).
Dalej trzeba ustawić czujnik temperatury i poziomy temperatur. Do wyboru mamy czujnik 10k NTC oraz linerar type. W mxusach montowali różne i musicie zobaczyć w praniu, na którymś z ustawień będzie wam pokazywało głupoty w stylu 500*C Przy ustawieniu na 10k NTC dalej nic już się nie wklepuje, jeśli mamy jednak KTY to trzeba go skonfigurować.
Jeżleli chodzi o KTY w mxusach to spotkałem się z KTY83, dla którego należy ustawić następujące wartości:
Temp->0degC Volts = 0.70 V
Temp->TScale = 183.3 degC/V |
Ostatnio zmieniony przez maniekrox Sob 16 Wrz, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017
|
|
|
Elegancko |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017
|
|
|
Kolejny poradnik na koncie - gratulacje!
Mam pytanie o wtyczkę 6PIN:
Pytanie 1:
5. Czujnik prędkości – w starszym sabku można pociągnąć jednego z halli, w nowszym jest wyprowadzony specjalny przewód
Który to specjalny przewód w nowszym sabku?
Pytanie 2:
6. Output manetki – ten przewód podłączamy bezpośrednio do sabvotona (przewód sygnału manetki sabvotona). Tutaj może się pojawić pytanie: co z przewodem +5 V i GND od sabvotona (manetka)? Zostawiamy je niepodłączone.
Rozumiem, że skoro teraz manetkę podłączamy bezpośrednio do CA to wyjście nr6 z wtyczki 6PIN podłączamy pod "stary" przewód sygnałowy manetki? |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017
|
|
|
Bujakoto napisał/a: | Kolejny poradnik na koncie - gratulacje!
Mam pytanie o wtyczkę 6PIN:
Pytanie 1:
5. Czujnik prędkości – w starszym sabku można pociągnąć jednego z halli, w nowszym jest wyprowadzony specjalny przewód
Który to specjalny przewód w nowszym sabku?
Pytanie 2:
6. Output manetki – ten przewód podłączamy bezpośrednio do sabvotona (przewód sygnału manetki sabvotona). Tutaj może się pojawić pytanie: co z przewodem +5 V i GND od sabvotona (manetka)? Zostawiamy je niepodłączone.
Rozumiem, że skoro teraz manetkę podłączamy bezpośrednio do CA to wyjście nr6 z wtyczki 6PIN podłączamy pod "stary" przewód sygnałowy manetki? |
1. Nie mam w posiadaniu nowego sabvotona, ale to jest coś w stylu 'hall speed', jakoś tak.
2. Manetkę z kierownicy do CA3, Pin 6 z CA3 do sabvotona, a dokładnie w miejsce w które podpinales manetkę. Tylko zamiast trzech kabelkow podlaczasz jeden. |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 09 Cze, 2017
|
|
|
I wszystko jasne |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 13 Cze, 2017
|
|
|
Pany.....
Czy ten plastik (który trzymam w dłoni) pełni funkcje tylko łącznika jako sposób montażu do korby czy też może pełni również funkcje izolacji dla magnesów?
Pytam, bo łatwiej jest zamontować na korbie same magnesy i przykleić poxipolem...
Ktoś się orientuje? Czy jednak PAS to jeszcze na forum egzotyczna zabawka?
|
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 14 Cze, 2017
|
|
|
Przykręć tą podkładkę do korby a magnesy na wcisk do tej podkładki. Tak jak fotki na stronie producenta pokazują. |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
Pewnie już te pytanie padło, ale jaka wartość powinien mieć bocznik dla CA 3
napięcia 20s i pradu max 100A? Wzór na bocznik oczywiście znam , ale jaka jest rezystancja wewnetrzna CA , jak to kalibrować. Może jakiś link na taki bocznik.
Dziękuje za pomoc . |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
dynamik napisał/a: | Pewnie już te pytanie padło, ale jaka wartość powinien mieć bocznik dla CA 3
napięcia 20s i pradu max 100A? Wzór na bocznik oczywiście znam , ale jaka jest rezystancja wewnetrzna CA , jak to kalibrować. Może jakiś link na taki bocznik.
Dziękuje za pomoc . |
Jak masz bocznik np 100A 75 mV to wg: 0,075 / 100 = 0,00075 Ohma = 0,75 mOhm. Z tego co pamiętam to poniżej pewnej wartości oporu bocznika (chyba 1 mOhm) trzeba zmienić pokazywanie mocy z watów na kilowaty. |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
http://allegro.pl/bocznik...ant=6425362223. Ok. czyli kupuje taki shuncik podłączam miedzy plus baterii i plus bmsa , końcówki 3i 4 do wtyki CA . Pytanie czy to urządzenie samo odczyta parametry bocznika i się skalibruje , czy gdzies to wpisuje ? |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
dynamik napisał/a: | http://allegro.pl/bocznik-100a-75mv-0-5-80a-60mv-i6679323240.html?fromVariant=6425362223. Ok. czyli kupuje taki shuncik podłączam miedzy plus baterii i plus bmsa , końcówki 3i 4 do wtyki CA . Pytanie czy to urządzenie samo odczyta parametry bocznika i się skalibruje , czy gdzies to wpisuje ? |
Nie, bmsa podłączasz między polem P- w bmsie, a minusem sterownika. (bms nawet nie ma plusa )
W ca3 trzeba wpisać opór bocznika czyli w tym przypadku 0,75 mOhm.
Żeby to ustawić będziesz musiał prawodopodobnie zmienić wskazania mocy tak jak pisałem.
Setup calibration -> Range zmieniamy z Lo na Hi
a następnie już opór bocznika:
Setup calibration -> Rshunt |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
Ok. dzięki to na razie zamówie ten bocznik . |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
Ten gość z allegro ma fajne boczniki, też od niego kupiłem.
Gość przez tydzień był chory, ale już wrócił i realizuje zamówienia. |
|
|
|
|
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Wto 20 Cze, 2017
|
|
|
Czy ktoś orientuje się jaka odległość ma być pomiędzy czujnikiem a magnesami w systemie PAS z zestawu CA3? |
|
|
|
|
dynamik
brygadzista dynamik
Dołączył: 17 Cze 2015 Posty: 295 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Śro 21 Cze, 2017
|
|
|
Każdy odpowie Ci ,że jak najmniejsza byle nie obcierało. W praktyce magnesiki działają z kilku milimetrów. |
_________________ tym piękniejszą otrzymasz odpowiedź, im mądrzejsze zadasz pytanie |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|