|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
legalizacja roweru |
Autor |
Wiadomość |
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017
|
|
|
W tym wypadku to chyba układ całkujący jest potrzebny, różniczkujący na wyjściu ma impulsy symetryczne względem masy. |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Przestaniesz kręcić pedałami, impulsy ustaną i napięcie spadnie do zera, silnik przestanie pracować. Popatrz na układy różniczkujące. |
W momencie zatrzymania PAS, pas może się zatrzymać zarówno w stanie wysokim, jak i niskim. Nie masz żadnych gwarancji, że przy zatrzymaniu spadnie do zera. Zresztą w domu mam chyba zrzuty z oscylokopu, to tu wrzucę wieczorem - jeden obraz to 1000 słów.
Ale użycie układu różniczkującego może mieć sens - w przeciwieństwie do całkującego. (Nie wiedziałem, że takie są, zaraz doczytam i zobaczymy co da się zrobić ) |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 16 Sie, 2017
|
|
|
Calkujacy z stałą czasową tak dobraną aby C był małej pojemnosci.
Wtedy przy braku impulsów, napięcie będzie szybko spadać. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Nie 20 Sie, 2017
|
|
|
madejp napisał/a: | Potestowałem dzisiaj chwilę PASa i niestety muszę stwierdzić, że rozwiązanie z prostym układem odpada. Przy zatrzymaniu korb PAS może pozostać zarówno w stanie niskim jak i wysokim, co powoduje, że szanse na odłączenie manetki byłyby 50/50. Krótko mówiąc trzeba zliczać zbocza, a to potrafię tylko procesorkiem... |
Witam,
No to lipa, wymyslilem sobie to co w zalacznikach, ponizej zacytuje to co napisalem w ostanim poscie na elektroda.pl:
"Dzieki wielkie za zainteresowanie i odpowiedzi.
Zaczne moze od tego, ze to cale ustrojstwo nie musi dzialac idealnie - bedzie wlaczane tylko w przypadku zatrzymania przez policje. Chodzi o to, zebym mogl powiedziec: "rower spelnia przewidziane prawem warunki, nie wierzycie, to zapraszam do przejazdzki w celu sprawdzenia" Nie po to zbudowalem sprzet o mocy maksymalnej 7 kW zeby na 250 W jezdzic .
Tak jak mowilem elektronika to nie moja specjalnosc. Pojecia takie jak uklad calkujacy, histereza, klucz polprzewodnikowy sa mi obce. To co narysowalem w zalacznikach do tego postu to szczyt moich elektronicznych mozliwosci. Panie Krzysztofie - uzupelnilem schemat ale nie o cala instalacje bo ona jest zbyt skomplikowana do narysowania w paincie, zalaczam zdjecie jak to wyglada . Dorysowalem akumulator i przetwornice DC-->DC ktora wydaje mi sie bedzie bardzo pomocna w zrobieniu calosci, a mam ja zainstalowana w rowerze.
Tak wiec sklowo klucz - przekaznik. Ze tez sam na to nie wpadlem. Moj nowy pomysl to zastosowac przekaznik sterowany z tego elektronicznego ustrojstwa w celu podlaczania/odlaczania manetki. Mam dwie wersje (obie w zalacznikach). Jedna to taka, zeby wogole nie uzywac 5V z zasilania manetki (nie ma ryzyka, ze to bedzie ze soba jakos interferowac, nie mam pojecia jaka wydajnosc pradowa ma kontroler na tym wyjsciu i ile PAS zre pradu). Po prostu zasilac calosc (PAS i elektronike) 12V z przetwornicy. Tylko w tym przypadku musze ustalic czy PAS moze dzialac na 12V, co okazuje sie byc trudne - ale bede probowal.
Druga opcja to zasilac przekaznik 12 V z przetwornicy, a PAS i elektronike z 5 V z kontrolera, ale wtedy jest ryzyko ze PAS i manetka podlaczone do jednego zrodla napiecia z kontrolera beda ze soba kolidowac.
Generalnie poradzcie czy ktorys z tych pomyslow ma szanse dzialac i ktory ewentualnie jest lepszy.
Sprobuje dowiedzies sie jaki przebieg maja impulsy s PAS'a, zeby sie dalo dobrac parametry kondensatora, opornikow i tranzystora, ale cos czuje ze tego nawet wujek google nie bedzie wiedzial i musze go po prostu kupic i znalesc kogos z oscyloskopem zeby to zmierzyc...
Pozdrawiam"
Da sie jakos obejsc problem PASa zatrzymujacego sie w w stanie wysokim? Wspomieliscie cos o kondensatrorze. Czy dobrze rozumiem, ze chodzi o to zeby dac drugi kondensator w szereg na wyjsciu sygnalu z PASa?
schemat3.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 291 raz(y) 131,5 KB |
schemat2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 288 raz(y) 133,74 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 20 Sie, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 21 Sie, 2017
|
|
|
furifurius napisał/a: |
Da sie jakos obejsc problem PASa zatrzymujacego sie w w stanie wysokim? Wspomieliscie cos o kondensatrorze. Czy dobrze rozumiem, ze chodzi o to zeby dac drugi kondensator w szereg na wyjsciu sygnalu z PASa?
|
Na to wygląda. Choć układ zaczyna robić się deczko skomplikowany i może już nie być tak prosto wyregulować czasy załączenia i wyłączenia manetki po rozpoczęciu i skończeniu pedałowania.
P.S. Jak chcesz obrazki z oscyloskopu, to proszę (PAS kręcony na ołówku, więc widać jak zwalnia, aż do zatrzymania).
P.S.2. Dlaczego *.png jest zabronione?
pas1.png 7379
pas1.jpg 104366
Dodam jeszcze, że obrazek w png jest w oryginalnej jakości!
pas2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 391 raz(y) 96,43 KB |
pas1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 286 raz(y) 101,92 KB |
|
|
|
|
|
furifurius
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 23 Sie 2016 Posty: 138 Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
madejp napisał/a: | furifurius napisał/a: |
Da sie jakos obejsc problem PASa zatrzymujacego sie w w stanie wysokim? Wspomieliscie cos o kondensatrorze. Czy dobrze rozumiem, ze chodzi o to zeby dac drugi kondensator w szereg na wyjsciu sygnalu z PASa?
|
Na to wygląda. Choć układ zaczyna robić się deczko skomplikowany i może już nie być tak prosto wyregulować czasy załączenia i wyłączenia manetki po rozpoczęciu i skończeniu pedałowania.
P.S. Jak chcesz obrazki z oscyloskopu, to proszę (PAS kręcony na ołówku, więc widać jak zwalnia, aż do zatrzymania).
P.S.2. Dlaczego *.png jest zabronione?
pas1.png 7379
pas1.jpg 104366
Dodam jeszcze, że obrazek w png jest w oryginalnej jakości! |
Heja,
Moglbys mi przyblizyc co widze w zalacznikach?
Czy zalacznik1 przedstawia sytuacje, ze PAS podawal stan wysoki na poczatku i jak zaczales nim krecic coraz szybciej zaczal podawac coraz dluzsze impulsy?
Czy zalacznik drugi przedstawia sytuacje, kiedy kreciles nim coraz szybciej i nagle zatrzymales w pozycji takiej, ze zaparkowal na stanie niskim?
Pozdrawiam |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017
|
|
|
W pas1 uchwyciłem kręcące się kółko, które zwalnia (nie wiem jaki był stan początkowy).
W pas2 uchwyciłem czas od startu do zatrzymania. W momencie startu jest jeden długi stan niski, kiedy następuje rozpędzenie, a potem są już krótkie, które się wydłużają aż do zatrzymania. Akurat stan początkowy był wysoki i tak samo się skończył, ale tu nie ma żadnej reguły. |
|
|
|
|
sunman
kierownik
Dołączył: 08 Kwi 2014 Posty: 317 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pon 25 Gru, 2017
|
|
|
Studiuje dany temat i chcilabym podsumowac pewne informacje.
Przelacznik zasilania z manetki na pas uwazam za bardzo dobr pomysl , jeden przycisk i manetka odcieta a pas dziala.
Tas opisal spoosb ograniczenia mocy poprzez "potencjometr 10kR oraz jakiegoś przełącznika ON/OFF".
Jak ten potencjometr bedzie sie mial do sterownia poprzez PAS asstent ? Kiedys gdy go testowalem (za namowa policji) czujnik PAS dziala 0% i 100% mocy z sterownika na czym sie jezdzic nie da , juz w garazu PAS probowal mnie pozbawic zebow...
Czy takie rozwiazanie potencjometr i czujnik pas zadziala ?
Jest to dosc istotne dla mnie bo w Dani juz kilka rowerow za grube tys wyladowaly na parkingu policjnym |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 22 Sty, 2018
|
|
|
W 2018 r rozpoczęto w Polsce homologację szybkich rowerów elektrycznych, umożliwiając tym samym ich rejestrację i legalne
poruszanie się po drogach publicznych.
Jak informuje firma GEOBIKE :
"Chyba pierwszy zarejstrowany rower elektryczny w Polsce Speed bike G-bike S-Road C bo o nim mowa po przejściu procesu homologacji jest już gotowy do legalnej jazdy po Polskich drogach z wspomaganiem ułatwiającym szybkie rozpędzenie roweru i jazdę z prędkoścą 45 km/h. "
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 22 Sty, 2018
|
|
|
Formalnie jest to skuter, tak myślę, więc kask to oczywistość |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Pon 22 Sty, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Pon 22 Sty, 2018
|
|
|
A jak wyglądał sam proces legalizacji? Jakieś konkretne wymagania? Gdzie można o tym poczytać? |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Czy jak się zalegalizuje swojego e-bajka, to się płaci frajerskie OC? Czy elektryki są zwolnione bo ekologiczne? |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Płaci się OC, ale to się czasem przydaje, odrapiesz jakiegoś merola i zabulisz z własnej kieszeni. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
ravkill
brygadzista sir :)
Pomógł: 7 razy Wiek: 50 Dołączył: 10 Sie 2016 Posty: 291 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
ICE napisał/a: | A jak wyglądał sam proces legalizacji? Jakieś konkretne wymagania? Gdzie można o tym poczytać? |
Sądząc po opisie na stronie producenta, na polegał na montażu homologowanego oświetlenia...
A tak przy okazji, to następny producent "falconowatych" na "super amorach" marki zoom. |
|
|
|
|
henio
brygadzista
Dołączył: 16 Sie 2017 Posty: 286 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pią 09 Lut, 2018
|
|
|
Ja tam po lesie jeżdżę. Jedynie co mogę odrapać to dziki i sarny
A tak poważnie: w razie kolizji tracisz też zniżkę na OC swojego auta? No chyba tak. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|