|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Jak obliczyć ile Ah /Wh na postawie parametrów S oraz P |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
Dlatego piszę, że na akumulatorach zawsze jest podana przez producenta pojemność akumulatora w Ah i jego napięcie. Pokazując dwa czarne akumulatory z zakrytymi opisami ogniw niczego nie udowadniasz
To samo będzie w przypadku podania wartości w Wh. Bez podanego napięcia, lub pojemności określenie wartości baterii jest do niczego. Wh mogą się przydać do porównywania pakietów o jednakowym napięciu. Chyba wszyscy tu na forum się zgodzą, że najważniejszą wartością baterii jest jej napięcie. A reszta, to tylko wyniki działań matematycznych. Bez znajomości napięcia akumulatora nie podłączysz do niego żadnego urządzenia bez ryzyka uszkodzenia. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
"Obrazowo" podawanie parametru Wh może się przydać jedynie gdy odbiornikiem jest silnik o mocy X watow. Wtedy intuicyjnie konsument ROZUMIE na ile czasu minimum mu starczy taki aku.
Ale NAJWAZNIEJSZYM parametrem ogniwa jest jego napięcie i pojemność wyrazona w Ah, bo ona okresla możliwość zastosowania i wydajnosc. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
Dokładnie! Samo Ah nic nie mówi w kwestii realnej pojemności i potrzebne jest napięcie baterii. Czyli już wszyscy się zgadzamy że same Ah nie wystarczą i nic nie świadczą o realnej pojemności pakietu bez znajomości napięcia?
Powinienem był się wyrazić techniczne i nie stosować mowy potocznej czy skrótów myślowych (mea culpa). Przyznaje racje i poniższa poprawka lepiej odda sens mojej myśli.
wcześniej:
Cytat: | (...)Ale amperogodziny (Ah) to nie pojemność. Pojemność to watogodziny (Wh). Aby obliczyć pojemność (Wh) należy przemnożyć średnie napięcie pakietu przez amperogodziny. Dla pakietu 20S9P (nominalnie 20*3,7 = 74V) daje to nam 74*21,6 = ok 1600Wh realnej pojemności. Z tego możesz od razu oszacować zasięg. (...) |
poprawiłbym na:
Cytat: | (...)Ale amperogodziny (Ah) to nie wszystko. Aby obliczyć energię akumulatora (Wh) należy przemnożyć średnie napięcie pakietu przez amperogodziny. Dopiero energia akumulatora będzie świadczyć o realnej pojemności i zasięgu. Dla pakietu 20S9P (nominalnie 20*3,7 = 74V) daje to nam 74*21,6 = ok 1600Wh realnej pojemności. Z tego możesz od razu oszacować zasięg.(...) |
-------------- edit
jeszcze co do mocy silnika...
WojtekErnest napisał/a: | "Obrazowo" podawanie parametru Wh może się przydać jedynie gdy odbiornikiem jest silnik o mocy X watow. Wtedy intuicyjnie konsument ROZUMIE na ile czasu minimum mu starczy taki aku.
Ale NAJWAZNIEJSZYM parametrem ogniwa jest jego napięcie i pojemność wyrazona w Ah, bo ona okresla możliwość zastosowania i wydajnosc. |
też się nie zgodzę bo silnik o mocy nominalnej 250W może pracować i na 20W i na 500W (to sterownik decyduje w zależności od chwilowego zapotrzebowania na moc), ale nie chce już rozpętywać kolejnej gównoburzy... Ograniczę się do stwierdzenia że jak jeżdżę spokojnie to wiem że zużywam 8-10Wh/km, a jak jeżdżę dynamicznie to 15-20Wh/km i jeżeli znam ilość Wh akumulatora to mogę porównać sobie różne pakiety i wiem jaki będę miał zasięg. Nawet jeżeli to będą pakiety o różnym napięciu np. 48V 30Ah i 72V 20Ah - oba mają 1,44kWh i oba przy spokojnej jeździe dadzą w przybliżeniu ten sam zasięg. A w przybliżeniu, ponieważ realna pojemność zależy jeszcze od prądu rozładowania - czym większy prąd rozładowania na pojedyncze ogniwo tym mniejsza pojemność (większe straty), więc dochodzimy do punktu gdzie nawet podanie napięcia i amperogodzin nie wystarcza bo jeszcze przydałoby się znać konfiguracje pakietu i specyfikacje ogniw z jakich jest zbudowany) . |
Ostatnio zmieniony przez esati Śro 23 Sie, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
esati napisał/a: | Dokładnie! Samo Ah nic nie mówi i potrzebne jest napięcie baterii... |
Dlatego producenci akumulatorów podają na obudowie obie wartości.
Samo Ah mówi dużo, bo wiemy czy to akumulatorek do zegarka, czy do np. ciężarówki. |
|
|
|
|
esati
stażysta
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2017 Posty: 195 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | esati napisał/a: | Dokładnie! Samo Ah nic nie mówi... |
Dlatego producenci akumulatorów podają na obudowie obie wartości.
Samo Ah mówi dużo, bo wiemy czy to akumulatorek do zegarka, czy do np. ciężarówki. |
Samo Ah nic nie mówi... w kwestii realnej pojemności - już poprawiłem. Twój cytat już drugi raz jest wyrwany z kontekstu - uczciwiej by było gdyby cytat był z kontekstem (drugie zdanie w tym przypadku zaznacza że miałem na myśli realną pojemność). Cytat przed poprawką z kontekstem:
Cytat: | Samo Ah nic nie mówi i potrzebne jest napięcie baterii. Czyli już wszyscy się zgadzamy że same Ah nie wystarczą i nic nie świadczą o realnej pojemności pakietu bez znajomości napięcia? |
Nigdy też nie twierdziłem że nie podają obu wartości na akumulatorach czy że napięcie jest zbędne i nie tego pierwotnie dotyczy dyskusja - o czym już Ci wyżej zwrócił uwagę kolega JerzyZ. Co więcej, powyżej podałem nawet przykład 2 akumulatorów o różnej wartości Ah bez podania napięcia - umyślnie aby pokazać że same Ah nie mają sensu. Nie wiem jak mam też interpretować fakt, że znów odnosisz się tylko do małego wycinka mojej wypowiedzi - zakładam, że z pozostałą częścią wypowiedzi się zgadzasz. Bez urazy, ale gdybyś nie cytował zwrotów wyrwanych z kontekstu to sam miałbyś szanse zrozumieć kontekst - nawet jeśli na początku nie wyraziłem się precyzyjnie. Podsumowując moją dyskusje w tym wątku - dziękuje za zwrócenie uwagi i wyciągnę wnioski z tej lekcji. |
|
|
|
|
smekes
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Wrz 2016 Posty: 85 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
Jak już z pierwszej strony wynika Na każdym akumulatorze muszą być napisane Ah i V żeby było wszystko jasne:D, niewiem o co chodzi w tym dalszym toku rozumowania, o jakąś kreatywność słowną :D |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
Ogółem dyskusja jest bez sensu bo praktycznie wszedzie podawane jest zarówno napięcie i pojemnośc w Ah jak i Wh które służa określeniu faktycznego czasu działania sprzetu, prosty przykład to baterie laptopowe od dawna mają jedne i drugie parametry wypisane i żeby wiedzieć który laptop jaką ma baterie to porównuje się ich pojemności w Wh a napięcie i Ah służa potwierdzeniu czy pasują do danego modelu laptopa, owe baterie występują w wersji 10,8b; 11,1v, 14,4v i może jeszcze wyższych. Kupujący porównuje sobie na ile godzin pracy starczy mu bateria na oko i widzi to po Wh bo rózne modele mają podobne podzespoly wiec podobne zuzycie mocy ale baterie innej pojemnosci i o innym napięciu.
Zależnie co potrzebujemy gdzie wykorzystać dane potrzebujemy bardziej Ah lub Wh a to, że każdy może sobie Ah przeliczyć na Wh i jest to banalnie proste nie każdy musi wiedzieć ale wie zato jak porównać parametr Wh i dlatego jest on coraz czesciej uzywany nawet jeśli kiedyś nie był w jakichś dziedzinach. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
esati napisał/a: | Dokładnie! Samo Ah nic nie mówi w kwestii realnej pojemności i potrzebne jest napięcie baterii. Czyli już wszyscy się zgadzamy że same Ah nie wystarczą i nic nie świadczą o realnej pojemności pakietu bez znajomości napięcia?
... . |
A co Ci daje 1000Wh bez podania napięcia? Dokładnie tyle samo co podawanie Ah bez napięcia. Proponuję Ci zakupić taki akumulator w sklepie |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 48 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
W ebajku daje, znając średnie zużycie na poziomie 10 Wh na 1 km mamy sposób na obliczenie przybliżonego zasięgu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 23 Sie, 2017
|
|
|
Bzdura i tyle
Nie znając pozostałych parametrów baterii nic nie wiemy.
Po co kombinować z jakimiś wyimaginowami wartościami, skoro producenci ogniw podają nam, to co potrzeba? |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017
|
|
|
To ja mam takie zadanie, dla tych co uważają, że Wh nic nie znaczą.
Chcemy kupić rower, potrzebujemy zasięgu 50km + 10 km rezerwy, chcemy móc tą trasę przejechać z prędkością 30-35kmh, a zorientowany kolega powiedział, że potrzeba ok. 15Wh/km. Czyli podsumowując, chcemy przejechać 60km, przy zużyciu 15Wh/km. Wchodzimy na stronę 2 sklepów i otrzymujemy takie zestawienie:
sklep pierwszy, prowadzi elektryk, więc oczywiście napięcie i amperogodziny:
Kod: |
lp. V Ah
1 47 18
2 72 13
3 25 25
4 50 17
5 86 10
6 79 11,5
7 36 21
8 58 14 |
sklep drugi, prowadzi handlowiec, który uważa, że za dużo liczb odstrasza zwykłych klientów
Kod: |
lp. Wh
1 850
2 908
3 756
4 936
5 860
6 812
7 625
8 846 |
W którym sklepie wybierzecie szybciej rower, który spełnia wymagania?
Dla malkontentów dodam, że obydwa sklepy sprzedają pełne zestawy, łącznie z ładowarką, żeby klient nie musiał niczym więcej interesować.
P.S. Napięcia jakie dobrałem, to popularne wartości S (ilość cel) * 3,6V i zaokrąglone. |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017
|
|
|
To ja uzupełnię pytanie
pozycja 4 sprawność silnika 70%
pozycja 3 sprawność silnika 90%
który zestaw wybierzesz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017
|
|
|
Skąd ty wytrzasnąłeś takie napięcia? Typowy ciąg, to wielokrotność 12V. Które akumulatory tyle mają?
Od kiedy ludzie boją się podawania napięcia i pojemności na akumulatorze, skoro od kilkudziesięciu lat innych wartości się nie podawało? Prędzej się zdziwią, co to są te kWh na akumulatorze. |
|
|
|
|
djmarcin56
prezes
Pomógł: 5 razy Wiek: 35 Dołączył: 05 Sie 2016 Posty: 522 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017
|
|
|
tkoko napisał/a: | To ja uzupełnię pytanie
pozycja 4 sprawność silnika 70%
pozycja 3 sprawność silnika 90%
który zestaw wybierzesz |
TO silnik na mniejszym napieciu ma dużo lepszą sprawnośc?
zeeltom napisał/a: | Skąd ty wytrzasnąłeś takie napięcia? Typowy ciąg, to wielokrotność 12V. Które akumulatory tyle mają? |
Przecież napisał :
P.S. Napięcia jakie dobrałem, to popularne wartości S (ilość cel) * 3,6V i zaokrąglone
i napisał dobrze a to o czym ty myślisz to tylko potoczne wartości napięć. |
_________________ Zbieram graty do swojej pierwszej konstrukcji |
|
|
|
|
asd123
początkujący
Dołączył: 21 Cze 2017 Posty: 10 Skąd: Łódzkie
|
Wysłany: Czw 24 Sie, 2017
|
|
|
Nie chcę zakładać nowego tematu,a może na szybko ktoś mi będzie potrafił odpowiedzieć,czy jest różnica między akumulatorami o symbolach NCR18650, CGR18650ce, SE US18650gr, icr18650-28a i 26c i czy można któreś z nich połączyć ,aby stworzyć powerbank ,czy rączkę powinienem łączyć te same symbole ?
Mam od kolegi kilkanaście sztuk zbliżonej pojemności i chciałem je jakoś wykorzystać
Pozdrawiam |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|