|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Akumulatory LiFePo4 rozmiar 38120 |
Autor |
Wiadomość |
kuras999 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
jeśli chodzi o masę i objętość to najlepsze są li-ion i li-pol ale lifepo4 niewiele od nich odbiegają a mają kilkakrotnie więcej cykli |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Zgadza się, ale nie znalazłem jeszcze nigdzie li-ion-pol w taki niskiej cenie. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Poczekaj parę lat, to znajdziesz |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Lipole przy wiekszej ilosci połaczonych cel szeregowo to bomba .W momecie rozładowania lipole mają wieksze rożnice napieć na ogniwie niż LiFepo4 i sa słabsze mechanicznie co wynika z ich budowy.Widziałem pare filmow jak wygladają lipole po złym ładowaniu lub uszkodzeniu ogniwa na przykładzie modeli latajacych zostaje garstka popiołu i nie ma co zabardzo sprzatać a z LiFepo4 nie ma takiego problemu nawet z uszkodzonym ogniwem.
Obecnie do napedów idzie sie w kierunku ogniw LiFe z innymi domieszkami |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
tomson:
Mylisz Li-Pol z Li -Jon, w tych drugich tak jest, jak piszesz, albo ci filmowcy pomylili nazwy.
Antywybuchowość i brak zamozapłonu - to cecha Li-Pol w porównaniu do litowo-jonowych (właśnie dlatego kupilem droższe Li-Pol), chociaż już teraz Chińczcy zaczynają na wszystkie litowe mówić Li-Jon, nawet na LiFePO4. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
kuras999 [Usunięty]
|
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Zbyszku, jest dokładnie odwrotnie niż piszesz
Kuras: faktycznie tanio, szczerze mówiąc już dawno nie poszukiwałem tych ogniw na Allegro (nowych)
PS jednak te li-ion wychodzą ciut drożej. Poza tym tak w rozrachunku są o wiele droższe bo mają tylko 300 cylki w powównaniu do 1000-2000 Lifepo4..
Więc te z tematu są bezkonkurencyjne nadal. |
Ostatnio zmieniony przez sobolu Nie 18 Paź, 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Do Zbyszek Kopeć
W modelarstwie litowo jonowe sie nie przyjeły bo miały małe prądy rozładowania.
Z polimerowych to stosuje głównie marki kokam maja prady rozładowania do 30C i najwiekszą sprawdzoną ilość cykli w stosunku do duzego prądu rozładowania.Kokam robia tez akumulatory do napedów o wydłuzonej ilosci cyki ładowania ale maja prad rozładowania np 5C tylko co przy pojemnosci od 20Ah na jedna celę nie ma juz takiego znaczenia.Z tego co wiem z ogniw litowo żelazowych + 3 domieszka jest 5 podtypów które maja różne parametry pracy i ładowania.Polimerowe maja wiekszą pojemność z wagi materiału czynnego w ogniwie.A litowo żelazowo fosforanowe są bardzej odporne na głebsze rozladowania i niedokładnosci cyklu ładowania i mają wiekszy prąd ładowania w niektórych wykonaniach do 20C
Do tej pory uzywałem akumulatory litowo żelazowo fosforanowe A123 i porównujac ich charakterystyke rozładowania wtosunku do polimerowych nawet marki kokam to mają płaską karakterystyke rozładowania a w końcowej fazie nastepuje wzrost temperatury ogniwa igwałtowny spadek napiecia ale wtedy w ogniwie juz praktycznie nic nie ma a polimerówki mają krzywą cały czas opadajacą której nachylenie zalezy od pradu obciążenia .Jedyny plus tej charakterystyki to ze wiesz kiedy sie można spodziewać rozładowania akumulatora bo w litowo fosforanowo zelaowych dzieje sie to bardzo gwałtownie.akumulatory używam ze średnimi prądami w okolicy 30A |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Już kiedyś a tym FORUM pisalem, że A123 sa całkowicie inne niż te LiFePO4, o których zazwyczaj myslimy, a do tego całkiem różne ceny - inna póła.
Z bezpiczeństwem Li-Pol jest dokładnie tak, jak pisałem.
A żadych ogniw nie można poddawać zbyt wysokim napięciom, nawet kwasowe gwałtownie puchną i ......... . |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Przecież każdy wie, że li-pol to szczególnie niebezpieczne ogniwa. Wystarczy obejrzeć filmy na youtube, nie tylko te z przełarowaniem, ale również te na których ogniwo jest przebijane czy zwierane są bieguny. Ty wiesz o tym najlepiej jak sfajczyło sie pół bagażnika i to po delikatnym uderzeniu.
Nowe ogniwa na ebay A123 to góra 40zł za sztukę z przesyłką przy kupnie kilkunastu sztuk, więc historie o innych półkach cenowych są już nieaktualne. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Oj, nie czytałeś dokładnie.
Sfajczyło mi się pół bagażnika przy poważnym zdarciu izolacji z dwóch grubych kabli zasilających odchodzących z całości aku., które zdarły farbę z blachy i spawaniem wypaliły w niej wielką dziurę. Paliły się żywym ogniem plastyki (obudowy) ogniw, powypalały się w nich duże dziury, ale ogniwa te wszystkie są nadal całkowicie sprawne, mimo ogromnej temperatury.
To był prawdziwy test i pomyślny. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
kuras999 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
umieściłem filmiki w których wyraźnie widać że do lifepo4 można nawet strzelać z pistoletu (i raczej nie są to A123) i tylko dymek pójdzie mały, a lipol wręcz wybuchają przy przebiciu...
tu jest test przeładowania dla lifepo4 i dodatkowo w ogniwa jest wkręcona śruba i nic się nie dzieje!!!
http://www.youtube.com/wa...from=PL&index=1
a najlepsze jest to:
http://www.youtube.com/wa...feature=related
ogniwo lifepo4 typowo chińskie cięte na gilotynie podczas pracy!!! trzeba to koniecznie zobaczyć! pocięte na plasterki działa dalej! |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Osobiście zwierałem A123 na kilka sekund. Spadło trochę napięcie, zrobiło sie w miarę ciepłe i tyle. Dzałają po dziś dzień bez zastrzeżeń. Li-pol już by pewnie wybuchł.
Ktoś ma osobiste doświadczenia w zwieraniu li-poli? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Kwestia, kto robi takie filmy i po co.
Tnie i nie robi zwarcia ostrzami (dobre ?), a napięcie jest dość dobre, chociaż nie użyli naładowanego akumulatora.
Zewrzyj mostkiem 70mm2 na 20 minut bieguny do pełna naładowanych LiFePO4 np.: 100Ah i pokaż nam ten film, a potem inne i jeszcze zrób ich filmy, tylko nie pokazuj, że napięcie się nie zmieni i że ogniwo się nie podgrzeje (trochę realizmu).
Chwilowe zwarcie stosunkowo cienkim przewodem nie daje obrazu efektów. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 18 Paź, 2009
|
|
|
Zawsze są najważniejsze pełne charakterystyki danych akumulatorów.
Wszyscy producenci LiFePO4 podają, że cykliczność mierzą: pojemność przy prądzie 0,3C (czyli wychodzi 2,8 godziny na cykl do 0,8 pojemności, zawsze wyskoczy jakaś przerwa w tak długim czasie całości), potem ładują prądem od 0,3C do 0,6C (zależy od producenta to śr. da czas 2,2 godz).
Razem na cykl wychodzi 5 godzin, teraz trzeba policzyć 2000 cykli na ile to lat pomiarów, a wynalazek jest nowy i ciągle poprawiany.
W Li- Pol jednak podają tylko ilość cykli przy prądzie 0,5C lub 1,0C i to tylko 100 procentowych rozładowań (to daje 500 cykli), a przy takich warunkach producenci LiFeO4 podają ilość cykli na 500.
Dla Li-Jon podają 300 cykli.
Ostatnio widzę spadającą wagę LiFePO4 i ich korzystniejsze z czasem niektóre parametry oraz spadającą cenę i dlatego zaczynam się przychylać w ich stronę.
Trzeba jeszcze pamiętać, żę obciążalność krotności C musi mieć powiązanie z przekrojem wyprowadzeń wewnątrz torebki ogniwa i wyprowadzeń między torebkami w obudowie ogniwa itp.. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|