|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ebike 29er - dlaczego unikać |
Autor |
Wiadomość |
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017 Ebike 29er - dlaczego unikać
|
|
|
Wiele razy już słyszałem że koła 29 nie najlepiej się nadają do ebików.
26 to jakby max.
Nawet tas na swoim blogu o tym pisze - ale jakoś argumenty do mnie nie docierają.
Koło 29 jest większe od 26 zaledwie o 11% - więc niewielka różnica.
Pomijam już fakt że do 26 możemy użyć obręczy od motoru - ale do 29 są już dedykowane obręcze do ebików.
Dodatkowo jest też odpowiedni nawój silnika 5T, 6T, 7T itd - który ma wpływ na
Kv - ilość obrotów na volt zasilania oraz
Kt - moment obrotowy na Amper
Dzięki czemu możemy uzyskiwać w 29 podobne właściwosci jezdne do tych w 26.
Jeszcze wkleję uwagę do opisu ze sklepu odnośnie Mxus v3 3K-Turbo 3000W
Kod: | Tego typu silniki szczególnie dobrze sprawdzają się w obręczach 24" + balon 2.5-3.0" Maksymalizuje to moment obrotowy oraz minimalizuje zużycie energii. Takich silników nie zaplata się w koła 27.5-29". |
Ale od czego mamy rodzaj nawoju?
Są konstrukcje 29 - i chyba dobrze się sprawują choćby z silnikami 9c 7x9 więc nadal to dla mnie temat zagadka. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017
|
|
|
W porównaniu do 26"
Zalety:
11% wyższa prędkość
Wady
11% mniejszy moment obrotowy
11% wyższa prędkość efektywnej jazdy
11% wyższe średnie prądy na silnik wiec i 11% wyższe grzanie silnika
Jeśli ktoś ma 29er to przecież nie bezie kupować drugiego roweru specjalnie pod elektryka i zazwyczaj przerabia to co jest.
Ale jeśli ktoś ma wybór między 26 czy 29" to jaki jest argument za 26" a jaki za 29" od strony elektryczno-napędowej to widać, dlatego zapleść fizycznie się da, ale czy w praktyce jest to dobry wybór to już dyskusyjne.
Zresztą zobacz jak mało jest elektryków MTB 29er z silnikiem w piaście. Nieomal wszystko to jest centralny napęd. Właśnie z tego powodu producenci byli zmuszeni do wykorzystania napędu MID, a nie w kole. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017
|
|
|
Co do grzania silnika to prąd idzie w kwadracie P=I²xR, więc wzrost o 11% prądu daje wzrost grzania o 21%. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
xyz2a
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Lut 2017 Posty: 177 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Co do grzania silnika to prąd idzie w kwadracie P=I²xR, więc wzrost o 11% prądu daje wzrost grzania o 21%. |
Rozumię że to ma zastosowanie w przypadku jeśli weźmiemy do porównania w kołach 26 i 29 ten sam silnik z tym samym typem uzwojenia. Tak?
Bo od tego chyba mamy parametry Kt, Kv aby temu grzaniu przeciwdziałać. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 28 Paź, 2017
|
|
|
Nie tak
Bo równie dobrze możesz dać ten silnik o mniejszym Kv do koła 26"
Niezależnie co wybierzesz - 29" ma ciągle te same wady |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
Z tym nawojem to jest tak trochę innaczej. Do koła 29" powinien być silnik większy z większą ilością zębów. Jeżeli mamy dwa takie same silniki, to nawój wiąże się z napięciem baterii (prędkością). Przykład; mamy silniki 1 nawinięty 2 drutami po 10 zwojów, drugi 4 po 5. Zakładamy że każdy drut 10 zw ma 4 ohm, 5 zw 2 ohm. Aby uzyskać identyczny moment puszczamy po 1A w każdy drut (F= BIL), 1 przypadek Bx2Ax10=20B, 2- Bx4Ax5=20B. Straty są takie same (po 16W), bo w każdy drut idzie po 1A, a ilość drutu jest taka sama, tylko inne połączenie. Oczywiście moc jest związana z napięciem (cudów nie ma) i aby obydwa uzyskały pełną moc, pierwszy będzie zasilany z napięcia U, drugi U/2. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
Ostatnio zmieniony przez gienek333 Nie 29 Paź, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Rafał
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Gru 2013 Posty: 290 Skąd: wawa
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
Wiele jest plusów koła 29. Np trakcja.
https://www.youtube.com/watch?v=hWl6BsMbnjo
Zobacz testy i wybierz co jest lepsze dla Ciebie. Ja wybrałem 29 ze wzgledu na pewność prowadzenia, komfort, bezpieczeństwo, łatwość pokonywania nierównści. Teraz najchętniej wybrałbym 29 +. Tylko nie ma nic, póki co w normalnych pieniądzach. |
|
|
|
|
Cezar38
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Paź 2013 Posty: 193 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
Kwestia gustu, dla mnie po testach najlepszy jest 26" z uwagi na komfort, pewność prowadzenia, bezpieczeństwo i stabilność jazdy |
_________________ Bike MK2 6500W |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
Z wad jeszcze dochodzi 11% więcej możliwości obrócenia się silnika w ramie
Generalnie ja miałem rower 28" i przesiadłem sie w 26" i teraz jakby jakieś szanujące sie firmy np kona robiła stinky na seryjne obręcze z 24" i znalazł bym zadbany egzemplarz do 1800zł to bym brał z zamknietymi oczami... + wyższe napięcie (60V).
na 28 było odczuwalnie gorsze przyspieszenie, sterownik GT1500 45A było tak samo czuć, jak 30A na kole 26" przy przyspieszeniu. Przy dużych wiatrach musiałem odpuścić gaz, bo temperatury skaky do 140 stopni, w kole 26" przy podobnym stylu jazdy ok 100 max co mi się udało dobić to 110 stopni.
Co do trakcji, to się nie wypowiem, bo 28" miałem w sztywnym rowerze, full jest miękki i na pewno już nei tak sztywny... |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 29 Paź, 2017
|
|
|
Niestety czym wieksze kolo tym mniejsza predkosc obrotowa silnika a to sprawia ze pracuje on mniej efektywnie. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|