|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Test ogniw i dopuszczalne rozjazdy napięć |
Autor |
Wiadomość |
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Wto 19 Gru, 2017 Test ogniw i dopuszczalne rozjazdy napięć
|
|
|
Testuje ogniwa LG MJ1 10A z demontazu. Wyrownalem wszystkie ogniwa między sobą, łącząc je rownolegle i zostawiając na kilka godzin do wyrownania napięć. Następnie połączyłem szeregowo 8 ogniw i testuje na "Panu cegle" Prąd 4,5 A. Po spadku napięcia wychodzi mi 60mOhma rezystancji mniej wiecej na kazdej podobnie. Do monitorowania napięć zakupiłem taki alarm/buzzer modelarski na 8s za 7zł na allegro. Nie polecam, pokazuje tak duze odchyłki dochodzące do 0,2v na kazdej celi inaczej, choć orientacyjnie alarm sie włącza jak spada napięcie ponizej tych 2,7v. Ale generalnie nie mam watomierza i nie mam jak zmierzyc pojemnosci, więc obserwuje tylko spadek napięcia i temperature. Roznica na spadkach napięcia nieraz dochodzi do 0,1v lecz najczęściej nie przekracza 0,05. Temperatura na koniec testu wynosi 40 stopni. Czy rozjazd 0,1 V na ogniwie dyskwalifikuje go ?
A oczywiscie pomiary odczytuje miernikiem UT203 a nie z buzzera |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 19 Gru, 2017
|
|
|
0.1V pod koniec testu nic nie wskazuje ani o niczym nie świadczy.
Musisz być świadomy, że test kończy ogniwo o najmniejszym napieciu w szeregu. Zawsze JAKIEŚ ogniwo ma najmniejsze napiecie względem innych, jak wyeliminujesz to ogniwo to kolejne w kolejce będzie tym o najmniejszym napieciu.
Po drugie w ostatniej fazie ładowania różnica 0.1V przekłada się na jakieś minimalne pojemności rzędu 100mAh.
No to teraz zobacz do noty:
https://files.elv.com/Assets/Produkte/12/1251/125191/Downloads/Enerpower_LIC18650_3%205MJ1_Datasheet_LG_cell%203500mAh_EN.pdf
Jasno z niej wynika, że producent przewiduje 3400-3500 podczas rozładowywania prądem 1.25A (nie ma nic o teście na 4.5A)
Już przy tak małym prądem różnice miedzy ogniwami fabrycznymi to 100mAh (typowa 3500, minimalna 3400)
Sam rozładowujesz prądem nieomal 4x wyższym niż producent przetestował ogniwo, zatem należy się spodziewać dodatkowo wyższych rozjazdów między fabrycznymi ogniwami w ramach jednej partii. Dlatego podczas rozładowywania zawsze są różnice, czasem nawet wyższe niż 0.1V ale są normalne, a wręcz spodziewane. Przy odrobinie samozaparcia można by obliczyć graniczną wartość rozjazdu "fabrycznego" Należałoby zmierzyć jakiemu spadkowi napięcia towarzyszy rozładowanie o 100mAh w przedziale napięć kończących test. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Wto 19 Gru, 2017
|
|
|
W takim jak razie czy mogę określic, które ogniwo odstaje znacząco od reszty bez pomiaru pojemności. Np. będzie się bardziej grzało przy obciążeniu czy spadek napięcia będzie dużo większy np. 0.2v czy moze po odstaniu po rozładowaniu mogę zobaczyć do jakiego napięcia powróci ogniwo i wtedy zobaczyc jakie są różnice w napięciach w porównaniu do reszty ogniw obciązanych w danym teście w szeregu ? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 19 Gru, 2017 Re: Test ogniw i dopuszczalne rozjazdy napięć
|
|
|
Scuda napisał/a: | .. Do monitorowania napięć zakupiłem taki alarm/buzzer modelarski na 8s za 7zł na allegro. Nie polecam, pokazuje tak duze odchyłki dochodzące do 0,2v na kazdej celi inaczej, |
Do takich obserwacji/pomiarów prowadzonych na kilku 7-8 kanałach znacznie lepsze i dokładniejsze sa te poniżej :
Przy rozładowaniu prądem 4,5 A musisz się liczyć że różnice spadku napięć podczas rozładowania będą większe niż przy niższym prądzie. W każdym razie warto to sprawdzić aby wychwycić ogniwa na których napięcie spada najbardziej > 0,1 V, bo lepiej je uzyć do innych celów.
Niezbyt istotne jest że po chwili napięcie na nim (tym gorszym) wróci do poziomu pozostałych, bo tak naprawdę U min jest istotne dla pakietu, chronienia go przez BMS, który z powodu obnizonego nawet chwilowo napięcia, któregokolwiek segmentu odetnie zasilanie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Wto 19 Gru, 2017
|
|
|
A czy ten celllog 8m mozna jakos do kompa podpiąć i pozniej ogladac odczyty ?
Teraz zbudowałem mozliwie najtanszy tester bo docelowo bym chciał zbudować tester np. na zb2l3 taki na 20-30 ogniw ale z tego co glebor pisał to miał taki tester i podobno jest dość niedokładny. A teraz ma jakis magiczny tester 32 kanały na arduino ale nic wiecej nie wiem, moze sie kiedys pochwali |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 19 Gru, 2017
|
|
|
Scuda napisał/a: | W takim jak razie czy mogę określic, które ogniwo odstaje znacząco od reszty bez pomiaru pojemności. Np. będzie się bardziej grzało przy obciążeniu czy spadek napięcia będzie dużo większy np. 0.2v czy moze po odstaniu po rozładowaniu mogę zobaczyć do jakiego napięcia powróci ogniwo i wtedy zobaczyc jakie są różnice w napięciach w porównaniu do reszty ogniw obciązanych w danym teście w szeregu ? |
To które poniżej 3V pod obciążeniem, będzie najszybciej tracić napięcie. |
|
|
|
|
sbom
początkujący
Dołączył: 08 Sie 2011 Posty: 36 Skąd: mazowieckie
|
Wysłany: Wto 19 Gru, 2017
|
|
|
Są dwie wersje tych monitorów napięć z zapisem danych i bez zapisu.
Przydatne urządzenie , można sprawdzić jakie były spadki napięć w czasie jazdy . |
|
|
|
|
Scuda
stażysta
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Paź 2017 Posty: 157 Skąd: Stalowa wola
|
Wysłany: Wto 19 Gru, 2017
|
|
|
Narazie sprawdziłem 100 ogniw i wszystkie po tych organoleptycznych testach są ok. Nie było rozjazdów większych niz 100mA zazwyczaj nie wiecej nic 30-50. Dwa ogniwa odrzucilem odrazu, bo po wyrównaniu samo napięcie dosc szybko spadalo, na jednym 0,1v na dobe na drugim mniej. Reszta ogniw po wyrownaniu trzymala napięcie z dokładnoscią do 0,001V.
Dobra koniec testów buduje w koncu baterie, bo chce juz sie przejechac
Aha zapomnialbym. Czy mogę łączyć w jedną sekcje P ogniwa o napięciu róznym powiedzmy 0,2-0,3v ? Powinny sie przeciez wyrownac miedzy sobą.
Chodzi mi o to zeby zrobic wszystkie P akumulatora i pozniej dopiero wyrownac wszystkie S akumulatora. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 20 Gru, 2017
|
|
|
Przyjmuje się, że maksymalny rozjazd nie może przekraczać 0.2V i tego się trzymaj.
te pojedyncze sztuki odstające bardziej podładuj/rozładuj w ładowarce |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 20 Gru, 2017
|
|
|
Ten drugi tester capacity tester radził bym nie brać pod uwagę pokazuje głupoty jak buzery z Allegro. Natomiast kupiłem coś takiego co o tym myślicie ?
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 20 Gru, 2017
|
|
|
Mam oba monitory. Cellog8 od wielu lat, ten drugi 7S od niedawna ale mimo b.niskiej ceny pokazuje calkiem dokladnie. Oczywiscie nie są one porównywalne bo cellog pokazuje, porównuje rownoczesnie 8 kanalow, a ten drugi tylko sekwencyjnie. No i cellog8 zapisuje w pamieci 32Mb wyniki, wiele wyników. Oba mierzą do 3 cyfr po przecinku.
Mam i używam od ok pol roku ten trzeci testerek. Moj egz ma wystarczająca dokładność napięcia, blad odczytu jest ok 20 mV, napiecie podawane jest do 2 cyfr po przecinku a ustawianie napięcia odciecia Umin do 1 po przecinku. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Śro 20 Gru, 2017
|
|
|
To może mój jest jakiś wadliwy. A co powiesz o tym trzecim co fotkę ci dałem jak jego dokładności ? Bo wczoraj dopiero mi przyszedł. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 21 Gru, 2017
|
|
|
Nie mam /negatywnych/ uwag co do tego testerka. Uzywam go z przelaczanymi obciazeniami 0,2A, 0,5A, 1,2A oraz 2,3A. To prądy na start, czyli po naładowaniu aku 4,2V.Tam nie ma obciazenia stalopradowego, jest jedynie zewnetrzny rezystor(y), wiec wraz ze spadkiem napięcia, maleje prad.
Ale uwaga,: sa doniesienia o przypadkach tanich i niesprawnych partiach urządzenia.
Ja go kupilem gdy byl sporo drozszy niż obecnie i bylo chyba tylko dwóch sprzedawców.
Teraz 'wszyscy' sprzedają po b.niskiej cenie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Czw 21 Gru, 2017
|
|
|
Kurcze myślę ze to fajny sposób testowania ta cegła przede wszystkim ze względu na to ze odbywa się przy dużych prądach. Czyli symuluje zbliżone obciążenia jak w e- bajku. Tak się zastanawiam jeszcze czy na tych modułach do sprawdzania pojemności nie dało by się zrobić balansera to znaczy wyrównywacza ogniw jak by je podłączyć pod złącze balancera i ustawić na zadane napięcie rozładowały by wszystkie sekcje do zadanego np 3,9 nie wiem czy elektrycznie to jest możliwe czy by się nie popaliły ale po jednym kanale na pewno by się dało to zrobić.
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 21 Gru, 2017
|
|
|
To się nie bardzo nadaje jako balanser, bo mozesz ustawić 4,10 lub 4,00 ale nie mozesz np 4,15 V.
A na pewno NIE PRÓBUJ połaczeń szeregowych np 2-3 sztuk przy jednym zasilaniu.
To tylko na 1 kanal (1S) |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|