|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
sterownik silnika bezszczotkowego jednofazowego 36v |
Autor |
Wiadomość |
adam1973 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010 sterownik silnika bezszczotkowego jednofazowego 36v
|
|
|
Witam wszystkich Forumowiczów i proszę o pomoc. Bardzo interesuję się rowerami ev, mam już jeden zbudowany na podzespołach niemieckiego Hainzmanna a niedawno zakupiłem rower elektryczny produkcji hińskiej. posiada bezszczotkowy silnik jednofazowy 36v wbudowany w tylne koło . Rower miał porozłączaną instalację elektryczną i kilka kabli poprzerywanych.Moja znajomość elektryki jest mizerna ale po podłączeniu napięcia iskrzy a silnik nie działa, kontrolki nie świecą. sprawdziłem jaki jest pobierany prąd 12amper. sterownik pobiera prąd nawet jak podłączone jest tylko zasilanie a wszystko inne odłączone. Szukałem nowego sterownika ale nie mogę znaleść, na moim nie ma oznaczeń a od firmy która kiedyś sprowadzała takie rowery dowiedziałem się że nie mogę zastosować zwykłego sterownika np. z allegro za 60 zł bo to są sterowniki do silników szczotkowych i moj nie będzie pracował i że sterowników takich jak potrzebuję nie ma na rynku. Co robić ? Na dniach załączę zdjęcia mojego sterownika. Bardzo proszę o pomoc. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
To jest raczej silnik trójfazowy. Sprawdź ile przewodów wychodzi z silnika. Jesli więcej niż 2 to na bank silnik BLDC. Możesz mieć 3 lub 8 przewodów. Sterowniki do takich silników dostaniesz w ekonapędach, allegro (trzeba polować) lub e-bayu. Nieraz któryś z kolegów na forum miewa takie wynalazki, to trzeba popytać.
Jak masz duży pobór prądu bez obciążenia sterownika, to najczęściej masz zwalone w nim tranzystory wykonawcze. Sprawdź omomierzem końcówki tych tranzystorów i będziesz wiedział. Jeśli jest zwarcie, to musisz po kolei wylutowć każdy i sprawdzić który padł. Zazwyczaj strzela jeden, ale kto wie...
A ta firma, to jakieś głupoty wygaduje. Nie słyszałem by do rowerów dawano silniki prądu zmiennego jednofazowe. |
|
|
|
|
adam1973 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
Dziekuję za zainteresowanie postem. z mojego silnika wychodza dwa kabelki , czerwony i czarny. są cienkie. W silniku Heinzmanna który posiadam w innym rowerze mają przekrój ze trzy razy większy, na ale tam 500w a tu 350. Co do silnika to pewnie będę musiał go rozebrać i zobaczyć jakiej jest budowy, ale może da się zmierzyc np opór i wywnioskować ?
załączam zdjęcia sterownika. na elementach wykonawczych jest oznaczenie p75nf - to chyba tranzystor mostet a drugi to chyba dioda do oswietlenia 12v y2010dn. Może ktoś podpowie jak sprawdzić czy te elementy są sprawne ?
az9784_100_1766.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 1127 raz(y) 118,32 KB |
20100223910.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 2197 raz(y) 221,39 KB |
20100223909.jpg silnik |
Pobierz Plik ściągnięto 1263 raz(y) 197,79 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez adam1973 Wto 23 Lut, 2010, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
adam1973 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
Mam jeszcze pytanie, czy mozma napędzać silnik bezszczotkowy jednofazowy np podając zasilanie prądem stałym impulsowo ? Gość ze sklepu o tym wspominał. Co jeszcze ciekawe jak podłączyłem silnik bezpośrednio pod 36v to zadziałał. |
|
|
|
|
adam1973 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
Jeszcze raz ja . właśnie zobaczyłem na stronie http://www.ekonapedy.com/images/3Wheel14cal.JPG
dokładnie taki sam silnik z felgą i jest opis że to jest silnik szczotkowy ale ten u mnie może tylko tak wyglądać no i jest na napiecie 36v a ten na 48. |
|
|
|
|
DruhRafal
stażysta Jeździec bez głowy
Dołączył: 29 Paź 2009 Posty: 138
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
adam1973 napisał/a: | Jeszcze raz ja . właśnie zobaczyłem na stronie http://www.ekonapedy.com/images/3Wheel14cal.JPG
dokładnie taki sam silnik z felgą i jest opis że to jest silnik szczotkowy ale ten u mnie może tylko tak wyglądać no i jest na napiecie 36v a ten na 48. |
Jesli są dwa kable to obstawiam szczotkowy, ale rozkręć silnik i sprawdź - po co zgadywać? |
_________________ EVE - Electric Enduro Project
http://evenduro.blogspot.com |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
Ze sterownik też wynika, że to szczotkowiec, klasyczny układ wykonawczy mosfet + dioda.
Co do sprawdzenia miernik w dłoń i sprawdź czy ma przejście między masą z aku a kablem "-" wychodzącym do silnika ze sterownika (zapewne czarny) - to test tranzystora. Później sprawdź między "+" i "-" idącymi na silnik, oba pomiary w obydwie strony, czyli ze zmianą polaryzacji wejść miernika. Napisz co wyszło.
Test oczywiście z odłączonym zasilaniem. |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
daj zdjęcie tego silnika...
na 90% to szczotkowy... poszukaj na obudowie jakiś zaślepek pod którymi są szczotki -może takie coś być zastosowane celem łatwiejszej wymiany szczotek...(choć nie musi)
i poszukaj magicznych literek AC lub DC.
to może się wyjaśni jaki to silnik.
Acha i spoko możesz przyjąć, ze nie ma czegoś takiego jak "jednofazowy silnik bezszczotkowy" -nie do roweru... teoretycznie coś takiego może istnieć... ale... maleńka moc, bardzo mały moment... czyli nie da się zastosować do roweru -bo sensu by nie było...
możesz mieć albo szczotkowy -albo normalny bezszczotkowy ze sterownikiem już wbudowanym we wnętrzu.... tylko, ze wtedy raczej mieniałbyś zewnętrznego sterownika...
jak zwykła bezszczota to co najmniej 3 kabelki wychodzą... a zazwyczaj nawet 8 kabelków...
spróbuj dać tak -aku ze 12V iw szereg żarówkę od świateł samochodowych -i podłącz pod ten Twój silnik... + do czerwonego kabelka _ do czarnego -silnik szczotkowy powinien ruszyć... albo chociaż mieć chęci do pracy -bo żarówka ograniczy prąd -może być potrzebne pchniecie ręką aby ruszył... jak kreci -to masz zwykły szczotkowy... |
_________________ Witek. |
|
|
|
|
adam1973 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
Dzięki za rady sprawdzę dzisiaj lub jutro i dam znać. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
adam1973 napisał/a: | ...Co jeszcze ciekawe jak podłączyłem silnik bezpośrednio pod 36v to zadziałał. |
Stałe, czy zmienne te 36V? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
Ponieważ kable były porzeryane, to mi sugeruje, że teraz są źle połączone i pewnie dodatkowo jest zwarcie do ramy roweru. Musisz to dokładnie sprawdzić. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
mikews [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
Ja tam ze zdjęć i postów kolegi obstawiam na 100% normalny szczotkowy silnik. Konstrukcja sterownika jest identyczna z typowym sterownikiem do szczotkowego silnika (sam takowy właśnie rozbierałem). Zrobisz pomiary i będziesz wiedział czy padł tranzystor. Wstawisz później mocniejszy i po robocie |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
A ja obstawiam połącznia i błąd w naprawach kablowych. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
adam1973 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
witam i jeszcze raz dziekuję za podpowiedzi. sprawdziłem przejście (-) silnik i (-) masa i na mierniku nie wychodzi przejście a pomiar oporu w jedną stronę10,15 mega i jest stały; a w drugą 1,4 kilo; i co dziwnego pojawia sie i zanika. Przejście pomiędzy (+) i(-) silnika brak w obie strony a pomiar oporności w jedną stronę 667 kilo ( stały); a w drugą 2,67kilo; i podobnie jak poprzedni pomiar pojawia się i zanika.
Jutro sprawdzę podłączenie silnika 12v przez żarówkę .
Sprawdzenie podłączenia przez moment na krótko wcześniej 36v prąd stały z zestawu aku. silnik wystartował z dużą prędkością. |
|
|
|
|
adam1973 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | A ja obstawiam połącznia i błąd w naprawach kablowych. |
błąd w połączeniach raczej odpada ponieważ sterownik podłączyłem po wyjęciu z roweru bezpośradnio do aku i jest to samo. pozostałe wtyczki nie były podłączone, tylko zasilanie. pobór prądu 12a |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|