|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Układ napędowy i przeniesienie napędu |
Autor |
Wiadomość |
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Cze, 2006
|
|
|
O tej zmianie biegunowości właśnie pisałem. Tylko pomyśl jak zrobić przerzutki żeby przenosiły napęd również w drugą stronę, bo zauważ że konwencjonalne rowerowe tego nie potrafią. A od kupna kontrolera PWM pewnie i tak nie uciekniesz bo jazda na samych przerzutkach to byłaby niezła szarpanka |
|
|
|
|
cyberian [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 02 Cze, 2006
|
|
|
Witam.
Ja bym najpierw się zastanowił Natanoj czy naprawdę potrzebujesz wstecznego, bo to na zwykłych przerzutkach raczej nie zrobisz musiał byś ją zablokować cała i dalej napęd już dać bezpośrednio na kolo, cala koncepcja biegów w rowerze elektrycznym to chyba trochę przesada, można dać i owszem 2 biegi jeden do ruszania drugi do jazdy normalnej i starczy.
Co do PWM to się zgodzę przydało by się zastosować dla płynnej regulacji obrotów, bardzo proste układy PWM można samemu zrobić nawet nie znając się bardzo na elektronice.
A przełączanie lewe prawe obroty można zrobić na zwykłym przekaźniku (oczywiście dobranym na odpowiednia moc), to nie jest problem ale musisz się określić tak naprawdę czego wymagasz od swojego pojazdu, a pomoc tu znajdziesz na pewno, ja będę ci pomagał rozwiązać problemy na tyle ile będę mógł.
Pozdrawiam.
PS. Wszystko można zrobić tylko pytanie czy to jest sens |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Pią 02 Cze, 2006
|
|
|
Poprostu tak się zastanawiam że fajniebybyło mieć trójkołowca który jeżdzi w przód i w tył, pierwotne plany były żeby dać 2 zębatki, jedną na silnik i drugą przyspawać do ośki. I wtedy właśnie to rozwiązanie wydawało mi się najleprze 1 bieg do przodu i 1 do tyłu. Ale teraz projekt nieco się zmienił i zaczynam wszystko od nowa więc chyba lepiej będzie dać więcej biegów do przodu (zamiast 1 do tyłu i 1 do przodu) tak jak radzicie. Na tym forum właśne liczę na waszą pomoc bo to mój pierwszy pojazd elektryczny a ja wogule nie znam się na elektryce.
P.S. Dziękuje za okazaną mi już pomoc i za tą którą mi jeszcze okażecie. |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 02 Cze, 2006
|
|
|
Grunt to otwarta główka i nie zniechęcać się niepowodzeniami. Jeszcze jakiś rok temu nie przypuszczałem, że będę w stanie załapać elektronikę i zrobić sobie choćby prosty regulator czy coś w rodzaju falownika. Ale też prawdą jest że brak solidnych podstaw teoretycznych przeszkadza, na szczęście są jeszcze życzliwi ludzie na tym łez padole |
|
|
|
|
Użytkownik [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 02 Cze, 2006
|
|
|
ludzie kto tu mial ten rower ? z silnikiem z ekonapędów w kole ? |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Sob 03 Cze, 2006
|
|
|
Zastanawiam się czy lepiej do zasilania silnika lepiej wykorzystac 2 male aku , które razem dają nam np.12v (biorąc oczywiście pod uwagę że silnik jest na 12v) czy 1 aku o pojemności 12v. Co o tym sądzicie? |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Pią 16 Cze, 2006
|
|
|
Mam już aku 12v/64ah, powiększyłem (oczywiście na planach:) pojazd by zmieścił się taki aku zmieścił. Zamieżam wykorzystać 2 silniki 12v/XXXw (jeszcze niewiem ile Wat? Bylbym wdzięczny gdybymi ktoś podał jakiś wzór jak to obliczyć) i skoro są dwa silniki 12v to chyba też muszą być 2 aku 12v? Powiedzcie czy dobrze to rozumiem? |
|
|
|
|
Dawid M [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 16 Cze, 2006
|
|
|
możesz połączyc dwa silniki 12v równolegle wtedy dajesz jede aku 12v chyba że chcesz dać cienkie kable wtedy pod jeden silnik jeden aku |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Pią 16 Cze, 2006
|
|
|
Acha, a zna ktoś jakieś wzory na obliczenie ilu watowy musi być silnik, i jakie ma być przełożenie? |
|
|
|
|
Arbiter
Administrator Założyciel forum, administrator
Pomógł: 3 razy Dołączył: 11 Lut 2006 Posty: 936 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 16 Cze, 2006
|
|
|
Natanoj napisał/a: | Acha, a zna ktoś jakieś wzory na obliczenie ilu watowy musi być silnik, i jakie ma być przełożenie? |
czytaj forum a wiele sie dowiesza. Do roweru silnik powinien miec moc wejściową od 200W. Najlepiej koło 400W. Przełożenie zależnie od mocy silnika i tego czy sa pedała czy nie. NIe mniejsze nić 1:12. nawet do 1:25 - w zaleznosci od obrotów i vmax. Np dla silnika 24V 100W podłaczonego pod 36V przełozenie powinno byc 1:25 - wtedy osiaga koło 20kmh.
dla silnika 24V 500W może być przełożenie 1:15 |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Sob 17 Cze, 2006
|
|
|
Znalazłem coś takiego:
"Obliczanie przełożenia. Pokażę na przykładzie, jak obliczyć przełożenie dla silnika elektrycznego opisanego poprzednio (prądnica GSK-1500, użyta jako silnik).
Dane:
Zakładam prędkość max. 50km/godz. = 830m/min. Koła 16-to calowe. Silnik będzie miał przy tej prędkości obroty max. = 6000 obr./min.
Koło ma średnicę ok.53cm, pomnożona przez 3,14 daje obwód koła = 1,66m. Koło musi wykonać: 830m/min. : 1,66m = 500 obr./min.
Przekładnia wynosi: 6000obr./min. : 500obr./min. = 12
Jeśli np. małe koło łańcuchowe ma 12 zębów a duże - 36, to przełożenie przekładni łańcuchowej wynosi 3 razy.
Stąd przełożenie przekładni pasowej: 12 : 3 = 4"
Tylko za bardzo tego nie rozumiem, skoro mu wyszlo 12 to mi sie zdaje ze wieksze kolo powinnobyc 12 razy wieksze. A on podzielił jeszcze to 12 przez 3 o co mu w tym chodzi? |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Cze, 2006
|
|
|
Jak na mój gust autor chce zrobić przekładnie dwustopniową, pierwszy stopień 1/3 na łańcuchu i drugi stopień 1/4 na pasku, wtedy wszystko sie zgadza. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Nie 18 Cze, 2006
|
|
|
Acha nie pomyślałem o tym. Tak wcześnie coś wspominał o dwustopniowej przekładni. |
|
|
|
|
grzegorz [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 18 Cze, 2006
|
|
|
Natanoj, pierwsze pytanie jaką ty chcesz osiągnąć prędkość??
Kto tym ma jeździć?
Piszesz że chcesz zrobić trójkołowca, czyli napęd na ile kół?
jak na dwa to bym się zastanowił nad zastosowaniem dwóch silników.
Jakie chcesz zastosować koła?? http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=110301798 dajesz dwa takie koła dwa silniki i masz zakres prędkości od 20 do 48. Na orginalnych zębatkach. MAsz płynną regulacje prędkości.
Jakie chcesz aku zastosować. Czyli jakie napięcie? 36V lub 48V ??
Planowo ile ma ważyć twój pojazd? kierownica będzie okrągła czy prosta?
Ja bym zachęcał żeby dać kierownice z hulajnogi. Masz tam manetke i sporo przydatnych przełączników oraz jest mała i zgrabna. |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Pon 19 Cze, 2006
|
|
|
Prędkość nie musi byc duża wystarczy tak 15-25km/h, chodzi mi bardziej o dystans. Zamierzam sam na tym jedzić, waże ok 45kg. Napęd ma być na 2 tylne koła taki jak w gokarcie uzytkownika Arkady. Co do kół to miałm w głowie 18 cali ale doszłem do wniopsku że są za duże i teraz nad tym myślę i planuje. Aku ma być 12V/XXah. Wykorzystałm ramę składaną z dwóch części, Jedna rama od roweru razem z kierownicą, druga połowa zrobiona z rurek, zostaną połączone przez śrubki. Co do panelu sterowania to już mam na kierownicy w 1/4 zrobiony teraz tylko podlączyc kabele, trochę pstryczków i innych urządzeń i gotowe. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|