ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Pakiet 18650 Gdzie i komu zlecić najlepiej
Autor Wiadomość
soad 
młodzik


Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 65
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 09 Mar, 2019   Pakiet 18650 Gdzie i komu zlecić najlepiej

Witam, szukam firmy/człowieka, który zmontuje mi pakiet 48V Li-ion 13s 3,7v do ebikea. Nie ukrywam, że unikam naciągaczy i "dużych" firm, które narzucają własną marżę i oczekują za pakiet tyle, co za używaną dwa razy, gotową baterię z fabryki. Czemu? Bo i tak montują ogniwa z demontażu, bo się opłaca.

Obliczyłem, że w mojej ramie zmieści się około 777 ogniw, z zapasem na bmsa itp. (140mm szerokości, 210 wys, 370 szer.) Mogę wcisnąć więcej, ale to będzie wyłącznie zależne od ceny za pakiet. Kwota jaką planuję przeznaczyć na taki pakiet to około 2-3 tysiące zł. maks, lecz przy takiej kwocie tylko z fakturą, dlatego bardziej się opłaci każdemu w niższej cenie. Interesują mnie ogniwa wysoko pojemnościowe, maksymalne obciążenie ogniwa to 10A, nie musi mieć możliwości szybkiego ładowania.


Zbędne komentarze, żarty i inne akty niskiej kultury niech każdy zachowa dla siebie :) Jeśli uraziłem Cię jako przedsiębiorcę i nazwałem Cię zdziercą, to wybacz, ale nie stać mnie na Twoje usługi.

Bez tytułuwq.png
Pobierz Plik ściągnięto 230 raz(y) 159,04 KB

 
 
soad 
młodzik


Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 65
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 09 Mar, 2019   

Przepraszam, pomyłka z mojej strony. Około 400 ogniw, źle podzieliłem pole przez rozmiar ogniwa :P Nie mam doświadczenia w przekładaniu wymiaru na projekt baterii, więc i tak parametry są orientacyjne.
 
 
AdrianJ 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 14 Lis 2016
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 10 Mar, 2019   

Zacząłbym od obliczenia ile dokładnie ogniw potrzeba i sprawdzeniu ofert. Na formu w dziale Sprzedam masz wiele dobrych propozycji z oryginalnymi ogniwami (nowymi lub depakiet). Jeśli bezpiecznie(bez użytkowania z maksymalnymi wartościami czyli bez przegrzewania) chcesz pobierać 10A z ogniwa to chyba najsensowniejsze bedą LG HG2 lub Samsung 30Q (oba 3000mAh) - z tym że cena za 400 sztuk będzie bliżej 4000 PLN niż 2-3 tys.

Poza tym czemu 48V? Dla takiej wielkości efektywniejszy będzie pakiet 60V/72V.

Wg mnie budując "pojazd elektryczny" z taką baterią nie powinno być kompromisów i szukanie najtańszych rozwiązań może doprowadzić ostatecznie do wykroczenia poza budżet i wielu niepotrzebnych nerwów.
 
 
Wojtek 
młodzik


Dołączył: 11 Lut 2018
Posty: 59
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 10 Mar, 2019   

To niestety prawda, oszczędności na baterii to dwie baterie do ebika. Poza tym doliczyć trzeba koszt projektu-to nie jest tak, że wysypie się akumulatorki na stół i zgrzewa jak leci, koszt ładnych paru metrów taśmy niklowej, nie byle jakich przewodów prądowych, koszyków, kaptonu, preszpanu, rękawa termokurczliwego i samej robocizny. Przy 400 szt. to nie jest robota na jeden czy dwa dni.
Przy planowanych 400szt. i 48V to wychodzi pakiet 13s30p. Z tego i planowanych prądów 10A na szt. wynika 300A z baterii, a z tego przewody min.6awg, a jak takie grube, to drogie, silikonowe, bo zwykłe będzie ciężko ułożyć w ramie. Sterownik silnika będzie droższy od tej baterii, i silnik musiał by być minimum QS273. Coś mi się wydaje, że trzeba by ten projekt przemyśleć jeszcze raz, albo przedstawić listę planowanych komponentów, może wtedy okaże się w tym jakiś sens.
Moim skromnym zdaniem, prąd baterii rzędu 0,7A na 1kg wagi zestawu kierowca+rower ze sterownikiem wektorowym, z baterią 20s daje sporo uciechy z jazdy, a i używany sabvoton 72150 co to obsłuży, jest do zdobycia poniżej 1000zł. Konieczną obręcz Moto i mxus 3k 16x4 też można tanio wyrwać. Ale gotowej baterii z 400szt. 18650 za 2000zł to bym nie chciał.
 
 
soad 
młodzik


Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 65
Skąd: Poznań
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019   

Nie próbuję szukać najtańszych, bez względu na jakość. Chodzi o to, że co innego zapłacić za pakiet 5-6 koła, gdy ktoś inny zaoferuje to samo za 3-4. Gorzej, że cena gotowej baterii względem pakietu jest podobna, już nie da się bardzo przyoszczędzić na półprodukcie.

Co do efektywności, to zależy mi na maksymalnej wydajności. Rower będzie ciężki i pojemny, ale służyć będzie głównie do jazdy po szosach. Na pierwszy cel biorę zasięg roweru na jednym ładowaniu. 72v zjedzą mi 1/3 więcej prądu. Silnik 4000W na 48v, wraz z pedałowaniem da mi dostatecznie dużą moc (chyba). Sterownik montuję sinusa, więc nie będzie maksymalnych wartości. Zwłaszcza, że przy 48v wyjdzie 13s i około 30p. Taka ilość nawet w stresie nie zużyje więcej niż 6A z ogniwa.

Miałem początkowo plan na 72v + silnik 5kW, ale zdałem sobie sprawę, że nie będę miał jak zużyć takiej mocy, za to szybko zużyję akumulator. Rower mi ma służyć do jazdy między miastami, na odległość setek kilometrów. Dlatego potrzebuję względnej mocy i maksymalnej pojemności baterii. Na forum jestem od niedawna i dopiero czytam wszystko, więc nie wiem czego nie wiem :P

Na boku szukam też człowieka ze zgrzewarką i sprzedawcy ogniw. Nie ukrywam, że jeśli się uda, to spróbuję samodzielnie zbudować baterię. Niemniej szukam gdzie się da i kupię to co się da. Możliwie z umową i fakturą przy takich cenach. Nie ukrywam, że najbardziej mnie interesuje samodzielne zbudowanie baterii, ale myślę, że najtaniej wyjdzie kupić na własną rękę ogniwa i przekazanie ich komuś, kto zrobi z nimi porządne pakieciwo :D Ale zaufanego źródła ogniw też szukam. Za miesiąc dopiero dostanę ramę, więc wtedy też zdołam jakoś w miarę dokładnie odmierzyć maksymalne wymiary baterii. Najbardziej mnie martwi to, że nie umiem projektować pakietu, dlatego najprawdopodobniej kupię sporo ogniw i dam komuś, by to zaprojektował i zbudował. Sama robocizna powinna wyjść taniej, niż ze sprzedanymi na boku ogniwami.
 
 
AdrianJ 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 39
Dołączył: 14 Lis 2016
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019   

Jeśli głownie do jazdy po szosach i duże odległości to może MID drive, np BBS02? ? Super ekonomiczny, jeśli nie przegniemy z mocą(ograniczmy do np 15A) to kaseta i łańcuch sporo zniosą, wbudowany sterownik, stosunkowo lekka konstrukcja.
4KW chyba będzie się marnować w opisanych warunkach...
 
 
Wojtek 
młodzik


Dołączył: 11 Lut 2018
Posty: 59
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 11 Mar, 2019   

soad napisał/a:
Nie próbuję szukać najtańszych, bez względu na jakość. Chodzi o to, że co innego zapłacić za pakiet 5-6 koła, gdy ktoś inny zaoferuje to samo za 3-4. Gorzej, że cena gotowej baterii względem pakietu jest podobna, już nie da się bardzo przyoszczędzić na półprodukcie.

Co do efektywności, to zależy mi na maksymalnej wydajności. Rower będzie ciężki i pojemny, ale służyć będzie głównie do jazdy po szosach. Na pierwszy cel biorę zasięg roweru na jednym ładowaniu. 72v zjedzą mi 1/3 więcej prądu. Silnik 4000W na 48v, wraz z pedałowaniem da mi dostatecznie dużą moc (chyba). Sterownik montuję sinusa, więc nie będzie maksymalnych wartości. Zwłaszcza, że przy 48v wyjdzie 13s i około 30p. Taka ilość nawet w stresie nie zużyje więcej niż 6A z ogniwa.

Miałem początkowo plan na 72v + silnik 5kW, ale zdałem sobie sprawę, że nie będę miał jak zużyć takiej mocy, za to szybko zużyję akumulator. Rower mi ma służyć do jazdy między miastami, na odległość setek kilometrów. Dlatego potrzebuję względnej mocy i maksymalnej pojemności baterii. Na forum jestem od niedawna i dopiero czytam wszystko, więc nie wiem czego nie wiem :P

Na boku szukam też człowieka ze zgrzewarką i sprzedawcy ogniw. Nie ukrywam, że jeśli się uda, to spróbuję samodzielnie zbudować baterię. Niemniej szukam gdzie się da i kupię to co się da. Możliwie z umową i fakturą przy takich cenach. Nie ukrywam, że najbardziej mnie interesuje samodzielne zbudowanie baterii, ale myślę, że najtaniej wyjdzie kupić na własną rękę ogniwa i przekazanie ich komuś, kto zrobi z nimi porządne pakieciwo :D Ale zaufanego źródła ogniw też szukam. Za miesiąc dopiero dostanę ramę, więc wtedy też zdołam jakoś w miarę dokładnie odmierzyć maksymalne wymiary baterii. Najbardziej mnie martwi to, że nie umiem projektować pakietu, dlatego najprawdopodobniej kupię sporo ogniw i dam komuś, by to zaprojektował i zbudował. Sama robocizna powinna wyjść taniej, niż ze sprzedanymi na boku ogniwami.


No teraz zaczyna to mieć ręce i nogi. Więc tak: zapotrzebowanie energii na utrzymanie określonej prędkości nie zależy od napięcia baterii ani od prądu. Zależy przede wszystkim od prędkości z jaką się poruszasz i rośnie wykładniczo wraz z jej wzrostem. Aby utrzymać rowerem w idealnych warunkach(gładki asfalt, brak wiatru, napompowane odpowiednio wąskie opony) 20kmh wystarczy nieco ponad 100W, przy 40km/h będzie to 600W, a przy 60km/h blisko 2kW! I jest to zapotrzebowanie na energię, a nie energia pobierana z baterii. To, ile będzie ubywać z baterii zależy jeszcze od sprawności napędu, sterownika(wektorowy lepiej zakręci silnikiem=mniejsze straty= większy zasięg), strat na przewodach zasilających. Jak dojdzie niekorzystny wiatr, chropowata nawierzchnia drogi, czy szerokie opony, to na watomierzu przy 60km/h zobaczysz 3 z przodu. Tego silnik typu mid już nie wytrzyma. W przypadku huba na sprawność napędu dla docelowych prędkości mamy wpływ nie zmieniając przerzutkami przełożenie, tylko dobierając silnik o odpowiednim nawoju i mocy oraz odpowiednią średnicę obręczy. Przy właściwym doborze, zużycie energii będzie będzie identyczne, albo mniejsze na korzyść huba - odpadają straty generowane przez łańcuch, przekładnię silnika.Jedynie przy prędkościach rzędu do 20-30km/h mid może okazać się nieco oszczędniejszy.
Teraz co do napięcia baterii. Przy dużym zapotrzebowaniu na energię, to zdecydowanie im wyższe napięcie baterii tym lepiej. Chodzi o straty. 2kW i bateria 13s to ponad 40A, 20s to niecałe 24A. A to oznacza mniejsze straty rezystancyjne, mniejsze grzanie się silnika, czyli większy zasięg.
 
 
Mariusz_p 
kierownik



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Sie 2017
Posty: 319
Skąd: WLKP
Wysłany: Wto 12 Mar, 2019   

Rozważ wyższe napięcie i ewentualnie wolniejszy nawój. Mniejsze straty na kabelkach przy mniejszym prądzie jak koledzy piszą.
Swoją drogą takie 13-14S i tak daje radę rozbujać pojazd już do grubo ponad 50km/h na nawoju 1v/km.
_________________
Pakiety 18650 :) 7S, 10S, 13S, 14S, 16S - potrzebujesz coś ->pisz na pw :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group