ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Watomierzokomputer własnej konstrukcji do ebike
Autor Wiadomość
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 61
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 16 Lip, 2019   Watomierzokomputer własnej konstrukcji do ebike

Witam, mam zamiar zrobić swój watomierz na wyświetlaczu graficznym, jednak bez waszej pomocy się nie obejdzie. W watomierzu chciałbym zrealizować proste funkcje:
Pomiar napięcia baterii
Natężenie (w tym max resetowalne)
Pomiar chwilowej mocy
Stan naładowania akumulatora
Pomiar temperatury silnika

I właśnie o ten ostatni pomiar mi chodzi, a konkretnie o miejsce umieszczenia czujnika temperatury. Czy umiejscowić go na uzwojeniu silnika czy gdzieś w pobliżu? Mam fajny pomysł na użycie do tego celu termopary - znacznie dokładniejsza od termistora czy bimetalu.
 
 
Zero_3 
początkujący


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Lut 2019
Posty: 18
Skąd: Centrum
Wysłany: Śro 17 Lip, 2019   

Najlepiej byłoby na uzwojeniu silnika ew. jak najbliżej drutu nawojowego. Real temp.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3264
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 17 Lip, 2019   

-Natężenie dwukierunkowy, tzn rozładowanie i ładowanie?
- Temperatura również ogniw-wewnątrz pakietu i temp sterownika.
Wtedy pomysł nie będzie powielać tego co już jest na rynku.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 61
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 17 Lip, 2019   

Z mierzeniem prądu dwukierunkowego nie ma problemu, gdyż zamierzam użyć do tego czujnika prądu wykorzystującego efekt halla i generującego odpowiednie napiecie na wyjsciu czujnika:

https://www.google.com/ur...F9uRSp7l7U21sBO

Układ ten jest izolowany galwanicznie i umożliwia pomiar prądu dwukierunkowego w zakresie +100A i - 100A więc wartosc prądu ladowania bedzie mogla byc rowniez wyswietlana i dodatkowo sygnowana ikonka akumulatora na wyswietlaczu. Wyswietlacz planuje uzyc taki:

https://sklep.avt.pl/lcd-graficzny-128x64-39423.html

Pytanie do was. Jakich temperatur spodziewać się na sterowniku i baterii? Bo nie wiem jakiego czujnika użyć.
 
 
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 61
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Panowie prosiłbym o pomoc ponieważ mam już sporą część programu napisaną a cały projekt będzie dla Was udostępniony za darmo będziecie musieli tylko kupić elementy wytrawić płytkę polutować i zaprogramować. Jaka temperatura występuje na obudowie sterownika w pobliżu tranzystorów po ostrej jeździe? Mój rower ma tylko 250W i
chciałbym żeby pomiar był z jakiejś wysilonej jednostki (5kW i wiecej) - z racji uniwersalności urządzenia. Jaka max wartość napięcia pomiarowego ma być? Do dyspozycji w procesorze mam 10 bitowy przetwornik ADC. Zamieszczajcie jakieś pomysły odnośnie funkcji urządzenia które chcielibyście mieć.
 
 
noel841106 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2018
Posty: 117
Skąd: B-stok
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Spotykane są bateri3 nawet 24s czyli napięcie do 100V.
Najwięcej ciepła w każdym sterowniku wydzielają tranzystory a te mogą pracować do 175 stopni. W praktyce jak obudowa ma 100 stopni to już ekstremalna sytuacja.
 
 
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 61
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Ok, czyli dallas 18B20 z pomiarem do 125 stopni C spełni swoje zadanie. To ułatwi mi zadanie, gdyż każdy taki czujnik ma swój adres i będę mógł dzięki temu zaoszczędzić piny procesora. Jakie funkcje jeszcze byłyby Wam przydatne? Ogólnie pomiar Prądu który zrobiłem na stanowisku pomiarowym do kalibracjii czujnika pokazuje mi, że jest to pomiar bardzo dynamiczny, więc myślę że będzie wystarczającym gdy wartość prądu będzie wyświetlana i odświerzana na wyświetlaczu w odstępach 0.3 sek. Procesor może też zrobić 10 pomiarów w krótkim odstępie czasu np w czasie 0.1 sek i wartość tych pomiarów uśrednić (dzieląc przez 10) i dopiero wyświetlić na wyświetlaczu.
 
 
sky 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 19
Skąd: Krk
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Szacowany zasięg przy poborze mocy z ostatnich np 30s by był bardzo przydatny.
 
 
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 61
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Z tym, że tutaj potrzebny byłby mi pomiar chwilowy w tym też prędkości roweru przy danym poborze prądu nie wiem czy mnie rozumiesz. Chodzi mi o prędkość w danych warunkach obciążeniowych. Załużmy że w rowerze masz baterię o ilości zgromadzonej w sobie energii 500 Wh i napięciu 36V. Moc przedstawiona jest wzorem P=UxI. Załużmy że jedziesz pod ostrą górkę 10km/h i napięcie na baterii w danym momencie obciążeniowym wynosi 35.2V a prąd pobierany przez układ wynosi 32.5A. Łatwo policzyć że moc wynosi 35.2V x 32.5A = 1144W. Dzieląc 500Wh/1144W=0.43 h i jest to czas działania akumulatora na tym obciążeniu. A że jedziesz 10km/h to mnożąc V x t=10 x 0.43 = 4.3 km i to jest Twój zasięg w tych warunkach podjazdu. Z tym, że wartość mocy pobieranej z aku się zmienia w czasie dlatego pomiar należałoby wykonywać np co 0.2s i od ustawionej zgromadzonej po ładowaniu energii akumulatora odejmować energię zużytą podczas kolejnych mierzonych cykli (co 0.2s) i przeliczać w stosunku do energii akumulatora która pozostała w akumulatorze. Można zrobić prościej. Zrobić licznik który będzie pokazywał ile Wh jest jeszcze w akumulatorze. Wasza decyzja jak chcecie.
 
 
noel841106 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Maj 2018
Posty: 117
Skąd: B-stok
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Ja mam watomierz tk15 i pokazuje ile energii zostało w wh i w procentach. Należy zmierzyć i wprowadzić pojemność swojej baterii.
Pokazuje też ile przy aktualnych warunkach zostaje czasu do wyczerpania aku.
 
 
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 61
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Właśnie o to chodzi co dla Was będzie wygodniejsze, zasięg w km w danych warunkach obciążenia, czy np wpisujemy wartość Wh akumulatora i ta wartość wraz z jazdą maleje do zera. Do obliczania zasięgu w km trzeba będzie podpiąć do procesora czujnik od licznika rowerowego wraz z magnesem, a one są normalnie dostępne więc nie byłby to problem sprzętowy. Ogólnie mogę zrobić watomierz nawet na takim wyświetlaczu:

https://allegro.pl/oferta/modul-nowy-wyswietlacz-lcd-nokia-5110-3310-arduino-5734454747

Jest to wyświetlacz od pancernej nokii 3310. Żaden też przewód prądowy nie będzie szedł ani do wyświetlacza ani do procesora więc odpada problem ciągnięcia grubych kabli przez ramę roweru.
 
 
sky 
początkujący


Dołączył: 11 Gru 2017
Posty: 19
Skąd: Krk
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Ja na wersję z pozostałymi km piszę się bankowo ;) tylko czy wtedy mógłby to być ten sam czujnik co idzie do licznika czy trzeba by zastosować inny?
Może mi ktoś tak mega łopatologicznie wytłumaczyć jak podłącza się bocznik? po prostu rozpina się przewód między aku a sterownikiem i robi przejściówkę w której "+" idzie bezpośrednio a "-" przez bocznik, tak?
 
 
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 61
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2019   

Bocznik wpinasz szeregowo i z jego zacisków mierzysz spadek napięcia - spadek jest proporcjonalny do prądu jaki przez bocznik przepływa i potem oblicza się prąd z prawa Ohma.

Czujnik z jakiegokolwiek licznika rowerowego, raczej wszystkie są na kontaktronach.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Czw 25 Lip, 2019   

Z tymi cyfrowymi czujnikami temperatury to najpierw sprawdził bym jak sobie radzą w takiej burzy elektromagnetycznej jaka jest w silniku i ewentualnie sterowniku. Nie bez powodu używa się często termopar albo termistorów.
 
 
wiedzmin44 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Cze 2019
Posty: 61
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 25 Lip, 2019   

Do silnika będzie termopara tak jak pisalem wczesniej a do sterownika i baterii bedzie dallas 18B20. Jestem świadomy zakłócen w silniku i dallas do silnila się do tego nie nadaje. Termistory są mało dokładne a termopara ma dokładność 2-3 stopni i to wystarczy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group