ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Manetka a przepisy
Autor Wiadomość
mrox 
początkujący


Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 20
Skąd: z podlasia
Wysłany: Czw 11 Kwi, 2019   Manetka a przepisy

Cześć,

Widzę, że nie ma takiego tematu a mnie to bardzo męczy.

Jak widomo manetka na kierownicy nie jest dozwolona tak samo jak jazda przy jej pomocy. Niestety jazda na tempomacie i wspomaganie manetką przy ruszeniu jest najlepszym co może nam zaoferować ebike i nie mam zamiaru demontować manetki. Niestety, mam obawy, że jazda pod górkę na tempomacie bez pedałowania w końcu zainteresuje jakiś patrol policji i zaczną męczyć albo powypisują jakieś kary.

Czy mieliście jakieś przygody z policja w związku z jazdą na manetce/tempomacie? Co mówic w takich sytuacjach?
Może macie jakieś patenty jak szybko zanim podjadą dezaktywować działanie manetki? Czy to dobra strategia w przypadku przyczepienia się o to?
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 11 Kwi, 2019   

manetka jest dozwolona o ile rozpędza rower do 6km/h czyli pracuje w tzw trybie prowadzenia
 
 
mrox 
początkujący


Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 20
Skąd: z podlasia
Wysłany: Pią 12 Kwi, 2019   

Cytat:

manetka jest dozwolona o ile rozpędza rower do 6km/h czyli pracuje w tzw trybie prowadzenia


To dobra wiadomość jak tak i można by tak wytłumaczyć obecność manetki. Czy mógłbyś może podać źródło gdzie mógłbym znaleźć to w przepisach? Znam tylko te o definicji roweru a tam jest tylko tyle, że rower może być wspomagany a wspomaganie ma być uruchamiane pedałowaniem.
 
 
997 
początkujący
997


Wiek: 21
Dołączył: 31 Sie 2020
Posty: 4
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 31 Sie, 2020   

W Polsce obowiązuje, aż pięć norm dotyczących rowerów w tym jedna elektrycznych.

EN 14765:2005 + A1:2008 rower dziecięcy
EN 14764:2005 rowery miejskie i wycieczkowe
EN 14766:2005 rowery górskie
EN 14781:2005 rowery wyścigowe
EN 15194:2018 rower elektryczny

Niestety jeśli zapoznasz się z normą EN15194, wyraźnie jest zapisane, że inny sposób załączenie (niż PAS) silnika w przedziale prędkości 1do25km/h jest nie dozwolony.

Wobec tego Policjant widząc manetkę lub inne wyposażenie nie regulaminowe dla tej klasy rowerów zaproponuje mandat z Art. 96 §1 p4 i p5 w wysokości do 500zł.
Dodam, że manetka nawet nie musi być podłączona, wystarczy że jest trwałe przymocowana do konstrukcji roweru.

Kiedy można legalnie posiadać manetkę i silnik powyżej 250W?

Pradoksalnie można!!! Wystarczy uciec od jednego z głównych warunków EN15194 i siodełko osadzić na wysokości maksymalnej 635mm od zmieni. Wówczas nasz rower lokuje się w kategorii EN14765 a ta kategoria wolna jest od obostrzeń z EN15194.
Warunek ten spełniają rowery z kołami nie większymi niż 26" lub czopery.
_________________
Dyżurny KWP WRD we Wrocławiu tel. 997
 
 
Inc0 
prezes


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 24 Lut 2018
Posty: 593
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Śro 02 Wrz, 2020   

997 napisał/a:
...

Kiedy można legalnie posiadać manetkę i silnik powyżej 250W?

Pradoksalnie można!!! Wystarczy uciec od jednego z głównych warunków EN15194 i siodełko osadzić na wysokości maksymalnej 635mm od zmieni. Wówczas nasz rower lokuje się w kategorii EN14765 a ta kategoria wolna jest od obostrzeń z EN15194.
Warunek ten spełniają rowery z kołami nie większymi niż 26" lub czopery.

...i moja trajka XD
 
 
W.P. 
młodzik


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 56
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 08 Wrz, 2020   

997 napisał/a:
Wobec tego Policjant widząc manetkę lub inne wyposażenie nie regulaminowe dla tej klasy rowerów zaproponuje mandat z Art. 96 §1 p4 i p5 w wysokości do 500zł.
Czyli:
Art. 96. Dopuszczenie do prowadzenia pojazdu przez osoby nieuprawnione lub dopuszczenie pojazdu do jazdy wbrew przepisom prawa
§ 1. Właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu dopuszcza:
(...)
4) pojazd do jazdy pomimo braku wymaganych dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu,
5) pojazd do jazdy, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia,
podlega karze grzywny.

Wczytuję się w zapisy wspomnianego artykułu... Czy szukając w sieci trafiłem na właściwy przepis?

Proszę Kolegę 997 o wskazanie stosownego aktu prawnego (wystarczy odsyłacz), z którego jasno wynikają ograniczenia dla rowerów z manetką, silnikiem ponad 250W i bez ograniczenia prędkości.
 
 
997 
początkujący
997


Wiek: 21
Dołączył: 31 Sie 2020
Posty: 4
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 24 Wrz, 2020   

W.P. napisał/a:

Wczytuję się w zapisy wspomnianego artykułu... Czy szukając w sieci trafiłem na właściwy przepis?

Proszę Kolegę 997 o wskazanie stosownego aktu prawnego (wystarczy odsyłacz), z którego jasno wynikają ograniczenia dla rowerów z manetką, silnikiem ponad 250W i bez ograniczenia prędkości.


Każdy pojazd czy wyprodukowany seryjnie czy też w jednym egzemplarzu (choć tu są pewne ustępstwa) musi przejść badania homolagacyjnych zgodnie z kwalifikacją pojazdu. Także zwykły rower bez wspomagania, a nawet bagażnik.

Rozumiem, że pytanie dotyczy rowerów elektrycznych czyli tych, które posiadają certyfikat zgodności z normą EN15194.

Definuje to w skrócie Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
Art. 2 p47 i 47a Szczegóły techniczne zawarte są w w/w Normie EN15194, która to aby spełnić Art. 2p47 nie może posiadać manetki gazu,przycisku umożliwiającego inne uruchomienie silnika niż nacisk na pedały, aby nadal pozostać w tej kategorii silnik i sterownik muszę spełniać ściśle określone parametry techniczne. Np sterownik zasilany napięciem 36V nie może podać większego prądu niż 7A lub analogicznie dla maksymalnego napięcia dla rowerów elektrycznych 48V i 5.5A. To samo dotyczy silników oraz oznaczeń na nich. Ostatnia nowelizacja normy czyli EN15194:2018 w sposób jedno znaczy nie dopuszcza możliwości zmiany parametrów prąd /napięcie czyli użytkownik nie może pojechać szybciej niż 25km/h. Gdyby sterownik posiadał taką funkcję zmienia się kategoria pojazdu z EN15194 na L1e-A lub L1e-B czyli motorower elektryczny, a tu już jest wymagana rejestracja pojazdu, OC, przegląd techniczny, oraz uprawnienia do prowadzenia pojazdu zgodnie z kwalifikacją.
_________________
Dyżurny KWP WRD we Wrocławiu tel. 997
 
 
andypip 
dyrektor


Pomógł: 30 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 439
Skąd: Legnica
Wysłany: Pon 05 Paź, 2020   

Powyższa dyskusja zainspirowała mnie do przeprowadzenia eksperymentu.
Na początku września zdemontowałem manetkę :shock:
Generalnie i tak używałem jej tylko do ruszania.
Przez kilka dni kciuk "szukał" magicznej dźwigienki ale to szybko minęło.
Jeździ się normalnie i nie wiem czy będzie mi się chciało ponownie ją zakładać. :lol:
ps. Tempomat? kręcę "na lenia" pedałami a silnik robi swoje. Chyba o to chodzi i w dodatku jest legalne.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group