ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowarka do akumulatorów
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 76 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3377
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 15 Lut, 2020   

Najczesciej te nowe, kosztujace powyżej 100 zl juz tak sie zachowuja. Trzecia faza przy malym prądzie wchodzi w tryb impulsowy o zmiennym stopniu wypelnienia, czyli jest ladowanie -przerwa- pomiar napiecia- ladowanie i tak az do wyłączenia.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 76 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3377
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 15 Lut, 2020   

Zresztą na tej zasadzie dzialaja tez firmowe ladowarki do wiekszych pakietow elektronarzedzi i tam taka faza zaczyna sie nawet w okolicy 3,8V (per ogniwo) czyli np 38V dla pakietu 10S, a kończy przy 40V.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Cezar 
początkujący


Wiek: 61
Dołączył: 28 Kwi 2020
Posty: 7
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 28 Kwi, 2020   

Cześć wszystkim,

Mam pytanie - aby max. zabezpieczyć, powiedzmy dobrą i drogą baterię rowerową 52V10,4Ah na ogniwach Sony VTC5 i mocno zwiększyć jej żywotność powinno się ją ładować do napięcia niższego niż 4,2 v na ogniwo, o ok. 10% i rozładować do napięcia wyższego o ok. 20% od najniższego. Czy można zrobić ładowarkę, która ładowała by taką baterię do napięcia 'bezpiecznego' i 'pilnowała' by nie przekroczyć dopuszczalnego napięcia ?
Lepszym rozwiązaniem byłoby mieć ogniwo 15s czyli nominał 60V ( nie straci się ew. mocy jaką generuje bateria, a możliwością sterownika), ale ładować ją tylko do 60V zamiast 63V, bo tyle przyjmie sterownik i rozładować do bezpiecznego dla takiej baterii napięcia - nie wiem może 45-47V.
Czyli lepszą baterią była by większa o szereg czyli 15s i ładowana do nominału czyli 60V - wtedy sterownik i silnik byłby wykorzystany najefektywniej - np BBSHD 1kW. - tylko jak zdobyć taką ładowarkę ?

Pozdrawiam
cezar
 
 
W.P. 
młodzik


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 56
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 28 Kwi, 2020   

Cezar napisał/a:
Czy można zrobić ładowarkę, która ładowała by taką baterię do napięcia 'bezpiecznego' i 'pilnowała' by nie przekroczyć dopuszczalnego napięcia ?
Można ale wymaga to pewnego doświadczenia, warsztatu i potrzebnego oprzyrządowania.

Nie piszesz czym dotychczas ładujesz ten pakiet, czy masz jakąś ładowarkę do tego zestawu?
 
 
Cezar 
początkujący


Wiek: 61
Dołączył: 28 Kwi 2020
Posty: 7
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 28 Kwi, 2020   

Nie mam jeszcze - ale się przymierzam. Szukam na razie kogoś, kto w rozsądnej cenie zrobi mi coś takiego. Docelowo właśnie 15s5p z ograniczeniem ładowania do 60 V i odpowiednim ograniczeniem rozładowania do 44V z możliwością 30A ciągłego rozbioru co dla VTC5 jest ok. - wszystko to do BBSHD 1Kw. .. Łatwo policzyć - max 1,8, min 1,32 kW.

Teraz mam nową 48V18Ah GreenCell Silvwerfish, ale na marnych ogniwach no name - konfiguracja: 13s6p - Imax = 15A chwilowo 35A. Przy takich parametrach daje nawet zasięg po plaskim ponad 120 km, ale nie wiem jak długo, przy wspomaganiu na poziome 450 - 550 W. Dość ciężki 5,5 kg na bagażniku.
 
 
W.P. 
młodzik


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 56
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 29 Kwi, 2020   

Cezar napisał/a:
Szukam na razie kogoś, kto w rozsądnej cenie zrobi mi coś takiego.
To robota żmudna i niewdzięczna, dodatkowo wymagająca dużej wiedzy od konstruktora. Akumulatory Li-Ion są dość wymagające jeśli chodzi o w-ki ładowania wobec czego podjęcie się takiego zadania to spore wyzwanie. Zwłaszcza wobec ceny pakietu akumulatorów.

Dodatkowy moduł służący do kontrolowanego rozładowania to kolejna cegiełka wymagająca przemyślenia i odpowiedzialnego układu. Wyobraź sobie czym mogłoby skończyć się takie rozładowywanie gdyby układ nie wykrył zadanego progu (np. 44V).

Nie mówię, że powyższe warunki są nie do spełnienia ale zawsze boję się "radosnych" rozwiązań i konstruktorów, dla których wszystko jest proste.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 76 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3377
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 30 Kwi, 2020   

Aby zwiększyć trwalosc pakietu 5P ktory ma być dlugo trwaly, pelnosprawny na 30A ciągłego prądu należy zrobic go 8P lub 9P. Powod prozaiczny, jesli ogniwa ma temperature przekraczającą 40 stopni to nastepuje widoczna degradacja ogniwa. A pamietajmy ze ogniwa rownolegle pracuja dodatkowo 'na siebie'. To znacznie bardziej namacalny czynnik niz zabawy z obnizaniem napiecia ponizej 4,20. Zresztą typowy BMS zbija te napiecie do 4,15-4,17V.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Junek56 
początkujący


Wiek: 65
Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 43
Skąd: Mielec
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2021   

Czy warto dokupić mocniejszą ładowarkę Li-ion 42V/4A z CC/CV dla sporadycznego, szybszego ładowania akumulatorów ?
Mam dwa ebiki z aku jak niżej z ładowarkami 42V/2A

Pod rame
36V 17.5Ah Specification:
Nomal Volt: 36V
Rated Capacity:17.4AH
Battery Cell:Built in Samsung 35ET 3500mah.50PCS
Array mode:10s5p
Battery size:367.2*90.1*111mm
Battery Weight:4.1KG
Max Constant Discharge Current:30A
Peak current:60A
Charge voltage:42V
Discharge cut off voltage:28V
Way of Charge:CC/CV
Cycle Life:1000 tims
Charge Temperature:-15-65℃
Discharge Temperature:-15-65℃
Protection Function:Over charge, Over discharge,Over current, Short circuit, Balance

Na bagażniku
36V 20Ah Specification:
Nomal Volt: 36V
Rated Capacity:20AH
Battery Cell: 2500mah
Array mode:10s8p
Battery size:450*160mm
Battery Weight:6KG
Max Constant Discharge Current:25A
Peak current:60A
Charge voltage:42V
Discharge cut off voltage:28V
Way of Charge:CC/CV
Cycle Life:1000 tims
Charge Temperature:-15-65℃
Discharge Temperature:-15-65℃
Protection Function:Over charge, Over discharge,Over current, Short circuit, Balance
_________________
Pozdrawiam Jurek
żona Trek skye 27" BBS02B
mój Leader Fox 69er BBS02B
 
 
andypip 
dyrektor


Pomógł: 36 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 459
Skąd: Legnica
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2021   

wg. mnie nie warto. ile razy wyjedziecie w tak długie trasy żeby po drodze się ładować? lepiej: dopompować koła, jeździć z wysoką kadencją, niskie stopnie wspomagania + miększe przełożenia, mniejsza prędkość /opór powietrza/ i na baterii 20Ah zajedziesz od 100 do 70% ,tak że d... cię rozboli :lol:
A na poważnie: w domu - wyjeżdżasz rano na kilka godzin, wracasz, kilka godzin ładujesz i co? po południu znowu wyjeżdżasz na kilka godzin? do wieczora?
dłuższa trasa i tu jest kusząco. wyjeżdżasz, ładujesz, jedziesz dalej. No ale ładowanie też trochę potrwa i nie wszędzie gniazdko znajdziesz.
Do tego wyższy prąd ładowania to wyższa temperatura, w lecie bywają upały a w aku może trafić się ogniwo "czarna owca". Dla mnie to fajna możliwość i niech fajnie....pozostanie w głowie. Znam ograniczenia sprzętu, trudno trzeba je brać na klatę i tak dopasować, żeby starczyło. Wyżej d... nie podskoczę. Trochę te baterie za drogie są na eksperymenty. Gdybym miał samoróbke z wyjściami na sekcje to może, ale na gotowca lepiej chuchać :neutral:
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Junek56 
początkujący


Wiek: 65
Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 43
Skąd: Mielec
Wysłany: Wto 13 Kwi, 2021   

Masz racje, zadałem pytanie trochę bez przekonania.
Ale mam jeszcze jeden "problem" z moimi dwoma ładowarkami 42V/2A. Mają różne wtyczki do akumulatora. Typ A i C na zdjęciu. Jaka jest rozpiska dla plusa i minusa dla wtyczki XLRM ? Chciałbym zrobić przejściówki, aby można było w razie czego zamiennie używać ładowarek .
Czy ładowarka może być podłączona do sieci i nie podłączona do akumulatora ?

Wtyczki ładowarki.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 27 raz(y) 18,28 KB

_________________
Pozdrawiam Jurek
żona Trek skye 27" BBS02B
mój Leader Fox 69er BBS02B
 
 
andypip 
dyrektor


Pomógł: 36 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 459
Skąd: Legnica
Wysłany: Śro 14 Kwi, 2021   

nie masz jakieś prostego miernika żeby sprawdzic? moze to być też przecięty ziemniak :grin:
w okrągłym bolcu plus raczej napewno jest w środku. wtyczka z 3 bolcami? trza zmierzyć albo poszperać.
to fajny pomysł, po co zabierać 2 ładowarki - tyle że czas ładowania się wydłuży.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
Junek56 
początkujący


Wiek: 65
Dołączył: 01 Lut 2021
Posty: 43
Skąd: Mielec
Wysłany: Śro 14 Kwi, 2021   

Sprytna bestia, czytaj ładowarka.
Po włączeniu pali się LED na zielono a na końcówkach wtyczki (kołki) brak napięcia. Różne kombinacje na trzech kołkach. Tak jakby w tym stanie, przy zielonym LED napięcie na wyjściu było całkowicie odcięte. Prawidłowo.
Niestety wtyczka to monolit, nierozbieralna.
I zrobił się mały STOP :sad: .

No i mam trop, na zdjęciu. Pin 1 to plus, a 2 to minus. Ale jak to dla pewności sprawdzić ? Przychodzi mi pomysł z 3-ma żarówkami 12V samochodowymi. Powinno się udać. Jutro test.

DC PLUG.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 24 raz(y) 38,35 KB

XLRM pin.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 22 raz(y) 30,32 KB

_________________
Pozdrawiam Jurek
żona Trek skye 27" BBS02B
mój Leader Fox 69er BBS02B
 
 
andypip 
dyrektor


Pomógł: 36 razy
Wiek: 60
Dołączył: 06 Kwi 2019
Posty: 459
Skąd: Legnica
Wysłany: Czw 15 Kwi, 2021   

a w gniazdku baterii próbowałeś mierzyć? nie wiem jak to jest połaczone ale jak wpinam ładowarkę nie połączoną do siec, do baterii, to słychać iskrzenie.
_________________
Starość to stan umysłu
 
 
wesmar 
młodzik
wesmar


Pomógł: 1 raz
Wiek: 46
Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 96
Skąd: W-wa
Wysłany: Pią 07 Maj, 2021   Re: Ładowarka do akumulatorów

Dziubbar napisał/a:
Witam
Czy ładowarka z linku nadaje się do ładowania pakietów litowych?
ładowarka cc48 2,5A

Nada się świetnie, prostym dzielnikiem napięcia R32-R33 o ile pamiętam jak ją rozbierałem ustawisz sobie górne odcięcia jak chcesz. Ale nie opłaca się. Po 4 zł kupisz u nas zasilacze od HP VI level efficiency 92 % sprawności 2,5 A 19V i możesz zrobić to samo, a masz rezonator LLC i prostownik na mosfetach. Do tego ten rozmiar... Brałbym 3 i obniżał napięcie na dzielniku, a tor prądowy podpowiem mój ulubiony sposób to czujnik halla A3144. Uzyskasz wspaniałą ładowarkę pasywną LLC o jakiej większość śni za kilkanaście zł. Te allegrowe zasilacze z uciętym kablem nadal są po 4 zł, normalnie w sklepie czy rynkowo ok. 150
 
 
mateok161 
młodzik
mateok987


Dołączył: 10 Maj 2021
Posty: 51
Skąd: Warszawa

Wysłany: Dzisiaj 19:15   

Jaką ładowarkę polecacie do balansowania pakietów 10S?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group