|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
silnik 230 VDC |
Autor |
Wiadomość |
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 29 Cze, 2010 silnik 230 VDC
|
|
|
czy można do silnika 230VDC dać niższe napięcie i będzie on w miarę sprawny np. 48V?
ma on ok.1,6 KW
czy przy napięciu 48V do rowerka się nada? bo do 230 V to mam czarne wizje
aha ma 6000 obrotów
mam fotkę
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 29 Cze, 2010
|
|
|
5 x niższe napięcie = 25 x mniejsza moc I oczywiście dużo mniejsze obroty. |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 29 Cze, 2010
|
|
|
dzięki i wszystko na ten temat |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 30 Cze, 2010
|
|
|
"zeeltom" się zagalopował w pierwszym momencie, pewnie się zaraz poprawi.
Silnik to nie oponik. Mniejsze napięcie prawie 5 razy i ten sam prąd da moc ponad 5 razy mniejszą, może ponad 6 razy mniejszą, bo przy niższych napięciach jest też trochę niższa sprawność takiego silnika DC.
Tak w sumie działa regulacja napięciowa DC. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
DruhRafal
stażysta Jeździec bez głowy
Dołączył: 29 Paź 2009 Posty: 138
|
Wysłany: Śro 30 Cze, 2010
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | "zeeltom" się zagalopował w pierwszym momencie, pewnie się zaraz poprawi.
Silnik to nie oponik. Mniejsze napięcie prawie 5 razy i ten sam prąd da moc ponad 5 razy mniejszą, może ponad 6 razy mniejszą, bo przy niższych napięciach jest też trochę niższa sprawność takiego silnika DC.
Tak w sumie działa regulacja napięciowa DC. |
No właśnie coś z tym mnożnikiem mi nie pasiło |
_________________ EVE - Electric Enduro Project
http://evenduro.blogspot.com |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 30 Cze, 2010
|
|
|
No zagalopował;) 1600 w/25 daje 64 waty... szkoda zachodu to podlaczac wg tego wzoru... |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 669 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 30 Cze, 2010
|
|
|
A jak się kształtuje sprawność silnika 1f. szeregowego, przy zasilaniu go prądem stałym?
I czy zasadna byłaby modyfikacja wewnętrznych połączeń aby zmienić go w bocznikowy co skutkowałoby znacznym zwiększeniem momentu obrotowego kosztem utraty części szybkości obrotowej, albo w szeregowo-bocznikowy aby rozszerzyć mu zakres prędkości w zakresie których mógłby pracować z wysoką sprawnościa. Z tego co się orientuję od strony technicznej to konstrukcyjnie wciąż jest ten sam silnik tylko różne połączenia stojana z wirnikiem w środku.
No i taki silnik ze wzgledu na brak magnesów trwałych byłby bardziej odporny na przeciążenia, temperaturę i mógłby być regulowany w szerokim zakresie obrotów za pomoca skokowych np. co 12V zmian napięcia, co w przypadku posiadania większej ilosci akumulatorów umożliwiałoby regulacje samym przełączaniem za pomocą zestawu przekaźników w różne układy szeregowe albo równoległe, bez kontrolera DC, na zasadzie takiej napięciowej skrzynki biegów. Mam nadzieję że nic nie przegapiłem
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 30 Cze, 2010
|
|
|
toft:
Dzielisz nie przez "25", ale przez tylko "6".
"r2d2":
Cewki szeregowe i cewki równolegle nie są zamienne (inaczj się nawija).
bieguny z magnesów załtwiają o wiele większą sprawność. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
Prawo Ohma. Skąd niby ten sam prąd? Prąd zależy od napięcia. Jeśli będzie mniejsze napięcie, to prąd będzie mniejszy. To faktycznie nie jest opornik, ale to też nie jest półprzewodnik Cewka ma swoją oporność i nic tego nie zmieni. Zawsze podawane jest napięcie silnika i moc, albo pobierany prąd. Jakim cudem przy mniejszym napięciu silnik będzie pobierał taki sam prąd, jak przy wyższym? W szkole uczono mnie czegoś innego, albo kończyliśmy różne szkoły |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
Mnie sie rozchodziło że w tym liczeniu co policzył zeltom dawalo 64 wat czyli tyle co kot naplakał i nie warto... |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
Tu prawo Ohma liczy się inaczej i gdyby nie ograniczenia i ruch obrotowy, to ten prąd byłby o wiele większy.
Każdy silnik elektryczny pobiera ten sam prąd niezależnie od napięcia i to daje moment, jak obroty rosną, to i napięcie rośnie.
Mniejsze napięcie, to mniejsze obroty silnika (przy danym obciążeniu momentem). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
Zbyszek Kopeć napisał/a: | ...
Każdy silnik elektryczny pobiera ten sam prąd niezależnie od napięcia i to daje moment, jak obroty rosną, to i napięcie rośnie... |
No to mamy jakieś nowe prawa fizyki w interpretacji Zbyszka
Jeśli silnik pobiera 5A, to mam rozumieć, że przy 0.1V i przy 1000V nadal będzie pobierał 5A? Ciekawa teoria
PS.
Prawo Ohma, to prawo Ohma i nie liczy się go inaczej. To może być prawo Zbyszka |
|
|
|
|
sq5bls [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
Silnika nie mozna traktowac jako opornika - wystarczy zmierzyc opornosc jego uzwojen i okaze sie ze przy napieciu znamionowym pobieralby kosmicznie wielki prad (opor jest maly bo silnik nawiniety jest grubym drutem). Przy biegu luzem zmienne pole magnetyczne powoduje wytworzenie SEM w uzwojeniu ktore odejmuje sie od napiecia zasilajacego dzieki czemu prad jest dosc maly i slabo zalezy od napiecia. |
|
|
|
|
sobolu [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
Żeby ten silnik był tylko 5 razy słabszy, to musi przy 48V pobierać te ok. 8A, tak jak przy 230V. Jakim to niby cudem zrobi przy tak niskim napięciu? Przy 5 razy mniejszym napięciu jego prąd max. bedzie też te 5 razy mniejszy, czyli mi wychodzi dokładnie to co @zeeltom'owi, albo ja mam inne silniki |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Czw 01 Lip, 2010
|
|
|
zeeltom:
Coś zamieszałeś (pewnie się czymś chwilowo zasugerowałeś), przemyśl temat, przecież używasz i budujesz EV, a wielu nas czyta.
Przeciez regulujesz prąd silnika do pewnej wartości, a napięcie na silniku powoli rośnie wraz z obrotami do dopuszczalnej wartości (czyli do napięcia aku.).
Tu w silnikach prawo Ohma działa (oczywiście), ale jeśli silnik stoi, jednak jak się zacznie obracać, to w wyniku pola magnetycznego (prawo akcji i reakcji) napięcie na tworniku rośnie wraz z obrotami.
Nikt nie daje 1000V na silnik 230V.
Jeśli prąd znamionowy silnika jest 8,5A, to przy tym prądzi mamy moment znamionowy (przy mniejszych obrotach od nominału będą większe straty - taka konstrukcja - sprawność).
Toż tak działa każdy silnik.
Nawet w samochodzie nastawiam sobie prąd nogą na 100A i go pilnuję, i w zależności od oprów, napięcie zmienia się mi wraz z obrotami przy tym prądzie - fizyka. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|