|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Rower elektryczny 500W na pas zębaty |
Autor |
Wiadomość |
Emil
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 31 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: Sob 18 Wrz, 2010 Rower elektryczny 500W na pas zębaty
|
|
|
Witam,
Pomimo silnego naciągu pasa, mam problem z poślizgiem pasa zębatego na płaskiej powierzchni koła pasowego.
W związku z tym chcę zasięgnąć porady, jak ten problem wyeliminować. Prawdopodobnie konieczne będzie wykonanie na kole pasowym gladkim szczelin na pas zębaty.
Pas zębaty to 1100 -5 M -15 podobny do tego:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pas_htd.htm
Koło pasowe duże: szerokość ok. 20mm, średnica 300mm, materiał aluminium. Jest to przerobione koło od pralki automatycznej, przymocowane z przybliżoną dokładnośią do tarczy hamulcowej roweru.
Koło pasowe małe zakupiłem już odpowiednie do tego pasa i nie stwarza ono problemów.
Proszę o podpowiedzi czy w ogóle da się to zrobić, oraz kto i za ile mógłby to wykonać.
Pozdrawiam. |
_________________ Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny
http://ebike1.blogspot.com/ |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 19 Wrz, 2010
|
|
|
Raczej kup gotowe koło, na tym co masz może być problem z rozłożeniem zębów. |
|
|
|
|
Emil
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 31 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: Wto 21 Wrz, 2010
|
|
|
Dziękuję za sugestię. Niestety sklepy internetowe cnc.info, cncland.pl nie posiadają tak dużego koła w swojej ofercie.
Podpowie ktoś, w jakim urządzeniu/ maszynie można trafić na koło na pas zębaty o średnicy około 30 cm?
Może jakaś pralka miała napęd poprzez pas zębaty?
Wracając do roweru. Problem poślizgu pasa częściowo rozwiązałem, ograniczając prąd pobierany przez silnik do ok. 5A. Jedak naciąg pasa nadal musi być bardzo silny, co może doprowadzić do awarii łożysk silnika..
Dotąd nie wiedziałem, że w moim sterowniku nie działało ograniczenie prądowe. Po rozcięciu nierozbieralnej obudowy sterownika okazało się, że brakowało jednego połączenia odpowiedzialnego za ograniczenie prądu. Sterownik to dobrze znany, chiński, 24V 250W.
Moja radość z jazdy rowerkiem nie trwała długo, ponieważ w czasie prób spaliłem tranzystor w sterowniku. Możliwe, że dlatego, bo napiecie 48V jakie uzyskuję z pakietu Li-ion 12s6p (podczas ładowania dochodzi nawet do 53V, o czym powiem za chwilę), jest bliskie granicznemu napieciu IRF3205, który siedział w tym sterowniku (prawdopodobnie max 55V).
Swoją drogą, ten tranzystor dużo wytrzymał. Współpracował dwa lata z aku żelowymi 36V i silnikiem 500W bez ograniczenia prądowego , dopiero teraz odmówił posłuszeństwa. Tym razem wstawię mocniejszy.
Wkrótce wrzucę jakieś zdjęcia i filmiki (chwilowo zdemontowałem baterie i silnik w celu odciążenia roweru do czasu naprawy sterownika).
Napiszę jeszcze nieco o zastosowanych akumulatorach.
Akumulatory które użyłem to kompletne baterie laptopowe wraz z oryginalną elektroniką Toshiba 14,4V 4Ah, połączone po 3 szeregowo, a następnie te 3 szeregi równolegle, łącznie 9 szt. W każdej baterii siedzi po 8 szt ogniw Panasonic 18650 3,6V 2000mAh. Są to leżaki magazynowe, przez co mogą mieć gorsze parametry (na niektórych ogniwach zaczęła nawet wychodzić korozja), ale nieużywane. Ładuję je trochę przerobioną ładowarką 36V do aku żelowych. Zwiększyłem napięcie do 53V i ograniczyłem prąd do 2,5A. Tak dużego napięcia wymaga ten pakiet do pełnego naładowania - gdy osiągnie ok. 51V elektroniki w bateriach automatycznie odcinają dopływ prądu (ok. 4,2V/ogniwo). Podobnie dzieje się przy rozładowywaniu (odłączają zasilanie po przekroczeniu dopuszczalnego prądu lub przy spadku napięcia poniżej 3V/ogniwo).
Cała bateria (złozona z 9 baterii), waży w przybliżeniu tyle, co jeden akumulator żelowy 12V 12Ah.
Pozdrawiam. |
_________________ Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny
http://ebike1.blogspot.com/ |
|
|
|
|
Mibars
kierownik Leń patentowany
Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Lis 2008 Posty: 382 Skąd: Nadarzyn k. W-wy
|
Wysłany: Czw 23 Wrz, 2010
|
|
|
Emil napisał/a: | Cała bateria (złozona z 9 baterii), waży w przybliżeniu tyle, co jeden akumulator żelowy 12V 12Ah |
Czytam i wychodzi na to, że to jest rewelacyjne rozwiązanie - Akumulator od razu z BMSami, ładowarką (wystarczy podłączyć nieregulowany zasilacz), w dodatku zwarta obudowa...
zasadnicze pytanie: Jak takie coś cenowo wychodzi? |
_________________ No i jest |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 669 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 23 Wrz, 2010
|
|
|
Ano tak
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
Emil
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 31 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: Pią 24 Wrz, 2010
|
|
|
Małe wyjaśnienie odnośnie ładowarki.
Zasilacz zastosowany do ładowania baterii li-ion musi pracować jako tzw. źródło prądowe, tzn. w pewnych granicach napięcia wyjściowego (np. od 30V do 55V), musi oddać prąd o stałej wartości, np. 2,5A. Zasada ta jest stosowana w ładowarkach akumulatorów żelowych. Raczej nie może to być nieregulowany zasilacz, w którym wartość prądu zależy od napięcia. |
_________________ Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny
http://ebike1.blogspot.com/ |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 24 Wrz, 2010
|
|
|
Jak duże obciążenie (ile A) mogą spokojnie (praca ciągła) wytrzymać takie ogniwa (a ile chwilowo) ?? |
|
|
|
|
Emil
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 31 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: Pią 24 Wrz, 2010
|
|
|
Dokladnych pomiarów jeszcze nie wykonywałem. W czasie regulacji ograniczenia prądowego, w momencie gdy mi zwarło tranzystor mosfet w kontrolerze, odnotowałem ponad 20A na multimetrze (multimetr włączony w miejsce silnika w celu pomiaru prądu), i za moment baterie się wyłączyły, przypuszczalnie dopuszczalny prąd każdej baterii został przekroczony. |
_________________ Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny
http://ebike1.blogspot.com/ |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 24 Wrz, 2010
|
|
|
Rozumiem, że ten odczyt dotyczył pakietu 4Ah ?
Gdzieś na forum wyczytałem, że tego typu ogniwka powinny spokojnie wytrzymać do 2,25C prądu ciągłego co dałoby w przypadku zestawu 8Ah już 18A ... i 36A dla pakietu 16Ah.
Dobrze kombinuję ? |
|
|
|
|
Emil
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 18 Maj 2006 Posty: 31 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: Pią 24 Wrz, 2010
|
|
|
Odczyt dotyczył całego pakietu 42V 12Ah. Nie należy w żaden sposób go traktować poważnie. Multimetr który posiadam (cyfrwy UNI-T), mógł nie zdążyć wyświetlić prawidłowego wyniku, ponieważ był to prąd zwarciowy.
Maksymalny prąd samych ogniw pewnie wynosi tyle co napisałeś (trzebaby zaglądnąć do dokumentacji samych ogniw), ale tutaj ogniwa są podłączone do inteligentnego sterownika z BMS, który na pewno nie pozwoli na forsowanie ogniw. |
_________________ Pozdrawiam.
http://ev.arbiter.pl/gale...wer.elektryczny
http://ebike1.blogspot.com/ |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 24 Wrz, 2010
|
|
|
Emil napisał/a: | ... ogniwa są podłączone do inteligentnego sterownika z BMS, który na pewno nie pozwoli na forsowanie ogniw. |
He he ... byle tylko nie odciął "za wcześnie"
BTW: Czy każda bateria laptopowa (niezależnie od marki) ma wewnątrz BMS ???? |
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 31 Paź, 2010
|
|
|
Przymierzałem się kiedyś do zbudowania czegoś na kształt segwaya i miałem pewne przemyślenia odnośnie napędu. Miał to być napęd paskiem zębatym. A pomysł wykonania dużego koła pasowego miałem taki. Toczę np. z drewna, aluminium koło o określonej średnicy. Kładę toto na jakiejś płaskiej powierzchni owijam paskiem włókna szklanego. Laminuję tak by się z tym kołem związało. Średnica koła powinna być taka by na to wszedł ciasno pasek zębaty, który ma być wzorcem zębów. Po posmarowaniu go jakimś separatorem, wypełniam przestrzenie miedzy zębami kawałkami włókna i żywicy. Po wyschnięciu mam piękne koło zębate. Przy dużej średnicy obciążenie poszczególnych zębów są małe więc trwałość też powinna być spora. Nie robiłem więc nie wiem, ale możne komuś się przyda taki pomysł. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 01 Lis, 2010
|
|
|
Teoretycznie mozliwe. Trzeba jednak pamiętać o module zębów powiazanym ze średnicą koła. Nie może byc tak, że jeden z zębów będzie przesunięty na kole o milimetr, czy więcej. |
|
|
|
|
Jariko
stażysta
Pomógł: 1 raz Wiek: 58 Dołączył: 31 Maj 2006 Posty: 100 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 01 Lis, 2010
|
|
|
Jak ładnie dopasujesz średnicę wewnętrzną całego paska to gdzie problem z nierównomiernością. Dopasować można przez nawiniecie kolejnych warstw maty szklanej tak by cały pasek ładnie przylegał. Oczywiście ten pasek jest tylko wzornikiem dla zębów i jest za krótki do napędu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 01 Lis, 2010
|
|
|
Spróbuj Sprawdź, czy będziesz miał idealnie zachodzące zęby na drugim uzwojeniu. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|