Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Pytanie o li-ion, silniczek i odzysk energii |
Autor |
Wiadomość |
cocos
młodzik
Dołączył: 11 Mar 2011 Posty: 56
|
Wysłany: Nie 03 Kwi, 2011
|
|
|
klamki mają po 2 kabelki, manetka 6 a sterownik to 12stka. Pytałem o przycisk, to mi odpisali - może tak ogólnie, nie kontekście możliwości mojego sterownika. A co do Cruise:
if you want to drive your ebike with the same speed,
please check your contoller, if it have Cruise Wire: A Pair of SM plug(Purple wire)
if it have,please plug it, after you drive the ebike with the same speed(about 8 sec),
the controller can Automatic Cruise.
mam jeden fioletowy przewód
Rozumiem, że kable tzreba sobie pobrzedłużać a gdzie tą wiązkę chowacie?
Skoro nie mam ogranicznika prędkości, to może czerwony przycisk wykorzystać do zwierania kabelków od odzysku energii?
Chciałem jeszzce podłączyć gniazdko USB do ładowania GPSa. widziałem jakieś 5V... gdzie proponujecie to wpiąć? |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pon 04 Kwi, 2011
|
|
|
Hamulce:
A więc mają wyłączniki krańcowe a nie czujniki Halla. Podłączasz je do złączki dwu-pinowej.
Jeśli klamki mają wspólną wtyczkę to nic nie musisz przerabiać. Jeśli mają dwa osobne kabelki i każdy własną wtyczkę a Ty chcesz wykorzystać oba wówczas trzeba jedną odciąć i dolutować przewody do siebie (najlepiej wcześniej wyjąć je z wtyczki - trzeba odblokować zaczep ("zadziorek") a nie szarpać na siłę ). Przewody łączymy równolegle a nie szeregowo ponieważ wyłączniki są typu NO (normalnie otwarte) i zwarcie któregokolwiek z nich spowoduje zatrzymanie silnika.
Tempomat:
Skoro jest tylko jeden fioletowy kabelek to rzeczywiście nie ma go z czym spiąć więc albo nie masz funkcji "cruise" albo jest ona na stałe.
Czy wykorzystywać przycisk do aktywacji lub deaktywacji odzysku ? W sumie nie wiem ale jeśli sterownik nie ma odpowiedniego zabezpieczenia to w przypadku gdy nie masz podłączonej baterii a silnik pracuje jako prądnica mogło by to spowodować uszkodzenie kontrolera. Więc może ma to sens (takie odłączanie odzysku "na wszelki wypadek")?
Przedłużanie kabli:
Mnie na razie nic takiego nie było potrzebne
Może w tanich zestawach oszczędzają na długości przewodów?
Co konkretnie musisz przedłużyć ?
Zasilanie dodatkowych urządzeń:
Tu raczej bym nie eksperymentował. Sterownik może i ma wyjścia 5V ale służą one konkretnym celom i nie wiadomo jak się to zachowa pod obciążeniem (nawet niezbyt dużym). Jeśli chcesz koniecznie wykorzystać baterię "pokładową" to może zastosować jakąś przetwornicę DC/DC dającą na wyjściu 5V ?
Szukałem nawet w "necie" czegoś taniego ale na razie porażka.
Może fachowcy coś doradzą ?? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 05 Kwi, 2011
|
|
|
UL7805 podpinany pod pierwszy od masy akumulator. Tylko potrzebuje kawałek radiatora, albo przykręcenia go do masy rowerowej (jakaś rura, płaskownik w rowerze).
Koszt około 2 zł. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Wto 05 Kwi, 2011
|
|
|
No tak Tomku ale Twoje rozwiązanie jakkolwiek pomysłowe (i tanie ) dotyczy chyba przypadku gdy ktoś używa akumulatorów 12V spiętych w szereg.
Gorzej jeśli jest to gotowy pakiet 48V a taki właśnie ma nasz Kolega. |
|
|
|
|
Szwed
stażysta moturzysta
Wiek: 43 Dołączył: 26 Gru 2010 Posty: 121 Skąd: Opole
|
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Wto 05 Kwi, 2011
|
|
|
Jak ktoś chce podłubać to może z próbek zamówić sobie układ LM5006.
Napięcie wejściowe do 75V wyjściowe spokojnie od 5V wydajność prądowa do 0.6A i kilka komponentów i układ gotowy
A na stronie można sobie za symulować układ i wylicza potrzebne wartowści elementów |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
cocos
młodzik
Dołączył: 11 Mar 2011 Posty: 56
|
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011
|
|
|
A może jednak nie konwertować? I skorzystać ze sterownika, z instrukcji:
mode of connection for Thumb Twist Grip Throttle:
Red : +5V
Black : GND
White : Signal
Green: Battery(+)(Battery Meter LED Display)
Yellow and Brown: Round Red Switch.
Mamy gotowe 5V, zabezpieczyć małym bezpiecznikiem np 2A, GPS to mniej niż 5W - co ma zaszkodzić ostatecznie, to napęd roweru a nie rozrusznik serca
Czekam na wplecenie silnika. straszne kolejki teraz w serwisach. Znalazłem jeden, ale wplotą w moje standardowe koło na szprychach 2mm. Myślę, że da radę? Giant Revive ma wywalone przednie kółko jak chopper, więc obciążenie na nie nie idą.
Kolejna sprawa to idea odzysku. Polega to przecież na b. krótkim i częściowym ładowaniu, czy li-ion lubią takie rzeczy? Jak kojarzę ładowanie komórki częste a nie do pełna szybko kończy baterię, tu jest inaczej?
Zwracam honor Chińczykom - przewodów wystarczy a |wtyczka antenowa" okazała się pasować do drugiego gniazdka w baterii (strasznie je ukryli, szkoda, że już odciąłem kable). A co robicie z wiązką połączeń przy sterowniku? Jakiś drugi pojemnik hermetyczny? Pomyślałem o piłeczce tenisowej |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011
|
|
|
Do cocos
Z tego co wiem to do elektroniki regulatora są dwa napięcia wewnątrz sterownika.
15V do sterowania driverów do tranzystorów
5V do procka i peryferiów
Obniżenie napięcia w sterowniku jest realizowane na stabilizatorze liniowym LM317 który ma teoretycznie wydajność ok 1.5A jak jest zastosowany duży radiator.
Ty nawet jakbyś chciał pobierać tylko 0.5A to sobie policz np z zasilania 36V moc jaką trzeba wytrącić na radiatorze.
P(strat) = (36V -15V)x0.5A
P(strat) = 10.5W!!!!!
Przy tej mocy obudowa jest bardzo ciepła
A następnie jest stabilizator który obniża napięcie do 5V
Elektronika sterownika pobiera nie więcej niż MAX 0.1A !!!!!!
Dlatego musisz sobie kupić przetwornicę z 36V do 5V i nawet nie próbuj korzystać z napięcia z sterownika |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011
|
|
|
Te wyjścia 5V są chyba podawane przez jakieś oporniki, bo styki w np. hamulcach są zwierane bodajże do masy. |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011
|
|
|
Wyzwalanie hamulca stanem niskim czyli zwieranie portów procka do masy (port jest podciągnięty przez rezystor do +5V) a wyzwalanie stanem wysokim port jest sterowany przez stopień na tranzystorze |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
cocos
młodzik
Dołączył: 11 Mar 2011 Posty: 56
|
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011
|
|
|
No tak.... Kolega Szwed podał ci już tego linka kilka postów wyżej |
|
|
|
|
cocos
młodzik
Dołączył: 11 Mar 2011 Posty: 56
|
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011
|
|
|
fakt
A co Pan sądzi o kole bez wzmocnień, wpływie odzysku na baterię i puszce na połączenia? |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011
|
|
|
cocos napisał/a: | fakt
A co Pan sądzi o kole bez wzmocnień, wpływie odzysku na baterię i puszce na połączenia? | Ale do kogo to pytanie jest skierowane ? |
|
|
|
|
cocos
młodzik
Dołączył: 11 Mar 2011 Posty: 56
|
Wysłany: Śro 06 Kwi, 2011
|
|
|
Miałem na myśli Pana Tomasza, oczywiście cenna jest podpowiedź każdego, kto ma tu wyrobione zdanie |
|
|
|
|
|