|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Proszę fachowców o pomoc. |
Autor |
Wiadomość |
ted58 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2011 Proszę fachowców o pomoc.
|
|
|
Witam serdecznie, trafiłem na to forum szukając pomocy w sprawie przeprowadzenia diagnozy sprawności roweru ze wspomaganiem który domówił posłuszeństwa. Niestety nie znalazłem nic co by mi pomogło i zwracam się do kolegów posiadających wiedzę w tym temacie o pomoc. Opracowanie takiego kompendium wiedzy na temat jak należy postępować po kolei aby ustalić przyczynę jakieś awarii lub niesprawności roweru zapewne będzie bardzo pożyteczne dla wielu fanów tego typu pojazdów a szczególnie w sytuacji gdzie nie można zupełnie znaleźć fachowej ekspertyzy w jakimś serwisie. Ja poszukiwałem w Warszawie serwisu który by się zajmował rowerami z napędem elektrycznym i mi się nie udało takiego znaleźć. Jeżeli macie wiedzę o istnieniu takich serwisów to również należało by się nią podzielić i udostępnić na forum.
Wracając do mojego przypadku co się dzieje, a no nic napęd nie chce wspomagać jazdy. Akumulator sprawny,kontrolka naładowanie wskazuje naładowanie ful , od czego należ zacząć sprawdzanie i znalezienie przyczyny ? ( jaki posiadam rower w załączniku fotka dane 250W/24V silnik)
Proszę o poradę.
rowe.pdf
|
Pobierz Plik ściągnięto 387 raz(y) 42,44 KB |
|
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
nemo
początkujący
Pomógł: 1 raz Wiek: 42 Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 34 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2011
|
|
|
Równie dobrze może to być cokolwiek innego po kolei od akumulatora trzeba sprawdzić każdy element.
może być:
1. sterownik
2. czujnik PAS
3. silnik
4. manetka/włącznik jeśli jest jakiś
5. czy klamki hamulców mają czujnik odcinający? może przetarł się przewód.
pozdrawiam,
Marek |
|
|
|
|
ted58 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2011
|
|
|
Co sprawdziłem: akumulator jest ok ful naładowany i kontrolka wskazuje po włączeniu stacyjki napięcie do sterownika dochodzi, czujniki hamulców wydają się dobre dość trudno sprawdzić bo to małe kontaktrony 3 kabelki odchodzą i gdzieś w ramie są spięte bo do sterownika bezpośrednio nie dochodzą , nie wiem gdzie szukać czujnika od załączenia wspomagania i jak go można sprawdzić?. Dzisiaj dokładnie ponownie badałem rower i ze zdziwieniem stwierdziłem, że napę się uruchamia od czasu do czasu jak stuknę przednim kołem pionowo to załapuję ale też nie za każdym razem , to już zupełnie mnie powaliło. Wygląda jak by coś nie kontaktowało ale co ? czyżby w silniku? Jak obstukuję jednak sam silnik to nie następuje jednak start, załapuję czasami jak podnoszę przednie koło i go opuszczam ,tak dynamicznie . Nic poza silnikiem w tym przednim kole nie ma więc co to może być ZA PRZYCZYNA !! MA KTOŚ JAKIŚ POMYSŁ? |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 24 Wrz, 2011
|
|
|
W tym rowerze jest manetka gazu,czy wspomaganie czujnikiem PAS?Jeśli nie reaguje na początek amperomierz w szereg z akumulatorem i obserwować prąd ,czy coś się pokazuje.Jak nie ma wskazań to bez dostania się do sterownika nic nie zwojujesz.Porób jakieś zdjęcia to może coś Ci się pomoże.Może być uszkodzony PAS,gdzieś nie ma styku(bateria),przetarte przewody,nie widząc trudno coś doradzić. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
ted58 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Wrz, 2011
|
|
|
Wspomaganie czujnikiem znalazłem go i jest na załączonej fotce. Sprawdziłem na ile się da i nie ma nic z przetartych przewodów,bateria tez kontaktuje i zasilanie jest cały czas ale tyko czasami wystartuje jak go puknę w przednią oponę tak w osi pionowej bo inne stukanie nic nie daje. Jak by należało sprawdzić ten czujnik PAS omomierzem sprawdzam i są rozwarte trzy kabelki które odchodzą od niego czy kręcę pedałami czy nie i nie wiem jak on w zasadzie działa przypuszczam że się w nim coś indukuje od koła magnesowego przykręconego do przedniej zębatki. Co to sprawdzać i jak ? Jak i czy można wykluczyć że np. silnik jest dobry?
[ Dodano: Nie 25 Wrz, 2011 ]
cd: pomierzyłem napięcie zasilające silnik i jest 0 oczywiście w trakcie kręcenia pedałami. Na czujnik PAS i hamulców idzie 4.4V a wygląda tak jak by nie było sterowania na trn.mocy i blokuje to zasilanie. Nie wiem czy to sterowanie tylko nie jest uzależnione od układu fazowego w samym silniku czy ktoś może mi to objaśnić?
DSC00039.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 468 raz(y) 527,16 KB |
DSC00038.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 390 raz(y) 1,38 MB |
DSC00037.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 416 raz(y) 548,94 KB |
DSC00034.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 433 raz(y) 101,44 KB |
DSC00035.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 435 raz(y) 567,47 KB |
|
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 25 Wrz, 2011
|
|
|
Nie masz manetki,tylko czujnik PAS,ma on 3 kabelki dwa zasilanie ok.5V i wyjście sterujące.Podczas przesuwania magnesu wzdłuż czujnika kręcąc pedałami sterownik daje impuls prądu na silnik.Sprawdź zatem ten obwód czy nie ma przerwy,zobacz czy sterownik ma wyjście na manetkę tez 3 kabelki,gdzieś chyba było na forum jak zasymulowac by silnik zaczął pracować(zakładam ze silnik jest sprawny, powinien mieć przejście na 3 fazach).Jak nie masz części na podmianę to ciężko jednoznacznie stwierdzić .Może paść tez sterownik,prędzej niż silnik.W sterowniku najczęściej uszkodzeniu ulega obwód mocy czyli tranzystory,może tam być bezpiecznik,wiec przed zakupem warto to sprawdzić bo może da się łatwo naprawić. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
ted58 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Wrz, 2011
|
|
|
Na czujniku PAS mam napięcie na jednym tym brązowy 4,4V ,nie mam wolnego kabeka z 3-ma przewodami od manetki. Cały czas mnie nurtuje to ,że czasami jak puknę w przednie koło to potrafi się uruchomić i jak kręcę pedałami to cały czas kręci ale jak zatrzymam to raczej nie wznawia obrotów choć zdarzyło się ,że wznawiał pracę.Rozebrałem sterownik ale nioe widziałem bezpiecznika choć nie może być on bo przecież się czasem uruchamia. Co może powodować to uruchamianie przy stukaniu w koło a w zasadzie oponę koła. ?????? |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 25 Wrz, 2011
|
|
|
Z tego co piszesz wynika ze raczej sterownik działa,silnik też czasami chodzi.Tylko coś nie kontaktuje w silniku.Spróbuj wypiąć te przewody od hallotronów(kostka z 5 przewodami)i uruchomić .Nie powinno się nic stać,czy będzie pracować? |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 25 Wrz, 2011
|
|
|
Odłącz hamulce i sprawdź czy będzie działać. Jeśli tak jak pisałeś są na kontaktronach, to możliwe że one padły. No i zaizoluj złączki do baterii bo szkoda czasu na pomoc jak rower spłonie razem z połową domu. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pon 26 Wrz, 2011
|
|
|
Obstawiam tą czarną wtyczkę od czujników Halla przy silniku.
1) rozłączyć
2) dokładnie obejrzeć
3) poprawić styki w razie konieczności
4) psiknąć WD40 lub tp.
5) złączyć
6) sprawdzić czy działa
PS. Na forum jest kilka osób z W-wy więc można próbować się umówić na wspólne "pogrzebanie" przy rowerku chyba ??? |
|
|
|
|
ted58 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 26 Wrz, 2011
|
|
|
Teraz nie wiem ,czy te czujniki Halla mogą być rozłączone czy nie? Czy bez nich można uruchomić silnik ? Robiłem wszystkie próby wskazane wyżej i nic. Odłączałem hamulce i czujniki i nic. Teraz już jak nawet stukam to nie startuje. Jutro ma do mnie wpaść jeden z forumowiczów który zaproponował swoją pomoc może coś we dwóch wymyślimy ? Drogą eliminacji sterownik - silnik będziemy chcieli zlokalizować przyczynę. Ale dalsze pomysły są chętnie widziane. |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pon 26 Wrz, 2011
|
|
|
Skoro grzebałeś przy wtyczce (złączce) i teraz nie działa nawet po stuknięciu to znaczy, że gdzieś w tym rejonie brakuje styku.
To może być w samej złączce ale równie dobrze w jej okolicach (ułamany przewód trzymający się tylko na izolacji). |
|
|
|
|
ted58 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 26 Wrz, 2011
|
|
|
Ponownie sprawdziłem połączenie w czarnej złączce przy kole ,wygląda wszystko OK ale doszedłem do jeszcze jednego spostrzeżenia. Wiem dlaczego mi się załączał silnik jak stukałem, nie chodziło tu o jakiś wstrząs tylko o to ,że uderzając ruszałem koło w przeciwnym kierunku i wówczas potrafiło załapać . Teraz jak w trakcie kręcenia pedałami chcę obrócić kołem w przeciwnym kierunku to mam opór i wsteczną reakcję która czasami załącza pracę silnika. To czyba wskazuje ,że coś w silniku jniet es tak z czujnikami Halla. Co teraz należało by zrobić?
[ Dodano: Pon 26 Wrz, 2011 ]
A może jednak sterownik ? Trzeba jednak przetestować ! |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pon 26 Wrz, 2011
|
|
|
Fakt.
Taki objaw pojawia się przy pracy bezczujnikowej.
To znaczy gdy kontroler nie dostaje sygnału z czujnika hala i trzeba ruszać "na popych".
W silnikach DD nie ma z tym problemu ale w przekłądniowych z wolnobiegiem jedyną możliwością zakręcenia uzwojeniem jest właśnie cofnięcie do tyłu.
Czyli albo coś nie styka z czujnikami (wracam do sugestii odnośnie wtyczki lub ukręcenia przewodu) albo któryś z nich padł. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|