Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Mapa okablowania sterownika BLDC |
Autor |
Wiadomość |
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011 Mapa okablowania sterownika BLDC
|
|
|
Witam,
Dzisiaj odebrałem na poczcie e-bike kit zakupiony na stronie elifebike,com. Kupiłem zestaw 500W/36V a na deklaracji było napisane że jest to ładowarka do rowerów elektrycznych w cenie 36 USD
Od razu zabrałem się do połączenie wszystkiego żeby wypróbować czy działa czy też nie. Podłaczyłem wszystkie kable do silnika (3 fazowe i 5 do czujników), zasilania (2 do akumulatorów i trzeci do właczania/wyłaczania zasilania), manetki kciukowej (3 kabelki + 1 do wyświetlania napięcia na diodach) i koło się zakręciło
Na stronie elifebike.com można znaleźć opisy sterownika ale nie wszystko jest dla mnie jasne. Chciałbym w tym temacie, przy Waszej pomocy, stworzyć "mapę" okablowania i funkcji jakie sterownik daje.
Na zdjęciu pokazałem przewody które mogą budzić wątpliwości.
Pierwsza aprawa to podłączenie przewodów idących od manetki. Jest ich 6 a opis można znaleźć tutaj
czerwony, czarny i biały służą do regulacji obrotów, zielony do wyświetlania poziomu naładowania akumulatorów, pozostałe dwa (żółty i brązowy) są dla mnei zagadką. Napsisane jest że są używane przez głośnik (chyba w panelu kontrolnym który można też kupić) lub do włączania wyłączania zasilania - tyle że czego? Bo niezależnie od tego czy je zwierałem czy nie, wszystko działało jak powinno.
Z zestawem dostałem też rączki hamulców z przewodami, ale nie wiem gdzie je podłączyć.
Logiczne wydaje się podłączenie do "low voltage brake wire" bo są tam dwa przewody. Jeśli tak to do czego służy i jak można wykorzystać "high voltage brake wire" - pojedynczy przewód.
Kolejna rzecz o której nic nie wiem to EABS. Czy ktoś wie co to jest i do czego można wykorzystać? Łączyłęm i rozłączałem EABS ale nie widziałem żadnej różnicy w działaniu.
I nie wiem jak wykorzystać - meter wire - speed signal. Czy da się pod niego podłączyć standardowo używany w rowerach miernik prędkości?
Dodatkowo nie widzę zastosowania czerwonego przycisku przy manetce. Czy ktoś wie do czego on może służyć?
Już wiem co to jest EABS - (Electronic Absorption Braking
System) czyli system odzyskiwania energii z hamowania. Abstrahując od tego czy to jest przydatne czy nie w rowerze, jak można ewentulanie to wykorzystać? Zeby to się właczyło pewnie sterownik musi wiedzieć że hamujemy, czyli przewody od hamulca powinny być odpowiednio podłaczone. Macie jakieś z tym doświadczenia? I dlaczego dali możliwość włączania/wyłączania tego systemu? Czyżby były jakieś różnice w reakcji sterownika w zależności od tego EABS'a? |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
Znalazłem też zastosowanie czerwonego przycisku. Dziwne że wcześniej mi to nie zadziałało. Po zwarciu żółtego i brązowego przewodu prowadząego od manetki, przycisk włacza lub wyłacza diody pokazujące napięcie baterii. Coraz więcej rzeczy się wyjaśnia |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
Z tymi przewodami hamulcowymi prawdopodobnie jeden (low) wyłącza silnik przy podaniu masy, a (high) przy podaniu napięcia. Ten czerwony guzik możesz wykorzystać do dowolnego celu. Jeśli schemat odpowiada prawdzie, to jest to zwierany włącznik. Nie wiem... do klaksonu może? Sprawdź czy jest nono, czy bistabilny. |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
Na razie wystarczy mi zastosowanie przycisku do właczania/wyłaczania LEDów pokazujących napięcie akumulatorów, ale możliwe że zastosuję do czegoś innego, dzięki - przycisk jest bistabilny.
Jeśli chodzi o te połaczenia high i low to jedno jest dwuprzewodowe (low) a drugie jednoprzewodowe.
Zuuważyłem że dla low, po zwarciu przewodów działa hamowanie. Z drugim nic nie próbowałem na razie.
Zadałem podobne pytania jednemu ze sprzedawców, z którym się kontaktowałem w związku z zamówieniem. Mam nadzieję że odpowie, to wtedy przedstawie wyniki. Możliwe że masz rację że dla high trzeba podać jakieś napięcie, ale wolę na razie nie ryzykować jakiegos uszkodzenia. |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
Ostatnio zmieniony przez kremir Pią 18 Lis, 2011, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
kremir napisał/a: | Zadałem podobne pytania jednemu ze sprzedawców, z którym się kontaktowałem w związku z zamówieniem. Mam nadzieję że odpowie | Mam pewne doświadczenie w kontaktach z elifebike i na mój gust to otrzymasz od Nich wszelkie niezbędne informacje. Ja przynajmniej się do tej pory nie zawiodłem
Ten czerwony guziczek w manetce jest stabilny i możesz go wykorzystać do:
1) załączenie "miernika" diodowego w manetce (ja tak używam gdy do zestawu na 36V podpinam pakiet 48V żeby się diody nie grzały zbytnio )
2) wyłącznik sterownika (zasilania obwodów "logicznych")
3) wyłącznik oświetlenia rowerowego
4) można podpiąć pod ten EABS i wówczas będziesz miał możliwość rozłączania/włączania tej funkcji w trakcie jazdy gdybyś miał taką potrzebę
5) odłączanie PAS (nie wiem czy masz ?) |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
tomasz_kobi dzięki za pomysły. Rzeczywiście spektrum zastosowań rośnie w zależności od potrzeb
Przy okazji wspomniałeś o EABS. Czy masz jakieś doświadczenia z uzycia tego systemu? Jeśli go właczę to co mi daje wyłaczenie? Stosowanie wydaje się być korzystne więc jaki cel miałoby właczanie/wyłaczanie podczas jazdy |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 68 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
Wg mnie najlepsze zastosowanie czerwonego przycisku to wyłączanie PASa o ile masz a warto bo oszczędzasz energię i wydłużasz zasięg kosztem pedałowania.Przewody z manetki to:3 to gaz,2 to wyłącznik,1 przewód do poziomu napięcia.U mnie biały,zielony ,czerwony to gaz,brązowy poziom napięcia reszta wyłącznik.Połącz to wszystko na pająka i zasil przez amperomierz,kolory przewodów nieraz się nie zgadzają,jak wali duży prąd to trzeba zamienić przewody.Ja robię tak że najpierw zamieniam główne przewody zasilające te 3 grubsze,dopiero potem dobieram te z halotronami.Ma startować od zera z jak najmniejszym prądem,i po dodaniu gazu proporcjonalnie zwiększać uzyskując na biegu jałowym prąd nie większy niż kilka amperów.Powodzenia. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
A ja już się ucieszyłem że mi wystartował
Dzięki mar56. Spróbuję sie pobawić kablami przy zasilaniu i zobaczę jak wygląda pobór prądu. Nie wiedziałem że skoro koło się kręci i to dość szybko to jeszcze może być problem ze zbyt dużym poborem prądu. Ja akurat dobrałem kable zasilające kolorystycznie i wydawało się że jest ok. Mam nadzieję że niczego ne uszkodzę zamieniając przewody idące do silnika. Najwyżej koło nie ruszy, albo będzie się słąbo kręcić, czy tak? Zauważyłem że w jedną stronę koło kręci się lekko a w przeciwną z oporami, jakby skokowo. Czy przy ewentualnej zmianie kierunku kręcenia nic się nie stanie? |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 68 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
Na krótko to nic się nie stanie,w drugą stronę ma się obracać z pewnym oporem bo kręcą się przekładnie planetarne a nie wolnobieg.W silnikach DD w przeciwnym kierunku jak zakręcisz mocniej to silnie hamuje,jest to normalne zjawisko. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Pią 18 Lis, 2011
|
|
|
Nie eksperymentowałem z EABS ale jeśli to hamowanie odzyskowe to:
1) nie każdemu pasuje, że silnik po lekkim naciśnięciu hamulca wyraźnie zwalnia rower bo woleliby np. akurat jechać "na luzie"
2) w Twoim przypadku i tak to chyba nie zadziała o czym niżej:
Napisałeś, że silnik kręci się w jedną stronę lekko a w drugą ciężej.
Na mój gust to na 99% masz silnik z wewnętrzna przekładnią planetarną i ... wolnobiegiem (wewnątrz).
Czyli hamowania silnikiem (odzysku energii) nie będzie niezależnie od tego czy kontroler jest w taką opcję wyposażony czy też nie.
Przewody między silnikiem i kontrolerem podłączyłeś IMHO poprawnie patrząc na kolory ale oczywiście możesz poeksperymentować i nie zepsujesz silnika.
Od razu zauważysz które połączenie było prawidłowe (chociaż z amperomierzem widać to jak na dłoni). |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Sob 19 Lis, 2011
|
|
|
Tak, wygląda że mam silnik z wbudowanym wolnobiegiem czyli EABS będzie bezużyteczny. Dzieki za pomoc, jutro się jeszcze pobawię w kabelkologię. |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Sob 19 Lis, 2011
|
|
|
Jestem juz po kolejnych ćwiczeniach. Przy podłaczeniu (prawie) zgodnym kolorystycznie prąd pobierany jałowo wynosił ok. 1A a więc bardzo niewiele. Oczywiście z ciekawości popróbowałem pozamieniać główne kable zasilające by zobaczyć jak się będzie silnik zachowywał. Było tak że czasami nie ruszał a raz ruszył z oporami i hałasem ale w odwrotnym kierunku - pewnie przekładnia wolnobiegu się buntowała.
Nie zmieniałem kabli od czujników gdyż niezależnie od tego czy były podłączone czy nie silnik się kręcił tak samo. Tylko czasami bez podłaczenia miał chwilę wahania przy rozruchu. |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Pon 21 Lis, 2011
|
|
|
Otrzymałem dośc lakoniczną odpiwiedź na moje pytania od przedstawiciela elifebike.com (zgodnie z moimi i nie tylko doświadczeniami, zawsze odpowiadają na pytania co jest ich dużym plusem). Otóz z treści odpowiedzi wynika, że mam nie używać EABS a do hamowania użyć "low voltage brake system". Natomiast nie był w stanie wyjaśnić mi różnicy pomiędzy low i high voltage brake -
Cytat: | you just use the low voltage brake
sorry I don't know difference between that |
Trochę mnie zbył bo liczyłem że jak nie wie to się dowie. |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Śro 30 Lis, 2011
|
|
|
No różnica jest taka "low voltage brake system" zwierasz przewód sygnałowy hamulca do masy a "high voltage brake" podłączasz do napięcia zasilania i to wszystko. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Śro 30 Lis, 2011
|
|
|
No to tak jak sugerował zeeltom. Dziwne że dla low wyprowadzili dwa przewody we wtyku a dla high - jeden. |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
|