|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Budowa pakietu Li-po |
Autor |
Wiadomość |
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012 Budowa pakietu Li-po
|
|
|
Chcę Was zapytać jak sprytnie można zbudować w miarę bezpieczny pakiet do ogniw litowo-polimerowych.
Pakiet będzie się składał z takich oto cel: (zdjęcie poglądowe zaczerpnięte z internetu - moje cele są bardzo podobne)
Na izolator wyprowadzeń chcę użyć kawałka tekstolitu z wyciętymi w nim rowkami przez które przewlekę wyprowadzenia. Tekstolit z racji tego że jest trudno dostepny dla mnie pozyskałem z zwykłych płyt laminatu do robienia płytek PCB z którego całkowicie strawiłem warstwę miedzi. To pójdzie na wierzch pakietu.
Koperty cel chcę odizolować od siebie folią samoprzylepną. Wytnę nieco większe kwadraty foli które następnie nakleję na koperty cel z obu ich stron wraz z zrobieniem zakładek po bokach.
Jednakże rodzi się mały problem - cele chcę usytułować na bagażniku w pozycji wyprowadzeniami do góry. Chcę skleić oklejone wcześniej folią cele ze sobą i owinąć to znów folią samoprzylepną. Jednakże nadal nie mam jak tego pakietu umocować wewnątrz kuferka. Jak myślicie? Czy owinięcie całego pakietu np. folią Stretch kilkukrotnie by zrobić grubszą warstwę i następnie zalaminowanie całości matą z włokien szklanych i żywicą poliestrową jest możliwe? Wiem że ta żywica nie klei się specjalnie do folii stretch i możliwe byłoby późniejsze wyjęcie celek z stwardniałej obudowy. Czy jednak lepiej wg was byłoby zrobić normalnie formę kształtem odpowiadającą mojemu pakietowi i dopiero zrobienie mocnej obudowy samych cel na tej formie? Tą obudowę chcę od góry skręcić z izolatorem wyprowadzeń na śrubki a do boków od zewnątrz normalnie przykręcić kawałki płaskownika aluminiowego żeby całość mogła sobie spokojnie podróżować w kuferku na bagażniku. Jak myślicie - czy pozycja pracy stojąc nie będzie szkodliwa dla pakietu?
Proszę o Wasze wskazówki jak wy byćsie zrobil taki pakiet.. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012
|
|
|
No i właśnie strawiłem nadsiarczanem sodu kawałek laminatu, zdeaktywowałem chemię poprzez dokładne płukanie wodą oraz rozrysowałem sobie jak mają przebiegać wycięcia pod wyprowadzenia cel w nim. Przed chwilką zakończyłem wycinanie. Wyszło nawet całkiem przyjemnie i ładnie choć troszeńkę krzywo. Ale tak to już jest jak się wycina trzymając ręką płytę opartą na poręczy balkonu i drugą ręką zwykłym Dremelem z założoną tarczą tnie nie widząc dokładnie przez powstający pył narysowanych linii cięcia.
Pracująca chemia - czyli nadsiarczan sodu trawi laminat w końcowej fazie trawienia.
A tak wygląda laminat po wycięciu wpustów do cel.
|
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012
|
|
|
Nie pomogę Ci w budowie baterii bo z takich ogniw nic nie składałem. Ja zrobiłem swoją z pakietów modelarskich. Na Twoim miejscu zrobiłbym jednak formę a nie naklejał zywicy na owinięte folią pakiety. Jest ryzyko że nie będą Ci chciały wyjść z formy itp. więc szkoda by ich było.
O firmie kokam już słyszałem i ciekaw jestem gdzie i za ile kupiłeś te ogniwa no i jakie mają parametry. |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012
|
|
|
Ogniwa zamówiłem w końcu zeszłego roku u jednego gościa z Chin. Szły ponad pół roku bo nadał je transportem morskim to po pierwsze a po drugie we Francji je wcięło na 2 miesiące bo je przewoźnik zagubił - chyba je samodzielnie jakimś kajakiem wiózł zresztą bo szły masakrycznie długo. Zamówiłem 10 sztuk z myślą że zrobię pakiet na 36 (właściwie 37...) woltów ale niestety - 4 ogniwa nie nadają się do niczego kompletnie - są spuchnięte i nadają się na złom a 6 sztuk ledwo odratowałem bo jak odebrałem paczkę to miały już po 3 wolty niemalże tylko ale nie były spuchnięte i są twarde. Naładowały się nawet i trzymają... Dla zaciekawionych - kupiłem je po 40 dolarów/sztuka jako leżaki magazynowe. Niestety ten Chińczyk nie odpowiada mi na maile które mu wysyłam i nie mam możliwości aby załatwić Wam cokolwiek. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Wto 15 Maj, 2012
|
|
|
Jaką mają pojemność? |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012
|
|
|
Zamawiałem 53Ah - a ile będą miały - okaże się po testach trakcyjnych dopiero... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012
|
|
|
o kurczę To dopiero pojemość. Jeszcze tylko powiedz mi proszę ile waży jedno. |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012
|
|
|
Nie ważyłem ich ale na stronie kokamu podają że jedna waży 1,2 kg... Czyli 6 będzie ważyć 7,2 kg - tyle co jedna dobra 20 amperogodzinna żelówka 12V.. A energii teoretycznie coś około 1,2 kWh w pakiecie 6 sztuk. Liczę że te moje "leżaki" nie będą w pełni sprawne co kupiłem i że około 1kWh będę mieć bankowo. Z optymistycznych wieści - kokam na swej stronie podaje że ciągły prąd jaki mogę szarpać to 5C (265A ! ) a szczytowy to 8C (424 A!!!). A mi akutalnie zapotrzebowanie wychodzi na poziomie..... około 0,5C Czyli baterię będe rozładowywać w sposób znamionowy tak jak producent podczas swoich testów. No chyba żebym się przesiadł na 1000 Watowy silnik.... Ale to już by ograniczyło mi zasięg. Planuję że wyjdzie mi zasięg ogromniasty - ciekawe ile wyjdzie rzeczywiście - całość zespołu konstrukcji łącznie ze mną to ok 150kg... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
kremir
brygadzista
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Wrz 2010 Posty: 296
|
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012
|
|
|
No to jestem bardzo ciekawy efektów bo dane brzmią imponująco. Powodzenia |
_________________ The greatest mistake a person can make is to be afraid of making one.
— Elbert Hubbard |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 16 Maj, 2012
|
|
|
Jest gorzej niż źle... cele mi się nie mieszczą do kufra... Zapadła decyzja o potężnej przeróbce roweru...ale informacj na temat pakietu który buduję nie będę skąpił i nadal będe aktualizował temat.. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Czw 17 Maj, 2012
|
|
|
Napisz jakie wymiary mają te ogniwa bo fotki to mało co mówią.A elektrody da się lutować czy nie. |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 17 Maj, 2012
|
|
|
Jedna jest stalowa a druga aluminiowa - więc nie da się ich polutować. Wpadłem na pomysł aby wyprowadzenia poprostu skręcić na śrubki. Troszkę niebezpieczne podczas montażu bo będę musiał bardzo uważać ale wykonalne i chyba najprostsze. Na razie swoim Imaxe każdą cele wyrównuję do jednego napięcia - myślę że 3,8V na jałowo powinno wystarczyć. Zdiagnozowałem również swojego Imaxa - problem w nieprecyzyjności wskazać między rzeczywistym napięciem na celi oraz wskazywanym przez ładowarkę polegał na złączu pomiędzy adapterem z banankami które mam wetknięte w ładowarkę a drugim adapterem z krokodylkami... Zrobiłem zatem z przewodu 2,5mm2 kabelek zakończony z jednej strony krokodylkami a z drugiej banakami.. O zgrozo - trafiłem tak badziewny przewód (nówka sztuka - głośnikowy) że nie idzie go lutować bo czernieje przy kontakcie z kalafonią z cyny i pokrywa się tlenkami więc użyłem innego. Teraz różnica wskazan to 0,07V.. Też za dużo ale wcześniej było aż 0,3 - 0,4V! Zauważyłem że w tym stanie jak zadaję ładowarką prąd nie większy niż 4,1A to wskazania są ok. Powyżej ładowarka zawyża napięcie - poniżej je troszkę zaniża...
co do wymiarów - na stronie kokamu są wymiary. Moje mają około 22 cm długości i ok 18 cm szerokości oraz około 11,5 mm grubości.
Dziś już dochodzi mi do finiszu wstępnego ładowania 3-cia cela do zadanego progu 3,8 V.
Układam je do napięcia aby pakiet był na starcie wstępnie zbalansowany przed montażem i aby nie popłyneły mi za duże prądy wyrównawcze. Robię to bo cele się dość mocno rozjechały między sobą. Najwyższa miała 3,8V a kolejne: 3,43V ; 3,67V ; 3,76V ; 3,78V i 3,54V. Sądzę że ciężko byłoby skutecznie je później wybalansować za pomocą ładowarki więc robię to teraz przed montażem. Dwie cele już są ok. z napięciami po doładowaniu ich, jednej nie ruszam bo ma 3,8 jedna właśnie "dochodzi", i pozostają mi dwie które dość szybko powinny złapać wymagany przezemnie próg bo brakuje im tylko 0,04 i 0,02V. Tak więc dziś prawdopodobnie zacznę pod wieczór składanie pakietu w całość. Gdy pakiet już będzie gotów i oklejony folią z zewnątrz to dorobię mu wyprowadzenia do balansera i monitora. Podjąłem już decyzję że będę przerabiać swój rower i do tego celu będę robił nową obudowę do tego pakietu. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 18 Maj, 2012
|
|
|
Skończyłem montaż mechaniczny, dorobiłem wiązkę do pomiarów napięć cel i ew. balansowania w przyszłości ich. Fotek na razie jeszcze nie wrzucam ponieważ pakiet nie jest skończony i jest mało estetyczny.
Dziś robię od południa pierwsze ładowanie mojego pakietu i jestem niemalże u kresu rozpaczy... Imax jedzie na ograniczniku mocy - max co wydaje z siebie to 50 Watów. Nie daje więcej jak 2,4A w pakiet przy 6 celach. Zatem naładowanie mojego pakietu gdy rozładowałbym go do "zera" potrwa tylko... 24 godziny za pomocą Imaxa. Kombinuję zatem aby skołować gdzieś jakąś kase (konkretnie to 150 zł) i zakupić 400Watowy 24V zasilacz impulsowy z korektorem (można doregulować napięcie na wyjściu w zakresie + - 15%) i ustawić mu ze 25,2V max i zapiać mój prototyp BMS'a do tego i monitorować aż cele dojadą do ok 4,1V a potem dokończyć ładowanie Imaxem i wybalansować pakiet. Bo krew mnie zaleje jak będę czekał 24h na naładowanie pakietu. Tak go na szybko szarpnę tylko prądem z zasilacza (ok 16,6A) igdy cele dojdą do 4 lub 4,1V to przełączam na Imaxa i dokańczam ładowanko już spokojnie. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Sob 19 Maj, 2012
|
|
|
A prąd balasujacy to ma jaką wartość w ładowarce z 100mA czy więcej krócej też to nie potrwa niż ładowanie
Miałem celę do testów Lipo taką gabarytowo coś jak twoja tylko elektrody miała na przeciwległych krawędziach ogniwa to można je było lutować |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 19 Maj, 2012
|
|
|
Póki co po wczorajszym ładowaniu zauważyłem że troszkę przesadziłem z wyrównywaniem celek w baterii i jedna cela z pakietu wybija się poza inne o całe 100 mV czyli za dużo - więc ją dziś bez odkręcania od reszty prądem 1A rozładowywuję żeby ją wyrównać do pozostałych... Wczoraj w pakiet władowałem ok. 25Ah przez cały dzień. Dziś gdy wyrównam tą wybitnie wyróżniającą się celę to będę ładować znów cały pakiet - chcę go równo naładować. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|