ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Własny sterownik ala BAC do GoldenMotor a czujniki Halla
Autor Wiadomość
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Cze, 2012   Własny sterownik ala BAC do GoldenMotor a czujniki Halla

Witam,
Mam zamiar "zmusić" silnik Golden Motor 500W 36V
do współpracy z własnym sterownikiem i pytanko czy ktoś wie jakiego rodzaju czujniki Halla są w nim zastosowane?
Jest 5 kabli w kostce do podłączenia czujnika Halla i zapewne zielony żółty i niebieski to odpowiednio od 3ech faz w tym silniku, czarny pewnie masa a czerwony zasilanie czujników.
Wie ktoś może ile volt ten sterownik daje na czujniki Halla? Nie 5V?

I właśnie podstawowa sprawa jakiego typu czujniki Halla tam są zastosowane i jakie napięcia na ich wyjsciach?
>2.5V jak np. biegun N przechodzi
a <2.5V jak odpowiednio przeciwny?
czy może ~0 lub ~5V...
Nie mam póki tego silnika w warsztacie i oscyloskopu coby to sprawdzić.....
Więc jakby ktoś wiedział to dajcie znać.
Z góry dzięki.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Cze, 2012   

Hallotrony są typu przełączającego. Więc albo okolice zera, albo okolice 5V.
W manetce, dla odmiany, są liniowe i napięcie zależy od wielkości pola magnetycznego i jego biegunowości.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pią 01 Cze, 2012   

zeeltom napisał/a:
Hallotrony są typu przełączającego. Więc albo okolice zera, albo okolice 5V.

Dzieki za info. Tylko jeszcze mały szczegół, ponieważ typu przełączającego są co najmniej 2a rodzaje tak jak pokazane na tym filmiku:
Podstawowe czujniki bazujące na efekcie Halla
Poza tym co wspomniałeś że w manece jest liniowy (na filmie na końcu pokazany),
to przełączający jest typu "switch" i reaguje na biegun S magnesu stanem niskim,
a drugi też podobnie tyle że trzyma (pamieta) "latch" poprzedni stan do momentu zmiany bieguna na przeciwny-w momencie kiedy pojawia się biegun N jest w stanie wysokim, od momentu kiedy pojawi się S w niskim...
Ale to już pewnie nie tak łatwo sprawdzić w tym GoldenMotor?
Więc pewnie bezpieczniej będzie tak cz inaczej komparatory sobie wrzucić i jak coś to co najwyżej drugi raz stwierdzić w sterowniku z jakim biegunem mamy do czynienia....

Tak czy inaczej, póki co do testów mam.... silnik BLDC z DVD-ROM więc będzie na czym na małych prądach potestować "stery" zanim pogonią "goldena" :D
Obawiam się róznic w tych czujnikach Halla-w silniku DVD to sprawdzę bo wyprowadzenia bardzo podobne do GoldenMotor'a i też 3fazy, tylko nie jestem pewien pod które piny w tym DVD-ROM BLDC podpina się zasilanie tych czujników Halla, bo wtedy już będzie wiadomo które są wyjściowe od czujników...
Wrzuciłem temat na elektrodę:
Opis wyprowadzeń silnika BLDC DVD-ROM
bo fajnie by było mieć coś co można podpiąć zamiast "goldena" testowo,
no i czasem do innych zastosowań coś kręcące się kilka tysięcy obr/min może się przydać, zwłaszcza że toto ma łozyska i daje się niby przewinąć sporo grubszym drutem i modelarze potrafią z tego sporą moc wycisnąć ;)
Temat ciekawy sterowania tych BLDC po swojemu....
No i czujki Halla fajna rzecz nie tylko w silnikach rowerowych...
Gra warta "świeczki", stestowania i do wykorzystania ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Cze, 2012   

W silniku masz naprzemiennie magnesy, więc typ Halla nie powinien mieć znaczenia, byle przełączał stany. Kupowałem kiedyś najtańsze jakie były i działały w silniku prawidłowo.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Sob 02 Cze, 2012   

Dzieki za wskazówkę.
No rzeczywiście z tej specyfikacji hallotronu z TME:
Hallotrony unipolarne i bipolarne
rzeczywiście widać że charakterystyki przełączania unipolarnych i bipolarnych czujników Halla są podobne i przesunięte tylko pionowo w zależności czy wykrywają jeden biegun czy dwa,
a że w silnikach BLDC zawsze są na przemian to praktycznie taki sam wyjściowy sygnał będzie.
Akurat te mają zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniam zasilania i wyjście typu NPN...

Więc teraz już się spokojnie rozpracuje "goldena", czy nawet bldc z DVD-ROMu chociaż tam chyba jest tylko analogowy Hallotron i trzeba komparatorów uzywać, bo w jakiejś pracy widziałem że przynajmniej w silnikach BLDC z CD-ROM tak robili i czujniki Halla są tam bardzo małe i mają oddzielne zasilania i wyjścia więc chyba rzeczywiście analogowe (liniowe).
Się podłączy zasilanie i zobaczy na "Voltku" co zapodają :D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group