|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Własny sterownik ala BAC do GoldenMotor a czujniki Halla |
Autor |
Wiadomość |
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 01 Cze, 2012 Własny sterownik ala BAC do GoldenMotor a czujniki Halla
|
|
|
Witam,
Mam zamiar "zmusić" silnik Golden Motor 500W 36V
do współpracy z własnym sterownikiem i pytanko czy ktoś wie jakiego rodzaju czujniki Halla są w nim zastosowane?
Jest 5 kabli w kostce do podłączenia czujnika Halla i zapewne zielony żółty i niebieski to odpowiednio od 3ech faz w tym silniku, czarny pewnie masa a czerwony zasilanie czujników.
Wie ktoś może ile volt ten sterownik daje na czujniki Halla? Nie 5V?
I właśnie podstawowa sprawa jakiego typu czujniki Halla tam są zastosowane i jakie napięcia na ich wyjsciach?
>2.5V jak np. biegun N przechodzi
a <2.5V jak odpowiednio przeciwny?
czy może ~0 lub ~5V...
Nie mam póki tego silnika w warsztacie i oscyloskopu coby to sprawdzić.....
Więc jakby ktoś wiedział to dajcie znać.
Z góry dzięki. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 01 Cze, 2012
|
|
|
Hallotrony są typu przełączającego. Więc albo okolice zera, albo okolice 5V.
W manetce, dla odmiany, są liniowe i napięcie zależy od wielkości pola magnetycznego i jego biegunowości. |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 01 Cze, 2012
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Hallotrony są typu przełączającego. Więc albo okolice zera, albo okolice 5V.
|
Dzieki za info. Tylko jeszcze mały szczegół, ponieważ typu przełączającego są co najmniej 2a rodzaje tak jak pokazane na tym filmiku:
Podstawowe czujniki bazujące na efekcie Halla
Poza tym co wspomniałeś że w manece jest liniowy (na filmie na końcu pokazany),
to przełączający jest typu "switch" i reaguje na biegun S magnesu stanem niskim,
a drugi też podobnie tyle że trzyma (pamieta) "latch" poprzedni stan do momentu zmiany bieguna na przeciwny-w momencie kiedy pojawia się biegun N jest w stanie wysokim, od momentu kiedy pojawi się S w niskim...
Ale to już pewnie nie tak łatwo sprawdzić w tym GoldenMotor?
Więc pewnie bezpieczniej będzie tak cz inaczej komparatory sobie wrzucić i jak coś to co najwyżej drugi raz stwierdzić w sterowniku z jakim biegunem mamy do czynienia....
Tak czy inaczej, póki co do testów mam.... silnik BLDC z DVD-ROM więc będzie na czym na małych prądach potestować "stery" zanim pogonią "goldena"
Obawiam się róznic w tych czujnikach Halla-w silniku DVD to sprawdzę bo wyprowadzenia bardzo podobne do GoldenMotor'a i też 3fazy, tylko nie jestem pewien pod które piny w tym DVD-ROM BLDC podpina się zasilanie tych czujników Halla, bo wtedy już będzie wiadomo które są wyjściowe od czujników...
Wrzuciłem temat na elektrodę:
Opis wyprowadzeń silnika BLDC DVD-ROM
bo fajnie by było mieć coś co można podpiąć zamiast "goldena" testowo,
no i czasem do innych zastosowań coś kręcące się kilka tysięcy obr/min może się przydać, zwłaszcza że toto ma łozyska i daje się niby przewinąć sporo grubszym drutem i modelarze potrafią z tego sporą moc wycisnąć
Temat ciekawy sterowania tych BLDC po swojemu....
No i czujki Halla fajna rzecz nie tylko w silnikach rowerowych...
Gra warta "świeczki", stestowania i do wykorzystania |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 02 Cze, 2012
|
|
|
W silniku masz naprzemiennie magnesy, więc typ Halla nie powinien mieć znaczenia, byle przełączał stany. Kupowałem kiedyś najtańsze jakie były i działały w silniku prawidłowo. |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 02 Cze, 2012
|
|
|
Dzieki za wskazówkę.
No rzeczywiście z tej specyfikacji hallotronu z TME:
Hallotrony unipolarne i bipolarne
rzeczywiście widać że charakterystyki przełączania unipolarnych i bipolarnych czujników Halla są podobne i przesunięte tylko pionowo w zależności czy wykrywają jeden biegun czy dwa,
a że w silnikach BLDC zawsze są na przemian to praktycznie taki sam wyjściowy sygnał będzie.
Akurat te mają zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniam zasilania i wyjście typu NPN...
Więc teraz już się spokojnie rozpracuje "goldena", czy nawet bldc z DVD-ROMu chociaż tam chyba jest tylko analogowy Hallotron i trzeba komparatorów uzywać, bo w jakiejś pracy widziałem że przynajmniej w silnikach BLDC z CD-ROM tak robili i czujniki Halla są tam bardzo małe i mają oddzielne zasilania i wyjścia więc chyba rzeczywiście analogowe (liniowe).
Się podłączy zasilanie i zobaczy na "Voltku" co zapodają |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|