ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Odzysk energii hamowania, a droga hamowania.
Autor Wiadomość
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012   

No, dzisiaj w TV jeden mowił o bogatym Polaku, który sobie kupił nowe czerwone FERRARI jako jeszcze jeden, nawet fajne, ale zwykły spalinowiec, a kiedyś ten bogacz chwalił się w TV, że w przyszłości jak się jeszcze wzbogaci, to sobie kupi elektryczny samochód EV, oczywiście pewnie miał na myśli polski tuning, bo TESLA jest niepolski i to nie to.
A ten FERRARI nie ma nawet możliwości szczypty odzysku energii z hamowania, czyli paliwo mu nie kapie do zbiornika, jak to w spalinowcach nikomu nie chce kapać, najwyżej na ulicę.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Jeszcze przypomnę o impulsowym hamowaniu z czuciem.

To trochę pomaga w samochodach które nie mają ABS. ABS robi dokładnie to samo, tylko 40x lepiej.
Chciałbym zobaczyć jak kopiesz w pedał 20x na sekundę, obserwujesz i kontrolujesz prędkość każdego koła jednocześnie prowadząc.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 23 Wrz, 2012   

Większość już długo jeździ i skutecznie, nie ma potrzeb aż takiej częstotliwości, faktem jest wydłużanie drogi przy ABS.
Identyko wspomaganie kierownicy przy aucie o wadze np. 600kg, przecież to już przesada, a i tak nie powinno się kręcić kołami na postoju.

Ważniejszy jest jednak ten mój poprzedni post o FERRARI spalinowym.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 24 Wrz, 2012   

Mniejsza częstotliwość to gwałtowniejsze zmiany a szarpnięciem łatwiej wprowadzić samochód w poślizg, nie wspominam już o braku kontroli nad każdym z kół z osobna...
Poza tym wątpię, czy normalny człowiek w kryzysowej chwili ma czas na zastanawianie się czy koła się jeszcze kręcą

A co do ferrari to gdyby mnie np. było stać na taki samochód, to nie bawiłbym się jakimiś śmiesznymi samochodzikami na baterie :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 24 Wrz, 2012   

Toż to śmieszne samochodziki do zabawy, to są na paliwa jak np. FERRARI, a EV to jest EV.

Jak kogoś już stać na mebelki do kuchni, to już nie bawi się w ściąganie ze świata antyków ?
Przewartościowanie (jak umowy śmieciowe).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 25 Wrz, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Robi się tak, że najpierw załącza się odzysk energii, czyli hamowanie elektrodynamiczne i najlepiej, gdy siła hamowania czyli prąd odzysku zależy od siły nacisku, lub głębokości nacisku, a dopiero potem działaja hamulce zasadnicze, czyli też z ABS-em.

To policzmy ile energii ma 1000kg pojazd przy prędkości 50km/h=14m/s:
Ek=100kJ
Żeby w ciągu 3 sekund wyhamować do 0m/s, potrzeba wytracić te 100kJ-jeśli uda się to zrobić w 3s to potrzebna moc strat: 100kJ/3s=33kW.
Masz silnik EV o mocy 33kW? Chyba nie bo tyle to ma mój 206 1.4 przy 2000 RPM i momencie 160 Nm wtedy...
Więc nie ma sensu się bawić w elektrodynamiczne hamowanie jak trzeba szybko wyhamować.
Można się w to bawić jednocześnie, bo silnik BLDC gdyby mieć go w kołach też jak ABS zadziała, bo jak się nie kręci to nie hamuje, a i tak jak będzie ABS i zwykły hamulec to straty na zwykłym hamulcu będą w ogromych ilościach kW i znikoma cześć przypadnie na silniki EV.

Hamowanie elektrodynamiczne może mieć sens jak chce się tylko lekko zmniejszyć prędkość i w moim "bolidzie" będzie to po prostu "wajcha" do tyłu od pozycji pionowej i położenie będzie określać moc strat maks.
Natomiast "depnięcie" na hamulec ma za pomocą klasycznych klocków hamować i co najwyżej wtedy można jeszcze załączać obwód z "grzałkami" i wspomagać to elektrodynamicznie, ale od razu bez żadnych opóźnień, bo jak ktoś wciska hamulec to często odruchowo i ułamki sekudy decydują czy to coś da czy nie...

BTW: Przy 25km/h=7m/s masa 100kg mamy Ek=2.5kJ i do rozpędzenia się do takiej predkości w 10s potrzebujemy co najmniej (bo pomijam tarcie toczne i opory powietrza): 2.5kJ/10s= 250W, a do 50km/h analogicznie 4x większą moc bo energia jest 2^2=4x większa, czyli 1000W=1kW.
Więc gdyby drastycznie ograniczyć opory powietrza to jak widać niewielkie moce potrzebne żeby się "wozić" z przyzwoitą prędkością, bo te 1kW potrzebne jest ro rozpędzania, a to już ile tracimy później zależy od oporów ruchu ;)
Ale żeby już wyhamować z 50km/h i masie 100kg to potrzebujemy rozproszyć 10kJ, a mamy silnik 1kW więc... 10s by było na to potrzebne gdyby wogóle był w stanie przy dowolnych prędkościach taką moc generować a tak nie jest, więc trzeba zapomnieć o hamowaniu silnikiem EV jeśli chce się szybko zatrzymać, a do tego moim zdaniem powinien służyć hamulec i do niczego innego...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 25 Wrz, 2012   

Masz stare nawyki rozumowania. Robi się tak, że najpierw skutecznie zadziała hamulec elektrodynamiczny (odzysk) a potem wypieszcza hamowanie hamuloec cierny i to wszystko w odpowiednim czasuie.
Inna sprawa, to policz prawidłowo, uwzględnij opóźnienia i drogę hamowania, a na końcu czas.
A jeszcze inna sprawa, to do takich analiz najważniejsze są pomiary z eksperymentów, potem liczymy i to musi się zgadzać.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 25 Wrz, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Masz stare nawyki rozumowania. Robi się tak, że najpierw skutecznie zadziała hamulec elektrodynamiczny (odzysk) a potem wypieszcza hamowanie hamuloec cierny i to wszystko w odpowiednim czasuie.


Albo zaczyna działać jedno i drugie (odzysk i hamowanie hamulcami ciernymi) w jednym momencie. Wystarczy czytać położenie pedału hamulca jakimś sensorem i odpowiednio sterować odzyskiem za pomocą elektroniki. Jednakże wraz ze wzrostem siły hamowania hamulcami ciernymi siła odzysku powinna maleć proporcjonalnie - na suchej przyczepnej nawierzchni będzie ok. ale wystarczy że popada i mamy nie daj boziu napęd na tylne koła i mamy efekt podobny do zaciągnięcia hamulca ręcznego podczas jazdy i tył jeździ tam gdzie chce bo koła się mogą zblokować. Stanie się tak gdy wraz ze wzrostem siły nacisku na hamulec cierny elektronika zwiększy odzysk energii...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 25 Wrz, 2012   

To podnosimy trochę nogę itd..
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 25 Wrz, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Robi się tak, że najpierw skutecznie zadziała hamulec elektrodynamiczny (odzysk) a potem wypieszcza hamowanie hamuloec cierny i to wszystko w odpowiednim czasuie.

Jak pokazują szacunkowe wyliczenia hamulec elektrodynamiczny nie ma szans zadziałać jak trzeba szybko wyhamować bo moc silnika EV nawet przeciążonego chwilowo nie jest w stanie pokryć nawet małej części mocy potrzebnej do szybkiego wyhamowania pojazdu, więc oczywiście nie zadziała skutecznie, a o odzysku to w ogóle już można zapomnieć, bo w tak krótkim czasie jedynie można w grzałkę o mocy kilkunastu kW zagrzać, a nie niszczyć acu bardzo wysokim prądem. Więc tutaj pole do popisu dla FES, bo tam żeczywiście możnaby próbować rozpędzać do sporych prędkości w krótkim czasie i tym samym na spokojnie później ładować acu albo zasilać popjazd EV, ale o tym można zapomnieć w typowym pojeździe EV, bo ni ema cie FES, ale ja będę miał ;)
BTW: Jest jeszcsze jedna rzecz, te "lipne" acu które są popularne w EV nie lubią pracować w trybie buforowym, więc zapomnijcie o odzysku i gromadzeniu odzyskanej energi w tych acu :D
Jedyne sensowne rozwiązanie to... FES, dlatego ten temat to wyzwanie i wart zachodu ;)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 25 Wrz, 2012   

Już pisałem, skoryguj wyliczenia na prawidłowe, zacznij od momentu hamującego (odwrotność momentu napędowego) z uwzględnieniem wszystkich oporów od przodu, potem reszta, a najważniejsze są pomiary z eksperymentów, następnie dopiero czas na będzie na obliczenia, które muszą się zgadzać z praktyką.
Zawsze zadziała każda prądnica, kwestia prawidłowego wysterowania (przełączniki, elektronika itp.) i tyle mocy nie trzeba, do tego krótki czas, czyli mało energii.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 26 Wrz, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Zawsze zadziała każda prądnica, kwestia prawidłowego wysterowania (przełączniki, elektronika itp.) i tyle mocy nie trzeba, do tego krótki czas, czyli mało energii.

No niby jakim cudem enegia kinetyczna będzie mniejsza niż ta wyliczona? Co prawda nie uwzględniam efektu relatywistycznego, ale to nie statek kosmiczny :D
Energia kinetyczna po wyhamowaniu jest 0, więc nie mniej ani więcej, ale tyle co ma jej rozpędzony pojazd trzeba zamienić w inną w czasie hamowania.
To pokaż jakieś swoje wyliczenia i ile potrzeba według Ciebie mocy w BLDC (przy 100kg pędzącym z 50km/h i w 3 sekundy do 0km/h, ale im krótszy czas tym więksa moc strat potrzebna a nawet te Twoje DC nie maja, 33kW, więc trzeba konkretnie "depnąć" na hamulec cierny, żeby w sensownym czasie się zatrzymać.
Ja wczesniej liczę i projektuję, a jak testuję to już działa zwykle, bo szkoda czasu i kasy na nieudane eksperymenty.
Dzięki temu wiekszość moich projektów się udaje ;)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 26 Wrz, 2012   

Toż podałem najważniejsze dane w poprzednich moich postach, a Ty tylko moc (równa się energia w czasie sekundy), jak ci z TV, co potem ..............
Najważniejsze w pojazdach są momenty (i przyspieszenie, i hamowanie).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 26 Wrz, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Najważniejsze w pojazdach są momenty (i przyspieszenie, i hamowanie).

Najważniejsza to jest prędkość, bo z niej wynika energia jaką pojazd posiada i wystarczy posłużyć się zasadami zachowania energii, żeby jak pokazałem sensownie oszacować maksymalne moce średnie podczas róznych czasów hamowania.
Pojazd może być też... na silnik odrzutowy i jako hamulec mieć... spadochron... momenty na kołach to drugorzędna sprawa... bilans energii musi się zgadzać tak czy inaczej...

BTW: Nie widzę, żadnych wyliczeń? Przydałyby się jakieś konkrety... problem był jasno sprecyzowany... może w tym problem?

Właśnie kończę program do analizy trasy przejazdu z danych zalogowanych z GPS w formacie NMEA-ciekawe jakie wyjdą zużycia energii i zapotrzebowanie na moc chwilową, aby utrzymać założoną prędkość przejazdu z symulacji na pokonywanych całkiem pagórkowatych trasach ;)
Wtedy będzie można oszacować ile energii można było odzyskać mając sensowny system odzysku energii zwalniania/hamowania...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group