Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Budowa balancera do Li-po |
Autor |
Wiadomość |
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 04 Paź, 2012
|
|
|
W moim przypadku nie stosowałem takich niestandardowych sposobów, więc nie wiem. Logika podpowiada, że ładowarka poradzi sobie z rozjazdem napięcia nie większym niż spadek napięcia przy obciążeniu równym prądowi balansowania - czyli dość niewiele.
Co prawda przełączam tez ogniwa na potrzeby ładowania, ale nie ładuję modułów osobno tylko równolegle. A wtedy jest fajnie zjawisko samo-balansowania się wzajemnego pakietów między sobą i w praktyce nie zaobserwowałem rozjazdów większych niż 0.03V. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Czw 04 Paź, 2012
|
|
|
Mam pytanie:
Czy ktoś sprawdzał, jakie maksymalne prądy płyną przy przełączeniu z szeregowego na równoległe?
Czy nie warto byłoby ograniczyć je za pomocą wtyczki zawierającej oporniki - np. na kilka minut? A potem - do ładowania - oczywiście połączyć normalnie? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 04 Paź, 2012
|
|
|
tas napisał/a: |
Czy ładowarka radzi sobie z rozjazdami dochodzącymi nawet do 0.05-0.08V w końcowej fazie ładowania?
Pozwolę sobie odpowiedzieć - radzi sobie doskonale. |
To potwierdzam , przy róznicach 100-120 mV nie problemu, wszystkie moduły balasuja sie równo do 4,20 V |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Wto 06 Lis, 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Maciej S.
młodzik
Dołączył: 11 Lip 2012 Posty: 73
|
Wysłany: Śro 24 Paź, 2012
|
|
|
Czy ktoś jeździ może na li-po połaczonych równolegle?
Czy kabelki balansera również są połączone równolegle?
Pytam, bo dojrzewam do zasilania z li-po przy czym chętnie widziałbym pakiet równoległy 6s 5Ah + 6s 5Ah jednak obawiam się, że przy nierównomiernym zużywaniu się ogniw na cienkich kabelkach balansera mogą popłyąć spore prądy wyrównawcze i zrobić małą zworę. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 25 Paź, 2012
|
|
|
Ja mam takie aku w bajku.. ale coś zamieszałeś
Łączysz po złączu balansera ale do ładowania.
Do jazdy są te złącza rozpięte, a w nie wpięte 2 alarmy (po jednym na każdy pakiet).
Jak jakaś cela spadnie do 0 to koniec jazdy, rozpinasz aku i wpinasz do ładowarki i tyle.
Żadnych prądów wyrównawczych wtedy nie ma bo nie ma prawa ich być.
No chyba, że specjalnie zepniesz aku wyładowane z naładowanym albo Twój pakiet będzie w jakimś bardzo kiepskim stanie.
Do jazdy ich nie łączysz bo musisz sobie wyobrazić co się dzieje jak obciążasz aku.
O ile bez obciążenia zawsze mają takie samo napięcie (podczas ładowania łączenie po złączu balansera to 'normalka'), to podczas jazdy obciążenie jakimś tam XX prądem wymusza jakąś tam różnice napięcia, które z kolei doprowadzą do prądów wyrównawczych.
No ale nie ma co wyważać otwartych drzwi. Nie łącz ich podczas jazdy, tylko podczas ładowania i po kłopocie |
|
|
|
|
Maciej S.
młodzik
Dołączył: 11 Lip 2012 Posty: 73
|
Wysłany: Czw 25 Paź, 2012
|
|
|
Może trochę źle się wyraziłem.
2 aku spięte równolegle tylko złączami prądowymi. OK, ale jeżeli jedno z ogniw jednego pakietu się rozładuje to powinienem ten pakiet odpiąć i jechać na tym drugim jeszcze dobrym, ewentualnie odstawiam cały zestaw i jazda na pedały.
W normalnej konstrukcji z ogniwami równoległo-szeregowymi, połączenia równoległe są realizowane grubymi kablami, co zapewnia w miarę równe napięcia na sekcji równoległej
Inne wyjście: 2 pakiety, jadę na jednym, pada to przełąłczam na drugi, ale wówczas ładowanie muszę wykonać osobno bo nigdy nie będą rozładowane równo i spięcie kabelków prądowych i balansera spowoduje przepływ prądów wyrównawczych.
Szkoda, że produkują maks 8Ah dla konstrukcji 6s. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 25 Paź, 2012
|
|
|
Ale jeśli w jakimś ogniwie spadnie napięcie do poziomu wyładowania i odepniesz ten pakiet, to na drugim pakiecie przejedziesz jeszcze z 60sek (a raczej przykulasz się bo tam już nie będzie prądu).
Naprawdę nie opłaca się cudaczyć w odłączanie.
Ja podłączam równolegle nie 6s, a 16s i po skończeniu się napięcia w pakiecie nr 1 i odłączeniu go - mogę przejechać jeszcze max 100m i to powolutku na pakiecie numer 2.
A co ciekawe, pakiet 1 ma przejechane ~2800km, pakiet 2 ma jakieś 250km, a oba mają tą samą pojemność :O |
|
|
|
|
Maciej S.
młodzik
Dołączył: 11 Lip 2012 Posty: 73
|
Wysłany: Czw 25 Paź, 2012
|
|
|
Dzięki za odpowiedź. Wszystko jasne. Sądziłem, że li-po są bardziej niestabilne, ale twoja praktyka pokazuje, że można jechać na zestawie równoległym i wydatek energii jest w miarę równy.
To dobra wiadomość. |
|
|
|
|
dagor200
początkujący
Dołączył: 23 Sie 2012 Posty: 48
|
Wysłany: Nie 04 Lis, 2012
|
|
|
Mam ładowarkę Turnigy Accucel-8 150W i aku li-pol 6S 5Ah. Miedzy celami mam dość dużą różnice napięcia 1- 3,96 2 -3,99 3- 4,15 4- 4,15 itd. Niestety ładowarka nie chce wyrównać napięcia pomimo że włączam opcje balans. Czekam 2 godz. prąd 0.0 i nic się nie dzieje po naładowaniu. Nie wiem czy to wina ładowarki czy coś źle włączam a może ustawienia. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 04 Lis, 2012
|
|
|
No z takiego rozjazdu to Cię żaden balanser nie wyciągnie...
Weź sobie podepnij ładowanie na złączu balansera i naładuj prądem 500mA każde ogniwo osobno (złącze 2PIN + kawałek przewodu i masz fajny adapter do ładowania pojedynczych cell).
Wyrówna się napięcie i znów masz problem z głowy.
Zresztą po to jest to złącze serwisowe - żeby go używać |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 04 Lis, 2012
|
|
|
U mnie turnigy 8150 da sie wybalansować róznice i nawet typu 5ah pojemności... ustawiasz tryb ballance i minimalny prąd 0,1A. (Ustawienie 0,2A juz nie działa). Balansowanie takiego pakietu trwa z 5-10 dni... Ale działa. Czasowo wydaje się łatwiej naładować kążdy szereg osobno prądem max 7A u mnie ( dobrać do rodzaju aku) |
|
|
|
|
dagor200
początkujący
Dołączył: 23 Sie 2012 Posty: 48
|
Wysłany: Pon 05 Lis, 2012
|
|
|
"No z takiego rozjazdu to Cię żaden balanser nie wyciągnie..."
Nie wiedziałem że różnica 0,2V między komórkami jest tak dużym wyzwaniem dla balansera. Gdzieś czytałem, że prąd balansera to 300mA. czyli po 2 godz spokojnie powinien wyrównać.
'Zresztą po to jest to złącze serwisowe - żeby go używać'
Złącze serwisowe? Masz na myśli przewód który ładuje się aku? Mam przewód 4 pinowy może jakoś uda mi się podłączyć tylko obawiam się przy takich prowizorkach zwarcia i uszkodzenia aku.
Trochę mnie ten balanser rozczarował. Ciekawe jak inne ładowarki dają sobie radę.
Zauważylem w tym modelu jeszcze inny problem. Prąd rozładowania można teoretycznie ustawić na 5 A ale jak się włącza rozładowywanie od razu przeskakuje na 1A. Nie wiem czy tak powinno być. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 05 Lis, 2012
|
|
|
Rozczarowanie może wynikać po części z niewiedzy.
Zauważ, że to nie jest "tylko" 0.2V. To jest AŻ 0.2V. To jest ze 40% pojemności aku. Wybalansowanie 2Ah na każdej z rozjechanych cel to już nie jest "pikuś".
Dlatego balansuje się częściej, aby rozjazdów nie było.
Dba się też o dobry stan techniczny pakietu oraz wyposaża go w odpowiednie monitory napięcia aby mieć rozjazdy pod całkowitą kontrolą. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Pon 05 Lis, 2012
|
|
|
Max prąd rozładowania oprócz A podane są też waty rozpraszanej energii. Czyli np jak rozładowujesz jedno ogniwo to 4Vx5A da jakieś 20W traconej mocy. Ale jak masz 6 ogniw to jż jest 120W. To zapewne przekracza max dla ładowarki (bez zewnętrznego opornika) Stąd prąd będzie mniejszy. |
|
|
|
|
dagor200
początkujący
Dołączył: 23 Sie 2012 Posty: 48
|
Wysłany: Pon 05 Lis, 2012
|
|
|
Czyli niedługo uszkodził bym nowy aku. Wystarczyło podłączyć na 2 dni miernik napięcia i na dwóch ogniwach napięcie spadło o 0,2V.
http://www.hobbyking.com/...tage_Alarm.html
Taki miernik należy po zakończonej jeździe natychmiast odłączać. Dodatkowy kłopot, |
|
|
|
|
|