|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
samochód elektr. z silnikiem asynchronicznym |
Autor |
Wiadomość |
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 07 Kwi, 2012
|
|
|
mar56 napisał/a: | Podczas jazdy dało się zauważyć pewien wybieg samochodu jakby nie do końca przewidywana reakcja na gaz,czy samochód musi posiadać coś w rodzaju wyłącznika awaryjnego na wypadek gdyby "zgłupiał" sterownik i trzeba byłoby się nagle zatrzymać,czy wystarczą spokojnie hamulce. |
Hamulce nie wystarczą, pisał kiedys o tym Zbyszek.
U mnie ciekawostka w Priusie gdy hamuję i leciutko naciskam hamulec , odczuwam jak silnik się odpina , tak jakbym w klasycznym aucie włączył luz. Dopiero dalsze naciskanie pedału powoduje hamowanie. Wygląda na to, że nacisk na pedał najpierw odłącza zasilanie silnika (i efekt hamowania prądem) aby za chwilę uruchomić właściwe hamowanie regeneracyjne. Na początku miałem dziwne wrażenia, w normalnym aucie delikatne muskanie pedału powoduje odczuwalne przyhamowanie, a tutaj wyluzowanie napędów Ale juz się przyzwycziłem |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Sob 07 Kwi, 2012
|
|
|
Witam, dźwięki ufo daje falownik ( cały czas pracujemy nad ustawieniami ) , przegląd robili spece od trolejbusów i '' NIE MA OGRANICZEŃ CO DO NAPIĘCIA '' . Falownik zabezpieczony jest bezpiecznikiem 80A i wyłączany stacyjką przez przekaźnik, w sytuacjach awaryjnych możemy zawsze wyrzucić na luz albo otwieramy drzwi i CHOOODDDUUU . Dalsze filmy i opis szczegółów po świętach . A tymczasem życzę wszystkim forumowiczom wesołych świąt.
Pozdrawiam Adam |
|
|
|
|
Ołukasz
początkujący elektryk
Wiek: 35 Dołączył: 17 Maj 2009 Posty: 37 Skąd: Żory
|
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012
|
|
|
Witam wszystkich
dawno mnie nie było na forum bardzo się cieszę, że w końcu komuś udało się zrealizować ev w sposób, w jaki sam chciałem to zrobić. Gratulacje!! |
|
|
|
|
zbyszek_kn [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 01 Mar, 2013
|
|
|
hamowanie wynika z tego że praca silnika jest na wyższym napięciu niż baterie
Napięcie podnoszone jest na transformatorze impulsowym (rozładowanie rdzenia ) wysokiej częstotliwości . Pozwala to na ładowanie baterii podczas lekkiego hamowania
Teraz pracuję nad takim transformatorem do podnoszenia napięcia ( bostrap) ciekawe rozwiązanie i niskie straty
Jak zbuduję własną wersję napiszę
zbyszek_kn
PS falownik do leksusa priusa itp na duże napięcie naprawdę jest prosty należy tylko przerobić układ odczytu położenia wirnika ze względu iż różne firmy tworzą własne rozwiązania
reszta to pestka ( dwa mikrokontrolery) i proste programy |
|
|
|
|
Szwed
stażysta moturzysta
Wiek: 43 Dołączył: 26 Gru 2010 Posty: 121 Skąd: Opole
|
Wysłany: Wto 05 Mar, 2013
|
|
|
zbyszek_kn napisał/a: | PS falownik do leksusa priusa itp na duże napięcie naprawdę jest prosty należy tylko przerobić układ odczytu położenia wirnika ze względu iż różne firmy tworzą własne rozwiązania
reszta to pestka ( dwa mikrokontrolery) i proste programy |
Wykorzystywałeś albo przerabiałeś te falowniki do jakiegoś pojazdu? |
|
|
|
|
zbyszek_kn [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 10 Mar, 2013
|
|
|
Obecnie przerabiam sterownik z Priusa Hybryda
Sterowanie silnika poprzez mikrokontroler atmega8 z odczytu położenia na czujnikach halla
Niestety wymagana ingerencja i wymiana 2 elementów w przekładni odczytujących położenie wirnika
Nowe dokładniejsze elementy wysłałem do wypalenia na wypalarce laserowej jak je otrzymam pokaże fotki
Drugi mikrokontroler ( Cortex STM32F103VC ) niedrogi steruje sygnałami PWM potrzebnymi do startu silnika i jazdy . Obecnie sprawdzam przy jakich częstotliwościach zasilacz podnoszący napięcie z 200V na 400V typu Boostrap w priusie działa ale przy 15KHz zaczyna już ładnie je podnosić, maksymalne wypełnienie fali PWM w zasilaczu to 0% - 50% powyżej zaczyna się grzać jeszcze przy innych częstotliwościach muszę sprawdzić .
Każde testowanie to od nowa programowanie mikrokontrolera, troszkę żmudne ale ciekawe efekty
Na tej stronie opisuje swe badania nad silnikiem z magnesami trwałymi w wirniku http://studiowanie.za.pl/ |
|
|
|
|
Szwed
stażysta moturzysta
Wiek: 43 Dołączył: 26 Gru 2010 Posty: 121 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie 10 Mar, 2013
|
|
|
Ciekawe rzeczy piszesz. Może kiedyś pozwolisz się wprosić i obejrzeć te falowniki zdjęcia z internetu to nie to samo. |
|
|
|
|
zbyszek_kn [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 11 Mar, 2013
|
|
|
Do końca tygodnia powinienem już uruchomić zasilacz boostrap i przetestować z silnikiem jak co to umieszczę kilka fotek |
|
|
|
|
zbyszek_kn [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 17 Mar, 2013
|
|
|
zbyszek_kn napisał/a: | Do końca tygodnia powinienem już uruchomić zasilacz boostrap i przetestować z silnikiem jak co to umieszczę kilka fotek |
na swojej stronie zamieściłem schemat końcówki mocy sterownika jak będę miał czas po pracy to zorpiszę instrukcje sterujące |
|
|
|
|
zbyszek_kn [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 17 Mar, 2013
|
|
|
Szwed,
cześć ja jestem po studiach moja praca to sterowanie silnikami z magnesami w wirniku rozwiązuje problemy zaistniałe w tych zagadnieniach jednym z nich jest sterowanie napięciem większym niż napięcie zasilania i sposób hamowania na stronce przedstawiłem schemat połączeń jak co dla zainteresowanych nogę przesłać kody dla atmegi i cortrxa .
Obecnie pracuję nad wizualizacją na wyświetlaczu parametrów pracy pojazdu zbyszek moja strona dalej się rozwija |
|
|
|
|
Szwed
stażysta moturzysta
Wiek: 43 Dołączył: 26 Gru 2010 Posty: 121 Skąd: Opole
|
Wysłany: Śro 20 Mar, 2013
|
|
|
zbyszek_kn napisał/a: | moja strona dalej się rozwija |
OK, będę śledził z zainteresowaniem |
|
|
|
|
rudzik6 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 27 Mar, 2013
|
|
|
Zbyszek, robisz super spawę z tym silnikiem priusa, jestem żywotnie zainteresowany. Czy będziesz na zlocie?
Wiesiek |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Śro 10 Kwi, 2013
|
|
|
Witam wszystkich po zimowej przerwie w jeżdżeniu elektrycznym samochodem Rover 75 ( z powodu braku ogrzewania ) . Dzisiaj wyjechałem na przejażdżkę do OBI ( słoneczko , wiosna , pięknie , jedziemy ) w międzyczasie dołożyłem jeszcze dwa aku. 12V56Ah i chyba przedobrzyłem ( razem 370V DC ) , jak dojechałem falownik pokazał błąd R-16 ( teraz mam Danfossa ). Czarno to widzę , dźwiek silnika wskazuje na zwarcie i falownik mówi to samo , Chyba po roku zajechałem silnik . Przewinięcie ok. 1200zł , robocizna 2h . Rozpoczynam projektowanie nowej obudowy stojana silnika AC ( wprowadzenie płynu chłodzącego na czoła uzwojeń i na wirnik ) co pozwoli na ponad dwa razy większe przeciążenia niż przy chłodzeniu płynem wyłącznie obudowy silnika . Przeróbka chłodzenia po zlocie w Żyrardowie.
Wszystko to nic w porównaniu z kłopotami z 30szt akumulatorami żelowymi i ich ładowaniem .
Na własnym przykładzie ostrzegam wszystkich chętnych do przeróbki na elektryka samochodów powyżej 1000kg na AKUMULATORACH ŻELOWYCH lub KWASIAKACH TRAKCYJNYCH .
Tylko litowo polimerowe , era kwasiaków różnej produkcji i żelówek minęła.
Jak macie wątpliwości piszcie maile , będę wyjaśniał do skutku .
Cały potencjał i postęp w motoryzacji elektrycznej tkwi w akumulatorach .
Pozdrawiam i do zobaczenia na zlocie w Żyrardowie
Adam |
|
|
|
|
rs232
stażysta EV designer
Dołączył: 26 Maj 2010 Posty: 170 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 11 Kwi, 2013
|
|
|
Napisz coś jaśniej bo oczywiście jasne jest dla mnie że żelki odpadają (przeznaczenie, udary prądowe) ale ja mam Trakcyjne Kwasiaki marki SIAP (ber reklamy oczywiście) i jakoś nie narzekam, zarówno z ładowaniem jak i trzymaniem pojemności nic złego sie nie dzieje.
Nie wiem jakiej marki masz te swoje żelki ale widziałem konstrukcje aut z żelkami tylko nie pamiętam jakiej firmy i też nie było z tym problemów choć sam na żelki bym sie nie zdecydował. |
_________________ Osprzet dla EV - zadaj pytanie ja odpowiem.
iBMS - Battery Monitor System
Balancer Li-Pol Li-Ion
|
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Czw 11 Kwi, 2013
|
|
|
Na 6-tej stronie tego tematu są zdjęcia akumulatorów , najprawdopodobniej powoli je zabijam udarami prądowymi podczas przyspieszania i hamowania, no i ta masa 610kg . 1/3 masy całkowitaj . |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|