ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Jak obliczyć sprawność (doskonałość) pojazdu elektrycznego?
Autor Wiadomość
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 57
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 16 Mar, 2006   Jak obliczyć sprawność (doskonałość) pojazdu elektrycznego?

Zastanawiałem się, w jaki sposób można by obliczyć (ocenić) sprawność pojazdu elektrycznego.
Moim zdaniem należy wziąc pod uwagę następujące parametry:
1) zasięg (czynnik w zasadzie podstawowy)
2) prędkość maksymalną
3) moc silnika
4) masę całkowitą pojazdu
5) stosunek masy "ładunku użytecznego" do masy własnej pojazdu
Próbowałem to jakoś poukładać.
Czynnikami "na plus" są zasięg, prędkość maksymalna i "ładunek użyteczny".
Czynnikami na minus są moc silnika o masa własna pojazdu.
Stosunek mocy silnika do masy całkowitej da nam (pośrednio) przyspieszenie (im większe, tym lepiej), natomiast masa "ładunku użytecznego" to masa całkowita minus masa własna.
Ułożyłem więc taki wzór;

a w uproszczeniu:

gdzie:
S- sprawność pojazdu
V - prędkość maksymalna[km/h]
Z - zasięg[km]
Mu - masa "ładunku użytecznego"[kg]
Mw - masa własna pojazdu[kg]
Mc - masa całkowita pojazdu[kg]
P- moc silnika[KW]

A teraz przykładowe obliczenia:
Skuter elektryczny 250W - S= 0,72
Melex (wersja golfowa, 2 osobowa) - S= 0,97
Fiat Seicento elettra - S= 13,7
Mój elektrower - S= 1,49

No, a teraz pytanie do Was:
W jaki sposób można ten wzór udoskonalić (przekształcić, zmodyfikować) aby lepiej oddawał użyteczność pojazdu?
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
krzysztof1980r
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2006   

Moim zdaniem trzeba wyrzucić z tego wzoru moc silnika i zamiast tego wziać pod uwage ilość pobranej energii w KW/h z akumulatorów potrzebnej do pokonania danego zasiągu. Nie dowiemy sie jaka jest dokładna sprawność układu sugerujac sie mocą znamoionową silnika i znamionową pojemnością akumulatora bo w praktyce wygląda to zupełnie inaczej nawet nie wiadomo jaką sprawność ma nasze przenoszenie napędu nie wiemy w jakim stanie jest akumulator i nasz silnik ani jakie mamy opory ruchu ale jeśli wiemy ile nasz pojazd potrzebował energii w kw/h aby pokonać ten dystans i znamy jego mase oraz czas w jakim pokonał ten dystans to myśle że możemy już dokładniej ocenić sprawność
 
 
krzysztof1980r
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2006   

Myślałem aby zbudować sobie coś w rodzaju hamowni aby sprawdzić moc mojego napędu który zacząłem podkręcać i w tej chwili tylko czuje że ma dużą moc ale nie mam pojęcia ile mocy może oddawać na koło po odjęciu strat. Trudno mi jest okreslić moc mojej maszyny gdyż podkręciłem obroty dając silnikom wyższe napiecia i przeciążam je dodatkowo prądem i przy gwałtownym ruszaniu potrafią pobrać z aku do 4500W. Rower osiaga 40km/h w mniej niż 4 sek.
Jeden kilowat jest to podniesienie masy 6116 kilogramów na wysokość 1 m w ciągu 1 minuty albo podniesienie 102 kg (1000 niutonów) w ciągu 1 sekundy.
Wiec można zamontować odważnik na osi napędowej. Znając jego wage i mierząc czas w jakim został podniesiony na daną wysokość możemy wyliczyć moc napędu i możemy porównać z mocą pobraną z aku i w ten sposób możemy policzyć sprawnosć samego układu napędowego.
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2006   

nie chce sie wymadrzac ale popelniliscie podstawowy blad w mysleniu w podstawie calego wzoru jest blad, zeby liczyc sprawnosc to trzeba sobie najpierw zadac pytanie co to jest ta "sprawnosc" z fizycznego punktu widzenia sprawnosc to stosunek wlozonej energii do uzyskanego efektu i nie mozeo na wynosic 1,49 sprawnosc zawiera sie od 0 do 1 czyli od 0% do 100%, dprawnosc samochodu spalinowego liczy sie dosc ciezko, jest to stosunek spalonego paliwa do pokonanych kilometrów przy uwzglednieniu tarcia opon, ogolnie mowiac, bardzo ogolnie.

To do Kuba policzyl to nie jest sprawnosc ale proba wyznaczenia jakiegos wspolczynnika oplacalnosci czy uzytecznosci ? ale napewno nie sprawnosc. Ogolnie trzeba sie zastanowic co jest najwazniejsze w EV i przez to dzielic sume roznych wspolczynników, ogolnie ciezko bedzie wyznaczyc taki wzór bo dla kazdego co innego bedzie najwazniejsze. Trzebaby robic tabelke i w niej np wspolczynnik oplacalnosci w odniesieniu do zasięgu, czyli wszystko dodajemy i dzielimy przez zasieg maxymalny i wychodzi np 1,2, potem mozemy podac inny wspolczynnik np oplacalnosci użytecznosci czyli dodajemy wszystko i dzielimy przez ilosc awarii. Ogolnie to bardzo abstrakcyjne obliczenia.

Jak by chciec liczyc tą SPRAWNOSC to trzeba by policzyc ilosc zjedzonej energii w stosunku do przejechanych km a nie jakies ile osob siedzi, waga itd ... to tez ma znaczenie ale tylko do obliczenia wspolczynnika tarcia opon.
 
 
krzysztof1980r
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Mar, 2006   

Dawid R napisał
Cytat:
Jak by chciec liczyc tą SPRAWNOSC to trzeba by policzyc ilosc zjedzonej energii w stosunku do przejechanych km a nie jakies ile osob siedzi, waga itd ... to tez ma znaczenie ale tylko do obliczenia wspolczynnika tarcia opon.


Tu sie nie zgodze bo nie wystarczy tylko ilość km i zjedzona energia potrzebny jest jeszcze czas i masa.

Powiedzmy że pojazd A pobrał nam 10KW/h i zrobił 100km przy wadze 1000kg przy czasie 1h.

Pojazd B pobrał tyle samo energii zrobił tyle samo km i też przy tym samym czasie 1h a jego masa to zaledwie 100kg.

Więc widać że pojazd B ma dużo niższą sprawność niż pojazd A bo mimo mniejszej masy musiał pobrać tyle samo energii co pojazd A aby pokonać te droge w tym samym czasie więc masa jest tu istotna.

Oczywiście NocnyPtak napisał wzór na jakiś współczynnik a nie na sprawność.

Dużo łatwiej jest wyznaczyć sprawność samego układu napędowego i to można sprawdzić na hamowni wyznaczając moc oddaną przez napęd i porównując ją z mocą pobraną.
Wyznaczanie sprawności podczas jazdy w terenie jest znacznie trudniejsze i mało dokładne.
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 57
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 17 Mar, 2006   

Taaa...
Mój oczywisty błąd polegał na tym, że nazwałem TO "sprawnością".
Naturalnym skojarzeniem, jest w tym przypadku sprawność energetyczna. Tymczasem zupełnie nie o to mi chodziło!
Chciałem uzyskać jakiś matematyczny sposób na proste wyznaczenie użyteczności pojazdu, a nie na jego sprawność energetyczną.
Przykładowo:
Pojazd A ma zasięg 50km, prędkość max. 50km/h, moc silnika 1 KW i przy masie własnej 100 kg może przewieźć 1 osobę o wadze 85 kg. Współczynnik obliczony w/g mojego wzoru wynosi 6,2
Pojazd B ma zasięg 50 km, prędkość max. 55 km/h, moc silnika 700W, przewozi też jedną osobę, ale waży tylko 30 kg. Jest więc lżejszy, ma słabszy silnik (ale przyspieszenie ma większe, po korzystniejszy stosunek mocy silnika do masy całkowitej), jest trochę szybszy (z tego samego powodu) ale ma podobny zasięg. Taki przypadek może wystąpić po zastąpienie akumulatorów ołowiowych pojazdu A, akumulatorami np. litowymi. W tym przypadku wyliczony współczynnik pojazdu wynosi 12,3
Pojazd C to pojazd typu A w którym konstruktor stwierdził, że nie zależy mu na dalekich dystansach, woli większą prędkość i przyspieszenie. Zamienił więc silnik na większy (2 KW), co spowodowało, że dystans max. spadł do 20km ale prędkość max. wzrosła do 65. W tym przypadku wartość wyliczona z mojego wzoru wynosi prawie tyle samo, bo 6,4
Jest bowiem sprawą gustu, czy ktoś woli przejechać dalej a wolniej, czy bliżej a szybciej.
Powtarzam więc raz jeszcze. Starałem się wymyślić wzór na użyteczność konstrukcji a nie jej sprawność energetyczną.
Teraz czekam na wasze pomysły :P
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Mar, 2006   

no i gitara :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group