|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Kalkulator przekładni |
Autor |
Wiadomość |
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 14 Maj, 2013 Kalkulator przekładni
|
|
|
Z nudów w pracy zrobiłem prosty kalkulator wyliczający nam prędkość naszego pojazdu w zależności od zastosowanego przełożenia , prędkości obrotowej silnika oraz rozmiaru kół w CALACH!
Na zółtym tle kalkulatora wystarczy wpisać obroty,wielkość przełożenia oraz średnicę koła w calach aby uzyskać masę ciekawych informacji bez sięgania po ołówek i kalkulator.
Dane wyliczone na szarym tle to wyniki wyliczeń.
WAŻNE - kalkulator liczy przekładnie TYLKO MULTIPLIKUJĄCE MOMENT OBROTOWY - czyli zmniejszające obroty koła jezdnego względem obrotów silnika.
Do uruchomienia aplikacji wystarczy MS Excel (format XLS) lub również wersja dla Open Office (format ODS) - niestety nie da się go dodać do forum.
kalkulator rowerowy.xls Wersja MS Excel |
Pobierz Plik ściągnięto 1218 raz(y) 8 KB |
|
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Śro 15 Maj, 2013
|
|
|
Dobre! Rzeczywiście nie trzeba bazgrać ołówkiem.
Czy średnicę koła wylicza z oponą? Nigdy nie mierzyłem czy to duża różnica. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 16 Maj, 2013
|
|
|
Niestety kalkulator nie uwzględnia w obliczeniach opony - wprowadza się jedynie średnicę koła - zawsze można dodać cal czy dwa na oponę ekstra - wtedy wyjdzie dokładniej. Ale w rowerze to ma tak marginalne znaczenie że wyniki można niemalże pominąć... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
matii000
stażysta
Dołączył: 07 Mar 2013 Posty: 108 Skąd: Bielsko Biala
|
Wysłany: Pią 18 Kwi, 2014
|
|
|
Czy licząc przekładnie na pasku htd, wyliczamy przekładnie licząc średnice rolek, czy ilość zębów w rolce? |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pią 18 Kwi, 2014
|
|
|
matii000 napisał/a: | Czy licząc przekładnie na pasku htd, wyliczamy przekładnie licząc średnice rolek, czy ilość zębów w rolce? | Nie widzę różnicy - z dokładnością do pomiaru i obliczeń musi wyjść to samo. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 18 Kwi, 2014
|
|
|
W przekładniach gdzie nie może zajść poślizg (łańcuchowe lub napędzane pasem zębatym) elementu współpracującego uwzględnia się ilość zębów. Liczenie przekładni na podstawie średnicy kół pasowych liczysz dla pasów stożkowych lub wielorowkowych - te mogą się pośliznąć po swojej bieżni i nie ma innego sposobu na obliczenie przekładni jak podanie proporcji kół zdawczego i napędzanego. Pas HTD to jak mi wiadomo pas zębaty więc liczysz ilość zębów koła napędzanego i napędzającego. Jeśli przekładnia ma obroty wyjściowe większe niż obroty wejściowe to mnożysz obroty napędu przez przełożenie aby otrzymać wartość obrotów na wyjściu, jeśli przekładnia jest typu redukcyjnego (zmniejsza obroty na wyjściu względem wejścia) to obroty wejściowe dzielisz przez przełożenie. Odwrotna sytuacja jest natomiast z momentem obrotowym, jeśli przełożenie robisz by zwiększyć obroty na wyjściu to wartość momentu obrotowego wejściowego dzielisz przez przełożenie i wiesz ile będzie na wyjściu. Jeśli redukujesz obroty przekładnią to mnożysz wartość momentu wejściowego przez przełożenie
Przykład przekładni redukującej:
Obroty wejściowe - 1000 obr/min
Moment wejściowy 10 Nm
ilość zębów koła wejściowego - 10 = Z1
ilość zębów koła wyjściowego - 100 = Z2
Wyliczenia.
P (przełożenie) = Z2 / Z1 = 100 / 10 = 10
M (moment) P x M = 10 x 10 Nm = 100Nm
Obroty wyjściowe: 1000 obr/min / P = 1000 / 10 = 100 obr/min na wyjściu.
Przekładnia przyspieszająca obroty:
Obroty wejściowe - 1000 obr/min
Moment wejściowy 10 Nm
ilość zębów koła wejściowego - 100 = Z1
ilość zębów koła wyjściowego - 10 = Z2
Wyliczenia:
Przełożenie - 100/10 = 10
Moment: 10Nm / 10 = 1Nm
Obroty: 1000 obr/min x 10 =10000 obr/min
Chyba teraz załapią wszyscy. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
matii000
stażysta
Dołączył: 07 Mar 2013 Posty: 108 Skąd: Bielsko Biala
|
Wysłany: Pią 18 Kwi, 2014
|
|
|
Dzięki wszystko już wiem |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|