|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Zaplot szprych - mały problem |
Autor |
Wiadomość |
michal5150 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 09 Lip, 2013 Zaplot szprych - mały problem
|
|
|
Witam
Zaplotłem wstępnie koło i jedna rzecz nie daje mi spokoju - szprychy wychodzące z piasty silnika (łebki wewnątrz) są wygięte w łuk. Czy jak zacznę dokręcać nyple to się naciągną i wyprostują? A może dogiąć w miejscu wyjścia z piasty?
Tak to wygląda, strzałkami zaznaczyłem niektóre wygięte szprychy:
|
Ostatnio zmieniony przez Wto 09 Lip, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 09 Lip, 2013
|
|
|
Łoo ty masz wygięte szprychy przed dociąganiem, a ja mam takie po naciąganiu:
Więc nie masz się co martwić Po dociągnięciu się to troszkę wyprości, ale nie do końca.
Zresztą te łuczki to dobra rzecz - na nich szprycha sprężynuje i dzięki temu chroni ją to przed zerwaniem. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
michal5150 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 09 Lip, 2013
|
|
|
Aa, czyli to norma? To jestem już spokojny, a już chciałem przekładać wszystkie szprychy łebkami na zewnątrz;)
Dzięki:) |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 09 Lip, 2013
|
|
|
Tas, ale ty chyba masz źle zaplecione te szprychy. Krzyże są odwrotnie. Ta szprycha wychodząca na zewnątrz tez powinna być na zewnątrz szprychy wewnętrznej. A na zdjęciu widzę odwrotnie i dlatego się wyginają. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 09 Lip, 2013
|
|
|
Nie ma takiej opcji, bo:
- zaplecione przez fachowca
- nigdy nie pękła mi żadna szprycha
- nigdy nie pękła żadna w żadnym ebajku, w którym są zaplecione w ten sposób. A wszystkie bajki to takie 3kw+ i są używane w górach.
Śmiem twierdzić, że tak wygląda wzorcowe zaplecenie silnika |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 09 Lip, 2013
|
|
|
Są fachowcy i "fachowcy". Robię też instalacje antenowe i u klienta poprzedni "fachowiec" wcale nie podłączał ekranów kabli koncentrycznych, bo stwierdził, że tego się nie robi.
Tu masz fotkę, jak powinien wyglądać splot:
i porównaj ze swoim. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 09 Lip, 2013
|
|
|
Dość się tu na forum można było naczytać jak się takie klasyczne zaploty sprawują z silnikami
No ale nikt na nikogo nie nalega. Wolny kraj, można zaplatać jak komu się podoba |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
michal5150 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 09 Lip, 2013
|
|
|
Zeeltom, ale Ty pokazałeś zaplot na dwa krzyże - zwróć uwagę że szprycha wychodząca z piasty jest raz nad a raz pod szprychą z którą się krzyżuje. Wydaje mi się że Tas ma poprawny zaplot.
http://img209.imageshack.us/img209/6410/5bux.jpg |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 10 Lip, 2013
|
|
|
michal5150, Zeeltomowi chodzi chyba o to, że u ciebie szprycha wypuszczona po zewnętrznej stronie krzyżuje się po zewnętrznej, więc efekt zakrzywienia i łuczku jest mniejszy. U mnie natomiast szprycha wychodzi po zewnętrznej ale krzyżuje się po wewnętrznej co dodatkowo wygina ją jeszcze bardziej. Ale u mnie to jest efekt całkowicie zamierzony - to dokładnie tak miało wyglądać. Wszystkie szprychy mam tak wygięte i dzięki temu mimo, że sztywne to mają rezerwę naciągu. W przypadku wystąpienia siły zrywającej - ta będzie lepiej rozpraszana. Działa to doskonale i w praktyce utrudnia zerwanie szprychy, nawet przy bardzo agresywnej terenowej jeździe lub po najechaniu na zwykłą dziurę.
Dlatego będę bronić takiego zaplotu jako lepszego niż klasyczny rowerowy |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 10 Lip, 2013
|
|
|
Spoko panowie, spojrzałem na to okiem logika Amortyzacja napięcia szprychy w takim przypadku jest, ale pytanie było o krzywiznę wygięcia szprychy i tu właśnie zauważyłem powód tego mocnego wygięcia.
Sam jeżdżę dużo po lesie, po różnych dziurach, ale mam felgi aluminiowe i nie mam problemów ze zrywaniem szprych. Jak dotąd tylko raz musiałem prostować koło, gdy na jakiejś imprezie dziewczynka wjechała moim rowerem na betonowy śmietnik, ale wystarczyło parę uderzeń gumowym młotkiem i koło było znów proste. |
|
|
|
|
michal5150 [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 10 Lip, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | michal5150, Zeeltomowi chodzi chyba o to, że u ciebie szprycha wypuszczona po zewnętrznej stronie krzyżuje się po zewnętrznej, więc efekt zakrzywienia i łuczku jest mniejszy. |
Eee, Zeeltomowi chodziło o Twój zaplot:
zeeltom napisał/a: |
Tas, ale ty chyba masz źle zaplecione te szprychy. Krzyże są odwrotnie. Ta szprycha wychodząca na zewnątrz tez powinna być na zewnątrz szprychy wewnętrznej. A na zdjęciu widzę odwrotnie i dlatego się wyginają. |
U mnie jest oczywiście na odwrót - zaplotłem koło prowizorycznie, już wtedy zorientowałem się że mam za długie szprychy, chciałem zobaczyć jak w ogóle układa się zaplot ale nie chciało mi się przekładać i wyginać szprych.
tas napisał/a: |
U mnie natomiast szprycha wychodzi po zewnętrznej ale krzyżuje się po wewnętrznej co dodatkowo wygina ją jeszcze bardziej. Ale u mnie to jest efekt całkowicie zamierzony - to dokładnie tak miało wyglądać. Wszystkie szprychy mam tak wygięte i dzięki temu mimo, że sztywne to mają rezerwę naciągu. W przypadku wystąpienia siły zrywającej - ta będzie lepiej rozpraszana. Działa to doskonale i w praktyce utrudnia zerwanie szprychy, nawet przy bardzo agresywnej terenowej jeździe lub po najechaniu na zwykłą dziurę.
Dlatego będę bronić takiego zaplotu jako lepszego niż klasyczny rowerowy |
Ależ Ty masz klasyczny zaplot rowerowy. Tyle, że na jednym krzyżu:) Popatrz na swój zaplot i na to co zaznaczyłem na zdjęciu które wkleił zeeltom. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 10 Lip, 2013
|
|
|
Wydawało mi się, że Zeltomowy przykład jest bliższy typowemu rowerowemu - patrzałem na moje przednie koło fabrycznie zaplecione i tam mam łepki szprych odwrotnie |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Śro 10 Lip, 2013
|
|
|
W mojej opinii zaplot "Tasa" jest najbliższy ideałowi do ebike'a. Można to jeszcze ewentualnie polepszyć stosując większe otwory w feldze i specjalnie robione podkładki zmiejszajace kąt. Ale to już upierdliwa zabawa. Dodam że ja mam taki zaplot tyle ze bez przeplecenia szprych. Przy szprychach z junaka koło pozostaje takie jakie było (czyli lekkie jajo bo tak zaplotłem:)). Zaliczyłem wiele dobić. Jeżdzęddatkowo z sakwami i fotelikiem z dzieckiem więc rozkłąd mas jest niekorzystny. Do tego sztywny tył. Gwoli sprawiedliwości z braku tego przeplotui w krzyzu koło jest nieco wiotkie bocznie co czuć w ostrych zakrętach.vI puki co jak złożyłem tak jest. Kiedyś przeplote te koło. Jedna uwaga ja mam zaplecione na jedną stronę czyli wszystkie szprychy wychodzą z jednej strony piasty celem uzyskania tych paru mm na centrowości.
Pozdrawiam:) |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013
|
|
|
toft napisał/a: | W mojej opinii zaplot "Tasa" jest najbliższy ideałowi do ebike'a. |
Panowie nie przeginajcie ... szprych.
Odwrotne założenie szprych powoduje ich wygięcie, powodem może być też zbyt gruby kołnierz przy silniku. Teoria, że tak jest lepiej jest mocno wątpliwa.
Ja tam wolę proste szprychy i proste nogi u dziewczyn
I takie ma większość rowerów , motorowerów, motocykli i, na szczęście, dziewczyn.
pozdrawiam
borsuk |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013
|
|
|
Dodam, że taki zaplot szprych będzie powodował delikatne, ale jednak, tarcie między szprychami w miejscu styku, co raczej nie jest pożądane. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|